Czwartek, 28.03.2024, Imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii OŚWIATA

203 i 354 miejsce elbląskich liceów w rankingu Perspektyw. Sukces czy porażka?

16.01.2014, 15:00:30 Rozmiar tekstu: A A A
203 i 354 miejsce elbląskich liceów w rankingu Perspektyw. Sukces czy porażka?
Zdjęcie stanowi jedynie ilustrację do artykułu (fot. archiwum redakcji)
REKLAMA
Miesięcznik Perspektywy opublikował ranking najlepszych liceów 2014 roku.  W czołówce – Toruń, Szczecin i Warszawa. Elbląg dopiero na miejscu 203. To tu uplasowało się II Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Jagiellończyka w Elblągu – w zeszłym roku notowane na miejscu 309. Oddzielnie sklasyfikowano także technika, jednak na 300 szkół tego typu w kraju próżno szukać choćby jednej elbląskiej szkoły. Czy zatem jest się z czego cieszyć? I jakie czynniki wpływają na wysoką pozycję  w tym rankingu?

Jak podaje portal Perspektywy - licea ogólnokształcące zostały ocenione za pomocą trzech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury: z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych. Do sporządzenia rankingu wykorzystano dane ze źródeł zewnętrznych, wobec ocenianych szkół. Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych, oraz dane Systemu Informacji Oświatowej.

Sukces czy porażka?

Czy elbląskie wyniki: 203 miejsce II LO ( 2013r. – 309) i 354 miejsce I LO (w 2013r. – 201) to na 500 sklasyfikowanych szkół satysfakcjonująca pozycja? - To dobrze, że elbląskie szkoły znalazły się w tym rankingu, II LO od kilku lat stale w nim gości – mówi Agnieszka Jurewicz, dyrektor placówki. - To oznacza, że mamy  mieście szkoły, które są najlepsze w Polsce, a II LO jest taką, która cały czas liczy się w kraju. Bardzo chcielibyśmy, abyśmy się znaleźli w czołowych miejscach, ale na to składa się klika czynników branych pod uwagę przy tworzeniu tego  rankingu.

Nie jest to proste; metodologia rankingu zmienia się bowiem od dłuższego czasu i zawsze były tu brane pod uwagę różne czynniki - Na początku były to przede wszystkim olimpiady – tłumaczy Agnieszka Jurewicz. - Przy egzaminie zewnętrznym z matury, zaczęto brać pod uwagę egzamin dojrzałości, co uważam za słuszne, gdyż ten zdecydowanie więcej mówi o szkole, niż tylko czynnik olimpijski, bowiem olimpiady to w tej chwili zadanie dla bardzo wytrwałych i zainteresowanych pracą naukową uczniów.

Dlaczego  w 2013 roku II LO było notowane niżej niż w tym? Wpłynął na to kolejny czynnik, brany pod uwagę w rankingu Perspektyw, który w tym roku został z niego wyeliminowany. To tzw. opinia akademicka, której metodologia była bardzo niejasna – Zbierano tu opinie z wielu ośrodków akademickich o studentach; pracownicy naukowi wypowiadali się np. z jakich szkół uczniowie są najbardziej odporni na stres, czy podejmują się wyznaczonych im zadań – opowiada dyr. Jurewicz. - A każdy z nas wie, że niemożliwym jest zebrać wiarygodne dane na ten temat.

W zeszłym roku dodatkowo do opinii akademickiej wprowadzono jeszcze czynnik regionalny, czyli tzw. wagę opinii uczelni z regionu – tu przede z Olsztyna - A nasi uczniowie nie studiują w Olsztynie. Wybierają najczęściej Trójmiasto; Gdańsk lub Warszawę, obierając często za cel Politechnikę Gdańską, Uniwersytet Gdański, czy Wyższą Szkołę Bankową – dodaje Agnieszka Jurewicz. - W zeszłym roku mieliśmy najwięcej olimpijczyków bo wskaźnik olimpijski zamykał się u nas na poziomie 0,57 proc. I LO, które było w zeszłym roku wyżej plasowane niż nasze (201 miejsce) miało ten wskaźnik na poziomie 0,43 proc. i gorzej zdaną maturę, a niestety czynnik akademicki z niewiadomych dla nas przyczyn i powodów spowodował, że jednak II LO było notowane niżej.

Czy potrzeba zmian?

Coroczny Ranking Perspektyw powinien być na pewno impulsem do zastanowienia się, czy zależy nam na tym, żeby mieć w mieście wysoko notowane liceum ? - Jeśli tak, to za tym muszą pójść pewne zmiany. W wysoko plasowanych liceach w tym rankingu nie ma takich, które są w zespole z Gimnazjum Rejonowym; są za to prowadzone na innych zasadach; mają  zasobie godziny seminaryjne, czy świetnie wyposażone laboratoria – wskazuje Agnieszka Jurewicz. - U nas ci sami nauczyciele pracują i w Gimnazjum i w Liceum i muszą poświęcić taką samą pracę i energię na różnorodny sposób pracy, z różnymi uczniami. My w tej chwili, w ciągu kilku lat wyposażyliśmy szkołę w środki audiowizualne, czy laboratorium chemiczne i fizyczne. Ale to ciągle za mało i dużo jeszcze pracy  w tej kwestii przed nami.

Agnieszka Jurewicz tłumaczy też, że o wiele bardziej niż ranking Perspektyw cieszy ją również fakt, iż szkoła wykazuje bardzo wysoki wskaźnik EWD, czyli Edukacyjnej Wartości Dodanej, który pokazuje, że potencjał uczniów uczących się w klasach o różnym profilu rokrocznie wzrasta – A dzięki temu i nasi uczniowie się rozwijają – dodaje pani dyrektor.

Co z technikami?

Zapotrzebowanie na klasy zawodowe i fachowców, których tak bardzo poszukuje się na naszym rynku, czy świetnie działające  w Elblągu klasy mundurowe, każe postawić pytanie o to, dlaczego żadne z rodzimych techników nie znalazło się w rankingu Perspektyw? Hanna Mierzejewska, dyrektor Zespołu Szkół Technicznych w Elblągu zwraca uwagę na to, że problem, tak jak i sam ranking, jest bardzo złożony -  Spoglądając na statystyki zeszłorocznej matury, gdzie klasa mundurowa zdała egzamin dojrzałości w 100 proc. a w ponad 90 proc. obroniła egzamin zawodowy, można stwierdzić, że ten aspekt jest zaliczony wręcz wzorcowo – mówi pani dyrektor. - To jest problem bardzo złożony, bo trzeba pamiętać, że szkoła jest globalnie oceniania, a w rankingu liczą się jeszcze inne czynniki, niż tylko sam egzamin dojrzałości.

Elementów może być kilka: poziom umiejętności i wiadomości nabytych przez uczniów jeszcze  w gimnazjum, a z którymi przychodzą do szkoły średniej, czy okrojona podstawa programowa. Jak zauważa dyrektor Mierzejewska uczniowie uczęszczający do liceum mają też zdecydowanie mniejszą liczbę godzin zajęć dydaktycznych, niż młodzież ucząca się  w technikum – Pamiętajmy, że oprócz przedmiotów podstawowych w nasz cykl nauczania wchodzą jeszcze dodatkowo przedmioty zawodowe – dodaje pani dyrektor.

Warunkiem jest również ekonomia – a ta przekłada się na ilość zajęć dodatkowych i możliwość dokształcania się na korepetycjach, z których uczeń z lepiej usytuowanej materialnie rodziny – może - i korzysta.
 
Aleksandra Szymańska

Oceń tekst:

Ocen: 7

%71.4 %28.6


Komentarze do artykułu (24)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +8
    ~ pampi - ZAWADA
    Czwartek, 16.01

    Elbląg dopiero na miejscu 203. i wszystko jasne.

  2. 2
    +13
    ~ Co się stało...,
    Czwartek, 16.01

    gdzie te czasy, gdy I i II LO wypuszczały w dorosłość dobrze przygotowanych absolwentów, którzy zdawali z sukcesem egzaminy wstępne na studia do ośrodków akademickich? A dziś? Co to wszystko jest warte? Żeby takie miasto jak Elbląg nie posiadało żadnego ogólniaka na akademickim poziomie? To siermiężnym PRL-u można było w Elblągu kształcić z powodzeniem młodzież na wysokim poziomie, a dziś staje się to niemożliwe? Obciach Państwo Profesorstwo, obciach!

  3. 3
    +5
    ~ qwerty
    Czwartek, 16.01

    A dlaczego na stronie OKE jest informacja, że egzamin zawodowy w klasie policyjnej (technik analityk) zdawało 5 uczniów, a zdało 3 uczniów (60%). To gdzie te 90 procent, a w klasie to ilu uczniów uczyło się? Czyżby tylko 5???????

  4. 4
    --3
    ~ Buba
    Czwartek, 16.01

    Nic dziwnego - pani dyrektor II LO to niedokształcona ignorantka,, której szkoła od początku dyrektorstwa wisi.... Ważne są testy i nic więcej! Jakość wykształcenia nauczycieli też wątpliwa - pan od włoskiego, który skończył filologię polską i twierdzi, że ma kwalifikacje? I na korepetycje zaprasza!!!

  5. 5
    +8
    ~ elblazanin
    Czwartek, 16.01

    Chyba zadne miasto nie wydaje na oswiate, co my...A wyniki straszne.Pieniedze wydane w bloto.Nic sie nie zmieni, jezeli tacy ludzie jak Pruszak beda rzadzic elblaska oswiata

  6. 6
    +8
    ~ ambroży
    Czwartek, 16.01

    Sukces czy porażka? Na 500 szkół jedna w połowie, a druga gdzieś w okolicach "zadupia". Generalnie porażka; ale też sukces, bo w ogóle została jakaś elbląska szkoła sklasyfikowana. Ciekawe jak kiepsko uczą pozostałe licea ? :(

  7. 7
    +3
    ~ panie ambroży
    Czwartek, 16.01

    pozostałe licea elbląskie-trójka,czwórka i piątka-nie mieszczą się w żadnych rankingach...jakby pieniądz wydany na kształcenie wyrzucić w błoto!

  8. 8
    +4
    ~ jacobc
    Czwartek, 16.01

    ` panie ambroży tylko weź pod uwagę żę żadna elbląska szkoła oprócz IV nie przyjmuje niepełnosprawnych, uczniów z kłopotami w nauce, i problemami z uzależniami.

  9. 9
    +3
    ~ ccc
    Czwartek, 16.01

    @jacobc: żak bierze wszystkich :)

  10. 10
    +6
    ~ ofelia
    Czwartek, 16.01

    A pani dyrektor ZST niech lepiej się nie wypowiada na temat poziomu nauczania i wyników egzaminów w tej szkole. Oby kiedyś prawda o tej szkole ujrzała światło nie dzienne, ale ,, światło kontroli" i to nie zapowiedzianej i ,, papierowej", ale konkretnej, bo opinie rodziców i absolwentów są porażające. A kłamczuchów może spotkać kara z ,, Pinokia".

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.99112915992737