Wczoraj rozpoczął się Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. W związku z tym rozpoczynamy cykl artykułów na temat ,,rowerowych'' zmian w kodeksie drogowym, które weszły w życie w maju 2011 r., a którego nowelizacja zwiększyła uprawnienia rowerzystów podczas jazdy i ułatwia poruszanie się rowerem po drogach. W tym materiale skupiamy się na wyprzedzaniu pojazdów z prawej strony. Mówi o tym art. 24 pkt. 12 PoRD.
Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony. Zmiana ta legalizuje często stosowane zachowanie rowerzysty na drodze, bo przecież nie o to chodzi w jeździe rowerem po mieście aby stać w korku lub 50 metrów przed sygnalizatorem. Do tej pory rowerzyści mogli z prawej strony jedynie omijać zatrzymane pojazdy.
Rozwiązanie to sprzyja płynności ruchu, poprawia widoczność rowerzysty, który nie musi być schowany pomiędzy samochodami, a może zając bardziej widoczne miejsce z przodu. Istotny dla kierowców jest teraz obowiązek spojrzenia we wsteczne i prawe lusterko, czy nie zbliża się rowerzysta i czy można bezpiecznie otworzyć drzwi od strony pasażera, albo zmienić kierunek ruchu.
Z własnego doświadczenia w jeździe po Elblągu widzę, że kierowcy często stoją bardzo blisko krawężnika uniemożliwiając rowerzyście skorzystanie z tego udogodnienia. Chcę wierzyć, że wynika to z niewiedzy o nowym przepisie, a nie z innych względów. Zwracam się więc z apelem, aby zostawiać wolną przestrzeń z prawej strony dla rowerzysty. Będzie to bardzo eleganckie i przyjazne zachowanie.
Pełnomocnik Prezydenta Miasta Elbląg
Oficer Rowerowy
ds. rozwoju komunikacji rowerowej
bardzo przyjaznym i eleganckim zachowaniem była by likwidacja tego kuriozum i dziwadła czyli kontrapasa po elbląsku, dobrze byłoby także aby pan oficer doszkolił się z podstawowych zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym i nie tworzył wiecej kompromitujących go rozwiazań komunikacyjnych, które nie dość ze są niebezpieczne dla zdrowia i życia rowerzystów to na dodatek komplikują bardzo życie kierowcom, czas uderzyć się w piersi i likwidować to co jest złe, oczywiście pokryć przy tym koszty wybudowania tego dziwadła,
Jeśli przy ulicy którą porusza się rowerzysta wybudowana jest ścieżka rowerowa rowerzysta nie ma prawa poruszać się ulicą. Często też zdarzają się sytuacje gdy pas jezdni jest na tyle wąski że nie ma miejsca dla rowerzysty z prawej strony.
~123 - ale mądrala się znalazł ! Otóż rowerzysta ma obowiązek korzystać z Drogi Dla Rowerów jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku w którym się porusza ! Zatem rowerzysta jadący w przeciwnym kierunku ma wręcz OBOWIĄZEK poruszania się po jezdni !!! Zabierając głos w dyskusji trzeba mieć wiedzę i posługiwać się określeniami z Prawa o ruchu drogowym ! Nie znalazłem tam określenia ULICA. Jadąc po drodze dla rowerów mogę więc jechać jednocześnie ULICĄ Piłsudskiego, Robotniczą,Nowowiejską itd. .A co do Twojego drugiego zdania: chyba logiczne jest to, że rowerzysta - nie mając wystarczającego miejsca - nie będzie się wciskał między pojazd a krawężnik! Nikt przecież nie powiedział, że MA OBOWIĄZEK wyprzedzania z prawej strony ! Widzę, że myślenie zaczyna być w cenie . . .
RUCH DROGOWY Rozdział 5 - Ruch pojazdów Oddział 1 - Zasady ogólne Art. 16. 4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.
czekam na cykl artykułów "Jak wjechać kontrapas z jadąc od ronda i nie zginać", "Jak zjechać z kontrapasa i nie zginąć pod kołami amochodów jadąc pod prad ulicy jednokierunkowej" ewentualnie " Jak za pomocą lewitacji przemieścić się z końca kontrpasa w bezpieczne miejsce", " Jak zakorkować ludziom całkiem drożną ulicę, wsadzając na nią kontrapas donikąd", czeka i czekam i nic
czekam na artykuł "Dlaczego jazda bez kasku na głowie jest bezpieczniejsza niż jazda w kasku" dobrze byłoby gdyby praće oficer zilustrował zdjeciami z testów, które mógłby przeprowadzić np. alnięcie czołem w ściankę bez kasu i potem czołem w kasku, potem potylicą o ściankę w kasu i potylicą w ściankę bez kasu, czekamy na zdjecia i opisy
Przepraszam, czy "Pełnomocnik Prezydenta Miasta Elbląg Oficer Rowerowy ds. rozwoju komunikacji rowerowej" ma imię i nazwisko?
Obiecuję, że dla własnego i mojej rodziny bezpieczeństwa NIE zjeżdżam i NIE będę zjeżdżał do osi jezdni. W Polsce drogi i ulice są wąskie (samochody ciężarowe mieszczą się na styk), więc nie będę kombinował. Poza tym, nie będę wyprzedzał 15 razy tego samego rowerzystę, niech stanie ładnie w kolejce i tak wszyscy stoją na czerwonym. To tacy rowerzyści spowolniają ruch, bo trzeba ich w kółko bezpiecznie wyprzedzać.
Napiszcie jeszcze, jeszcze o tym jak samochody mają wyprzedzać rowerzystów, ponieważ bardzo dużo kierowców tego nie we. Sam jestem rowerzystą dużo jeżdżę, za każdym razem gdy mnie samochód wyprzedza to mam śmierć w oczach :(
Ile kosztuje miasto rocznie utrzymanie stanowiska oficera rowerowego?