Czwartek, 15.11.2018, Imieniny: Amelia, Albert, Leopold
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLITYKA LOKALNA

Elbląski port nie jest gotowy na Przekop przez Mierzeję Wiślaną. Stracimy szansę na rozwój?

06.04.2018, 07:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Elbląski port nie jest gotowy na Przekop przez Mierzeję Wiślaną. Stracimy szansę na rozwój?
Fot. Archiwum redakcji

Jeśli zgodnie z zapowiedziami Rządu Przekop przez Mierzeję Wiślaną zostanie zrealizowany i do 2022 r. powstanie Kanał Żeglugowy, to czy Elbląg będzie na to gotowy? Obecnie port nie jest przygotowany na przyjęcie większych statków. Czy to się zmieni?


Michał Missan, Przewodniczący Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej zaznacza, że środki na zmodernizowanie elbląskiego portu muszą znaleźć się w budżecie państwa. - Prawdopodobnie w budżecie państwa nie ma środków na nasz port. Wiem, że Minister Gróbarczyk będąc w Tolkmicku (w październiku 2017 r. - przyp.red.) mówił o tym, że oczekuje współpracy z samorządem, ale wcześniej pieniądze na elbląski port były w budżecie państwa. To była jakaś ciągłość logiczna – robimy przekop, zwiększamy możliwości portu – mówił. - W tej chwili pieniędzy na port nie ma. To jest mało spójne.


Nie znany jest konkretny termin. - Mam nadzieję, że jednak elbląski port jest w planach jeśli nie teraz to za rok, dwa. Nie znamy planów rządzących. Być może zbiorą się kiedyś na posiedzeniu Rządu i zapadnie decyzja o finansowaniu tego przedsięwzięcia. Możliwe, że dojdzie do tego podczas kampanii i powrócimy do tematu. Wtedy przyjedzie prezes Kaczyński oświadczając, że znalazły się pieniądze na wszystkie inwestycje. Chciałbym wierzyć w to, że nikt by nie przekopywał Mierzei, gdyby nie miało być ciągu dalszego. Jak to się uda zrobić (Przekop- przyp.red.) to dalsze inwestycje, w skali kraju, będą stanowiły niewielkie pieniądze – stwierdził Michał Missan.


O tym, że Przekop jest dla Elbląga bardzo ważny i potrzebny nie ma wątpliwości Janusz Nowak, wiceprezydent Elbląga. - Elbląski port nie będzie miał możliwości rozwoju bez pogłębienia toru wodnego umożliwiającego wpływanie do niego statków o większym zanurzeniu. Na dzisiaj nie ma ani woli, ani pieniędzy na ten cel, a portu elbląskiego jeszcze długo nie będzie stać na taką inwestycję. Problemem będzie, przynajmniej w początkowej fazie, utrzymanie tego toru z pieniędzy portu. Wierzę, że inwestycja "Przekop" zostanie rozszerzona o tor wodny do portu bo jest to szansa nie tylko na rozwój Elbląga, ale całego basenu Zalewu Wiślanego. Jeśli decydenci spojrzą na to w długofalowej perspektywie to wierzę, że takie decyzje zapadną – zaznaczył.


Środki na modernizację portu na pewno nie znajdą się w kasie Miasta.

Budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, o którą od wielu lat zabiegamy jest priorytetem Rządu i wierzę, że w końcu zostanie zrealizowana. Mam nadzieję, że wraz z tą inwestycją zrealizowane zostaną także komplementarne projekty, bo tylko wtedy możliwy będzie rozwój elbląskiego portu. Jestem optymistą i wierzę, że w budżecie państwa znajdą się pieniądze na ten cel. Samorządu bowiem na pewno nie będzie stać na modernizację portu z własnych środków.   Takie przedsięwzięcie przerasta nasze możliwości finansowe

– podkreślił Witold Wróblewski, Prezydent Elbląga.


Jakie zdanie w tej kwestii ma poseł Prawa i Sprawiedliwości Jerzy Wilk? - Jestem na bieżąco w tym temacie. Jestem w Komisji Gospodarki Morskiej. Nie ma żadnych zagrożeń, aby do Przekopu miało nie dojść. Wręcz przeciwnie. Jestem w stałym kontakcie z Urzędem Morskim w Gdyni, który ma nadzorować tą inwestycję. Zależy nam na tym, aby na inwestycja była już na tyle zaawansowana, żeby nikt nie mógł jej zatrzymać. A na tym na pewno skorzysta port w Elblągu – zapewnia Jerzy Wilk.


Kiedy w budżecie Państwa znajdą się środki dla elbląskiego portu?

Co najpierw robimy – budujemy drogę czy kupujemy samochody? Kanał Żeglugowy jest najważniejszą inwestycją. Nie ma sensu robić teraz w elbląskim porcie obrotnicy czy innych rzeczy, jak  nie będzie Kanału. Jeśli będzie zabezpieczony Kanał to będziemy robić kolejne rzeczy ważne dla funkcjonowania portu w Elblągu. Trzeba pamiętać, że port w Elblągu jest portem miejskim. Nie jest własnością państwa. Państwo ze swoimi środkami może wspierać samorząd, ale nie może go zastąpić

– dodał poseł PiS.

 

 

Kamila Jabłonowska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 6

%0.0 %100.0


Komentarze do artykułu (29)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +9
    ~ Danek
    Piątek, 06.04

    Mam pytanie a co ma wpływać do portu? . Tor wodny ok 2m głębokości nawet jak go pogłębią za dwa lata powróci wszystko do normy . Tworzenie sztucznej wyspy na Zalewie ?? , poroniony pomysł.Mam nadzieję że chociaż turystyka jachtowa trochę ruszy w tym rejonie , bo jak nie to utopicie w tym zalewie grube miliardy.

  2. 2
    +15
    ~ Stefan Rembelski
    Piątek, 06.04

    Przekop należy traktować w kategorii atrakcji turystycznej i narodowo ambicjonalnej w relacjach z trudnym sąsiadem. Port w Elblągu zyska znaczenie jako mały port kabotażowy. Jego wpływ na rozwój miasta będzie śladowy. Napinanie muskułów, że będzie to port morski konkurujący lub alternatywny dla trójmiasta jest mrzonką i podważa wiarygodność osób się wypowiadających. To jest inwestycja typu port lotniczy Olsztyn Szymany na której utrzymanie płaca wszyscy mieszkańcy województwa mimo, że 80 % z niego nie korzysta. W przypadku portu w Elblągu 100% kosztów poniesie miasto. Ustka Kołobrzeg już teraz mogą pełnić rolę czwartego portu przy znacznie mniejszych nakładach ale niema takiego zapotrzebowania. Watro się zastanowić jak sensownie wykorzystać ta inwestycję dla ożywienia regionu.

  3. 3
    +10
    ~ Prork Igor
    Piątek, 06.04

    Znowu zabierają głos osoby, które nie wiedza za wiele?

  4. 4
    +7
    ~ Stefan Rembelski
    Piątek, 06.04

    Zyskają na tym porty nadzalewowe i tutaj rola Elbląga jako koordynatora wspólnych działań może być wiodąca. Trzeba szukać partnerów do dobrze przemyślanych inwestycji publiczno-prywatnych. Jest skrajną nieodpowiedzialnością wpychanie miasta w kosztowne inwestycje portowe które będą generować stratę, którą budżet miasta nie udźwignie. A już granie tym tematem co cztery lata jest cynicznym oszustwem.

  5. 5
    +17
    ~ Fan Gargamela
    Piątek, 06.04

    Wszyscy używają sloganu "większych statków" czy "o większym zanurzeniu" a tak konkretnie jakich statków o jakim zanurzeniu i o jakiej głębokości toru myślą nasi miluśińscy? Zabawa na całego trwa.....

  6. 6
    +12
    ~ Minus
    Piątek, 06.04

    A no właśnie czy to się zmieni? mamy przecież pana posła od rządzących i co zrobił dla Elbląga? teraz ma szansę zadziałać i załatwić pieniądze na rozbudowę portu i udrożnienie linii wodnych. Sam przekop Mierzei dla Elbląga nic nie daje. To nawet nie nasze województwo i z kasą nikt z nami się nie będzie dzielił. Pożyjemy zobaczymy, jeszcze nie zaczęli kopać, natomiast wiadukt już się buduje, ludzie z Zatorza będą mieli łatwiejszy dojazd i za to należy dziękować dla rządzących w Elblągu.

  7. 7
    +3
    ~ bbb
    Piątek, 06.04

    Przekop Mierzei to kompletny idiotyzm.

  8. 8
    --2
    ~ turban
    Piątek, 06.04

    Danek ,bbb- typowe rosyjskie trole. koledzy jurka wcisly

  9. 9
    +7
    ~ Dariusz Babojć
    Piątek, 06.04

    Mam pytanie do panów plus dyrektora portu. Z mojej inicjatywy w 2012 roku doszło do spotkania "W Elblągu gościli Julian Skelnik i Bogdan Ołdakowski Przewodniczący i Sekretarz Organizacji Portów Bałtyckich, która zrzesza porty z 9 państw nadbałtyckich (ponad 40 najważniejszych portów regionu). Przystąpienie do tej organizacji to dla elbląskiego Portu szansa na szeroką branżową promocję i nowe kontakty" Wstąpienie do organizacji oraz współpraca z innymi portami, a zwłaszcza gdańskim miała sens i była podstawa do budowy przekopu mierzei. Dlaczego więc po referendum nowa władza zadecydowała, że Port w Elblągu wystąpił z organizacji ?! Gdzie tu sens i logika tak zmarnowaliśmy kilka lat https://www.info.elblag.pl/19,27490,Port-w-Elblagu-wyplywa-na-szerokie-wody.htm

  10. 10
    +2
    ~ PM
    Piątek, 06.04

    Jeden aspekt jest niedoceniany. Ta inwestycja (wraz z towarzyszącymi) to wzrost zatrudnienia w regionie na kilka najbliższych lat i wzmożony ruch na drogach. To pierwsze w jakimś stopniu wynagrodzi poniesione przez nas koszty, a to drugie... cóż, nie mam pewności, czy będziemy przygotowani. Teraz mamy problem z drogami, a nieustanne remonty i budowa nowych dróg robi dużo bałaganu. Także są plusy i minusy, jednak to miasto potrzebuje żeby coś się działa, szczególnie, jeśli pójdą na to środki z Warszawki. I tu najważniejsze pytanie: kto i w jakim stopniu sfinansuje cały ten bałagan?

  11. 11
    +7
    ~ klik
    Piątek, 06.04

    p. Wilk najpierw budujemy parkingi, garaże - bo drogi były i są ... coś się panu pomyliło. Przecież to wy mówiliście że za waszą sprawą powstanie w Elblągu IV port, nie tak było gadane? A więc przekop będzie jedynie dostępny dla żaglówek, tylko że teraz wprowadzono tak ogromne kwoty za pomosty to i turystyka wodna upadnie. Bez zabezpieczenia pieniędzy na rozbudowę portu elbląskiego, to przekop Mierzei Wiślanej jest bezcelowy. A te "później" to brzmi jak ... nigdy.

  12. 12
    +8
    ~ Kat Na Idiotów
    Piątek, 06.04

    A Zarząd województwa pomorskiego negatywnie ocenił plan przekopu Mierzei Wiślanej. Opinia nie może zablokować inwestycji. "...Analiza kosztów i korzyści społeczno-ekonomicznych budzi wiele wątpliwości (…) w ocenie ekspertów koszty budowy i późniejszej eksploatacji drogi wodnej zostały niedoszacowane, natomiast założenia odnoszące się do korzyści z jej budowy przyjęto z nadmiernym optymizmem ..." Radio Olsztyn https://ro.com.pl/zarzad-wojewodztwa-pomorskiego-negatywnie-ocenil-plan-przekopu-przez-mierzeje-wislana-opinia-nie-moze-zablokowac-inwestycji/01386353

  13. 13
    +4
    ~ do autora
    Piątek, 06.04

    Nie wstawiajcie tej facjaty prawy gorny rog w kazdym artykule o e-gu bo patrzec nie moge.

  14. 14
    +1
    ~ Do tego wyżej
    Piątek, 06.04

    No i tego prawy dół

  15. 15
    +8
    ~ Antonina
    Piątek, 06.04

    Wykarczują las w Nowym Świecie, pozyskają bursztyn, rozgrzebią i zostanie takie coś na kształt EJ Żarnowiec-to jest bzdura i mrzonka, niebezpieczne ingerowanie w przyrodę, które de facto przyniesie więcej szkód niż korzyści. Jak się tu obszar Natura 2000?

  16. 16
    --7
    ~ Janusz
    Piątek, 06.04

    Kopać ...kopać ...kopać ! Kanał przez mierzeje to tylko początek w rozwoju elbląskiego portu . Na tym forum jest sporo maruderó , ale oni mają ukryty jak podejrzewam cel. Zapamiętam tych wrogów Elbląga!!!

  17. 17
    +3
    ~ kolo
    Piątek, 06.04

    Panie Dariuszu Babojć, czyż nazywanie osoby dyrektorem portu, nie uwłacza dyrektorom portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie itd.?

  18. 18
    +7
    ~ ścieżka rowerowa i droga
    Piątek, 06.04

    Ani przekop nie powstanie , ani Elbląg nie będzie potęgą morską i portem. "Projekt" dla zatrudnienia swoich i wydarcie kasy na "plany", prezentacje, dyskusje we własnym gronie. Potrzebny jest kanał żeglowny głęboki od Krynicy do Elbląga. Kto i za ile go wykopie w sprzęcie wojsk niemieckich i kościach uchodźców? Kto utrzyma ten kanał przed zamulaniem i za ile? Czy "morski" port Elbląg zarobi na wszystko. Miejsce przekopu to jest teren województwa pomorskiego, więc skończy się na kanale dla motorówki i kilku jachtów miesięcznie. Szkoda kasy. Była by za to piękna ścieżka rowerowa, a może nawet droga Nowy Dwór - Krynica lub most z Fromborka. Ale jednostek "wybitnych" nie sieją. Elbląg na tym nic nie skorzysta. Robienie kanału z mózgów bezmyślnego elektoratu. Prawie objawienia Biniędy i antka.

  19. 19
    +7
    ~ Tadeusz
    Piątek, 06.04

    Port elbląski zawsze będzie generował wysokie koszty eksploatacyjne z powodu warunków naturalnych i jeżli nie zostanie zintegrowany komunikacyjnie z portem Rosji w Kaliningradzie zawsze będzie g... wart. Na to jednak z powodu rządów antyrosyjskich idiotów w Polsce mamy nikłe szanse Pod wzglęndem turystycznym też jest mało obiecujący to nie Adriatyk ani morze Czerwone. Brak zaplecza przemysłowego i surowcowego wyklucza naturalną skłonność do rozwoju transportu wodnego. Nie ma żadnych planów wykorzystania tego portu jako tranzytowgo przez Białoruś. W ogóle brak w tym jakiejkolwiek dalekowzrocznej i strategicznej myśli gospodarczej. W momencie gdy łaskawy rżąd odwróci się d.... do Elbląga natychmiast znajdziemy się ponownie w czarnej d... gdyż na dzień dzisiejszy nie istnieją żadne czynniki

  20. 20
    --1
    ~ POj ...Was ?
    Piątek, 06.04

    Oooo ..ratownik znawca , żeglugi a informatyk z PWSZ znawca ..budownictwa drogowego . Panowie trochę szacunku jak nie dla innych , to trochę dla siebie ?

  21. 21
    +6
    ~ Tadeusz
    Piątek, 06.04

    naturalne wspierające rozwój i utrzymanie tej inwestycji poza pobożnymi życzeniami. Nie jestem z zasady przeciwny ani przekopowi ani istnieniu portu w Elblągu ale nie widzę realnej strategi wspierającej taki rozwój sytuacji. Zaś woluntarystyczne pragnienia różnej maści durniów wydają mi się bardzo kruche w zetknięciu z czasem i realiami gospodarczymi

  22. 22
    --8
    ~ Janusz
    Piątek, 06.04

    Ale tu jest troli....Czym bliżej do przekopu tym więcej ich wpisów....

  23. 23
    +2
    ~ ggggggggggg
    Piątek, 06.04

    port w Elblągu ma być w kanałach portowych w miejscowościach w tzw zatoce elbląskiej, już Niemcy wpadli na taki pomysł przed wojną budując kanały portowe. stamtąd jest linia kolejowa do samego Elbląga. nie ma konieczności pogłębiania kilku kilometrów rzeki i kanału. nowe ścianki larsena na takim dystansie / stare są za płytko / to finansowe kongo.

  24. 24
    +7
    ~ yuzik
    Piątek, 06.04

    Pan Kaczyński wie co robi.Kasa bedzie od parlamentarzystów i samorządowców prezydentów ,wójtów i burmistrzów.Wtedy bedzie na przekop kanału elblaskiego.

  25. 25
    +2
    ~ Ludu
    Piątek, 06.04

    Dzięki. P. O jest ten stan bo pieniążki obiecali jak rządzili dla Elbląga i portu a poszły na olsztyn. Jak zwykle, niech peowcy zaprzecza.

  26. 26
    +4
    ~ lubość
    Piątek, 06.04

    Jak zwykle POpaprańcy widzą same przeszkody.Rozkradli pieniądze a teraz gadaja ze brak.Kaczyński i tak przekopie .Platformie sie to nie podoba bo to nie oni zdecydowali.Spadaj Missan na drzewo.Zajmij się swoją wnuczką.Jestes rzeczowy ale żebys był z PIS a nie z PO.

  27. 27
    --2
    ~ elblązanka
    Piątek, 06.04

    Przede wszystkim zwiększy się rola Zalewu wiślanego ,skorzystają na tym małe miasteczka jak Tolkmicko ,Frombork,Kadyny itd.No i przede wszystkim nie bedziemy zależni od Rosji która obecnie bawi sie z nami jak kot z myszką,

  28. 28
    +1
    ~ Do Stefan rembelski
    Sobota, 07.04

    Kto ty jestes wuju dobra rada?

  29. 29
    0
    ~ Elblążanin
    Wtorek, 17.04

    Za wielomiliardową inwestycją normalnie stoi biznesplan. Przekop to nie cel sam w sobie. Warto by więc uslyszec od wlodarzy miasta, jaki to jest biznesplan... A nie każdy snuje swoje teorie. Zatem najpierw fakty, a potem następne pytania.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2018 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.