Piątek, 29.03.2024, Imieniny: Wiktoryna, Cyryl, Eustachy
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLITYKA

Torowisko wzdłuż ulic: Gen. Grota Roweckiego i 12 Lutego – hit czy kit?

21.03.2018, 07:00:53 Rozmiar tekstu: A A A
Torowisko wzdłuż ulic: Gen. Grota Roweckiego i 12 Lutego – hit czy kit?
Fot. Archiwum redakcji
REKLAMA

Torowisko wzdłuż ulic: Gen. Grota Roweckiego i 12 Lutego funkcjonuje od czterech miesięcy. Jakie zdanie na temat tej nwestycji mają politycy czterech najbardziej liczących się ugrupowań politycznych w naszym mieście? O zdanie zapytaliśmy  Jerzego Wilka (posła Prawa i Sprawiedliwość),  Michała Missana (Przewodniczącego Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej),  Janusza Nowaka (Przewodniczącego elbląskich struktur Sojuszu Lewicy Demokratycznej, Wiceprezydenta Elbląga) oraz Witolda Wróblewskiego (Prezydenta Elbląga).


Jerzy Wilk nie miał wątpliwości – ta inwestycja powinna zostać zrealizowana w późniejszym terminie. - Być może to torowisko należało zrobić, ale nie teraz. Można było spokojne poczekać. Za mojej kadencji oddawaliśmy ul. 12 Lutego do użytku, po prezydencie Grzegorzu Nowaczyku. Była przez długi okres rozgrzebana. Szkoda było nakładów, które zostały poniesione, żeby rozbijać te nowe drogi, aby położyć tory – stwierdził. - Można było z tym poczekać.


Zdaniem posła ważniejsze było zainwestowanie w tramwaje. 

Zamiast w tę nitkę mogliśmy przeznaczyć pieniądze na nowe tramwaje. Nasze tramwaje są w coraz gorszym stanie. I co z tego, że wybudowano nową nitkę, jak zaraz przełożono „czwórkę”, żeby uzasadnić, że ta lina jest potrzebna? A  ludzie jeżdżą nadal mało komfortowo

– zaznaczył Jerzy Wilk.


To jednak, zdaniem posła nie jedyne problemy. - Widziałem, że rozjazd przy sądzie źle funkcjonuje, bo często trzeba ręcznie przestawiać tory. Powinna być pełna automatyka. Mamy XXI wiek. Albo tanio zrobiliśmy, albo nie do końca dobrze – mówił. - Żenująca była też kłótnia o 50 gr z tramwajarzami. Dyrekcja i pan Prezydent walczyli o to, żeby nie dać motorniczym od razu 1 zł podwyżki tylko 50 gr, a później kolejne 50 gr. Przy obecnym trendzie, że pracowników zaczyna brakować dziwi mnie takie podejście. Trzeba zacząć cenić tych pracowników i ich szanować, bo kursy, które pokończyli nie są tanie, a odpowiedzialność mają dużą. Chyba na kasie w supermarkecie można teraz więcej zarobić niż będąc motorniczym, a  odpowiedzialność motorniczego jest większa.


Nad sensownością tej inwestycji zastanawiał się Michał Missan.

Gdy stoję obok tej zrealizowanej inwestycji i widzę, że w przejeżdżającym tramwaju są trzy osoby to mam wątpliwości, czy to było potrzebne. Warto jednak zwrócić uwagę na to, dlaczego tam siedzą tylko trzy osoby. Może tabor nie jest taki, jak powinien być. Bez porządnego taboru budowanie nowej linii mija się z celem. Powinniśmy najpierw zachęcić mieszkańców do tego, żeby wsiedli do wagonów. Jak się brnie w coś, co się wcześniej zaplanowało, to potem tak jest, że nie zachowuje się odpowiedniej kolejności

-  podkreślił.


Przewodniczący Klubu Radnych PO również zwrócił uwagę na warunki pracy tramwajarzy. - Po ostatnich strajkach pracowników Tramwajów Elbląskich wiemy, że mają jako spółka niedoszacowane wozokilometry – dodał. - Z tego wynikają braki. Budynki mają być teraz remontowe, ale widziałem sytuacje, gdy woda podczas opadów deszczu lała się do środka. A to jest niedopuszczalne zaniedbanie.


„Komunikacja tramwajowa stała się bardziej konkurencyjna”


Decyzję o zrealizowanu torowiska podjął Prezydent Elbląga Witold Wróblewski. Patrząc z perspektywy czasu przyznaje, że nie zrobił by inaczej. - Już za prezydentury pana Henryka Słoniny opracowany został program zrównoważonego transportu, który zakładał realizację tej inwestycji – przypominał. - Jej celem było połączenie tramwajem dzielnic północnych z południowymi, tak, by podróż odbywała się w jak najkrótszym czasie. Dzięki nowym liniom mieszkańcy zyskali, szybkie i  bezpośrednie połączenie północnych osiedli miasta z Dworcem oraz z ul. Bema i Saperów, gdzie znajdują się szkoły, szpital, czy urzędy. Czas przejazdu na tych liniach uległ skróceniu o około 4 minuty, co pozwoliło na zwiększenie liczby kursów. Dzięki temu komunikacja tramwajowa stała się bardziej konkurencyjna. Dla mnie bowiem tramwaj powinien być podstawowym środkiem transportu i będziemy sukcesywnie do tego dążyć. To bezpieczne i szybkie rozwiązanie, gdyż powyżej   90 proc. torowisk mamy poza pasami drogowymi.


Witold Wróblewski zaznaczył, że inwestycja mogła zostać zrealizowana dzięki  środkom unijnym.

Koszt projektu wyniósł 10,5 mln zł, gdzie prawie 7,5 mln zł to pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego. Pozyskaliśmy również dofinansowanie na zakup trzech nowych tramwajów oraz modernizację zajezdni i budowę węzła przesiadkowego. Chcemy, aby infrastruktura, którą dysponują tramwaje była w jak najlepszej kondycji. Niestety jako miasto subregionalne nie możemy korzystać z funduszy na transport niskoemisyjny w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Możemy jedynie pozyskiwać fundusze z Regionalnego Programu Operacyjnego i do tej pory wszystko to, co było możliwe do zdobycia na ten cel zostało przez nas pozyskane. Przypomnę, że radni PiS w 2015 roku podjęli uchwałę w   sprawie określenia kierunków działań Prezydenta, w której zobowiązali mnie do realizacji deklaracji publicznych w zakresie pozyskiwania środków finansowych na inwestycje w Elblągu, w tym m. in. na budowę tunelu lub wiaduktu na Zatorze, linii tramwajowych przez ul. 12-Lutego, czy zakup nowych tramwajów. Jak widać te deklaracje spełniłem. Nie rozumiem więc krytyki dot. zrealizowanego zadania, skoro Rada zobowiązała mnie do takich działań

  – stwierdził Prezydent Elbląga.


W zasadność tej inwestycji wierzy również Janusz Nowak. - Uważam, że trzeba inwestować  w tabor i w ludzi, ale także w infrastrukturę. Na to wszystko potrzebne są pieniądze. Mogliśmy pozyskania środki unijne na infrastrukturę torową i nie  było możliwości, żeby te pieniądze zostały przeznaczone na coś innego – mówił. - Mogliśmy albo je wziąć i zrealizować szybkie połączenie na trasie północ-południe albo nie brać i czekać na lepsze czasy, kiedy będzie nas stać na zrobienie tego wyłącznie z własnych pieniędzy.


Zdaniem wiceprezydenta kolejna okazja na tak duże dofinansowanie na tę inwestycję mogłaby nie przyjść za szybko.

Myślę, że jedynie słuszną decyzją było wziąć teraz pieniądze unijne tym bardziej, że dofinansowanie wynosiło do 80 procent. Poprawiony został komfort i czas przejazdu na tej trasie. Zgadzam się, że w kolejnych etapach powinniśmy zakupić nowy tabor. Tyle, że w ramach środków unijnych w tej perspektywie finansowej, nie ma takiej możliwości. To, co było możliwe już wykorzystaliśmy. Udało nam się zakupić trzy nowe tramwaje i pozyskać środki na modernizację zajezdni. Więcej środków unijnych teraz nie pozyskamy, bo ich nie ma

– zaznaczył.


Jakie zdanie na temat tej inwestycji mają nasi czytelnicy?

 

Kamila Jabłonowska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 7

%28.6 %71.4


Komentarze do artykułu (29)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +13
    ~ A-Z
    Środa, 21.03

    Wszystko źle , wszystko na nie, a czyje to zdanie, wiadomo.,Totalsi działają i czy to z prawa , czy to z lewa. Dla nas jednak najważniejsze jest to co jest robione dla mieszkańców i Elbląga." Z pustego i Salomon nie naleje" , długi spłacamy i więcej nie zadłużamy Miasta, brawo panie Wróblewski.Jak widać to tylko pan potrafi rozsądnie wydawać pieniądze, te które są do wydania. W przyszłych wyborach nikt więcej nie wchodzi w rachubę, oprócz pana. Trzymamy kciuki i działajmy.

  2. 2
    +33
    ~ Ploterek
    Środa, 21.03

    pan Wilk widać zorientowany jest....tylko nie na tym co trzeba. Wiadukt - źle, lina na 12 lutego - źle, nazwa dla wiaduktu - źle, spółka MPO - też wszystko źle. Inwestycja powinna być zrealizowana w późniejszym terminie? Dlaczego? Co by się zmieniło za dwa, trzy, pięć lat? Zdobyłby pan w sejmie dofinansowanie dla Elbląga? Wątpie. Nic pan nie robisz dla tego miasta, oprócz biadolenia i komentowania. Dlaczego nie zabrał pan głosu i nie walczył o Oddział Terenowy Krwiodawstwa. Takie rzekomo znajomości w sejmie, takie wpływy, a nawet słowa na ten temat nie usłyszałem z pańskich ust. To gdzie tu jest interes dla miasta z pana mandatu posła? Pan Missan też oderwany od rzeczywistości. Proszę pojeździć tramwajem w godzinach, kiedy jest największy ruch, to nie będzie tylko 3 osób.

  3. 3
    --5
    ~ _elbing-
    Środa, 21.03

    Wielomilionowe dziwactwo/prywata panów Słoniny i Wróblewskiego. Wystarczyłoby przedłużyć linie do szpitala wojewódzkiego i dalej fromborską do ogólnej. W dalszej perspektywie Browarna - Mazurska -Al. Odrodzenia i Ogólna. Całe miasto ogarnięte siecią tramwajową a tu jakieś bzdury obciążające dwa najbardziej oblegane skrzyżowanie w mieście. Zdecydowanie kit za ogromne pieniądze.

  4. 4
    0
    ~ Antonina
    Środa, 21.03

    Największa bzdura tej ekipy. Wyrazy uznania dla ekipy technicznej TE za umiejętności codziennej reanimacji wraków, aby wyjechały na tory. Te jeżdżące po Elblągu rupiecie, to obciach jakich mało.Szkoda, że pan prezydent nie jeździ tramwajami, bo zobaczyłby, że jest w nich brudno. Zgadzam się w pełni z opiniami Pana posła Jerzego Wilka.

  5. 5
    +14
    ~ Rachuba
    Środa, 21.03

    Noszowy to niech zajmie się porzadkami u ratownikow a pis niech dalej dotuje patolstwo to wychodzi im najlepiej a kwestie techniczne niech zostawi inzynierom z wyksztalcenia

  6. 6
    0
    ~ Na ulicy mówią
    Środa, 21.03

    Od kiedy to SLD jest jednym z bardziej liczących się obecnie ugrupowań ? Po drugie jeśli ponoć Nowak popiera już dziś Wróblewskiego i deklaruje że nie startuje w wyborach samodzielnie jako ugrupowanie to prawdę młwiąc jest nic nie znaczącym ugrupowaniem tylko przystawka dla KWW Witka chyba?

  7. 7
    +9
    ~ Prorok Igor
    Środa, 21.03

    No rzeczywiście przedstawione problemy to majstersztyk na miarę autorki i tych co się w tej kwestii wypowiedzieli?! Bo większych afer i problemów już nie ma?! Może wydawca potrzebuje abyśmy mu tematy podrzucili?

  8. 8
    --7
    ~ elblążkowo
    Środa, 21.03

    Wróblewskiemu nie wierzę .Nie on powinien zostać Prezydentem

  9. 9
    +2
    ~ nauczyciel
    Środa, 21.03

    SLD w Elblagu już nie ma . Jest KWW. Co warta partia która nie ma kandydata na prezydenta i na radnych. Głosowanie na nich to głos stracony. Co warte więc ich wypowiedzi

  10. 10
    0
    ~ alkomen
    Środa, 21.03

    Infrastruktura torowa w innych miejscach jest w katastrofalnym stanie i to na jej remont trzeba było skierować kasę , panie Wróblewski! A nie budować sobie pomnik i przecinać wstęgi!

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.78094696998596