Piątek, 3.05.2024, Imieniny: Maria, Nina, Aleksander
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Rapsodia nadal bez zmian

17.05.2011, 09:26:13 Rozmiar tekstu: A A A
Rapsodia nadal bez zmian

Kiedy prace budowlane przy Porto 55 ruszyły, a Centrum Handlowe „Ogrody” za chwilę dostaną pozwolenie na rozbudowę obiektu, dwie inne inwestycje nadal czekają na realizację. Jedna z nich – w planach największa – być może nigdy nie dojdzie do skutku. Mowa tu o Centrum Handlowym „Rapsodia”. 

Logo Rapsodii jest widoczne na koszulkach piłkarzy Olimpii Elbląg. To znak, że taka inwestycja wciąż jeszcze może dojść do skutku. Jednak sytuacja gigantycznego centrum handlowego w Gronowie Górnym jest bardzo skomplikowana. Inwestor chce, aby do tego kompleksu klienci i zaopatrzenie mogli dojeżdżać wprost z drogi krajowej nr 7. Na to nie godzi się jednak olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Innym wyjściem jest skierowanie całego ruchu kołowego przez Gronowo Górne. Na to jednak nie chcą zgodzić się władze gminy Elbląg i sołectwo Gronowa Górnego. Sytuacja jest więc patowa.

Wójt gminy Genowefa Kwoczek słała pisma do ministerstwa infrastruktury, aby uzyskać zezwolenie na wytyczenie dojazdu do Rapsodii wprost z krajowej „siódemki”. Odpowiedź ministra Cezarego Grabarczyka była jednak za każdym razem odmowna. 

- Inwestor się jeszcze nie wycofał ale sprawa się komplikuje – przyznaje wójt gminy Elbląg Genowefa Kwoczek. – Nadal nie ma zgody ani ze strony GDDKiA w Olsztynie, ani od Ministra Infrastruktury. My już nic więcej nie możemy zrobić. Czekamy teraz na ewentualne decyzje inwestora.

Przypomnijmy, że Gmina Wiejska Elbląg zwróciła się z prośbą do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka o pomoc w rozwikłaniu problemu dojazdu do Gronowa Górnego. Mimo wielu koncepcji, które przedstawiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie, żadna z nich nie została zaakceptowana przez władze Gminy Wiejskiej Elbląg i Sołectwa w Gronowie Górnym. Zakładały one bowiem praktycznie wyburzenie części tej wsi i dość długi okres realizacji – od 10 do 30 lat. Wójt gminy Genowefa Kwoczek wraz ze swoim zespołem ekspertów opracowała prostą i dogodną dla wszystkich koncepcję dróg dojazdowych. Co więcej – Spirit International – irlandzki inwestor, który będzie budował centrum handlowe w Gronowie Górnym zdecydował, że sfinansuje wykonanie koncepcji dojazdu przygotowanej przez Gminę Wiejską Elbląg. Szkopuł w tym, że dyrekcja GDDKIA w Olsztynie nie chce nawet słyszeć o rozwiązaniu przedstawionym przez Gminę Wiejską Elbląg. Wskazuje natomiast na własne projekty, które według GDDKIA w Olsztynie są zgodne z prawem i właściwe do wykonania.

Przedstawiciele obu stron kilkukrotnie spotykali się na rozmowach w tej sprawie. Na nic one jednak się nie zdały poprzez upór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.

Ministerstwo Infrastruktury także wydało negatywną opinię w tej sprawie. W piśmie do wójt gminy Elbląg Genowefy Kwoczek minister wskazał, że gminna koncepcja dojazdów „zakłóca podstawowe funkcje drogi ekspresowej, tj. bezpieczeństwo i efektywność ruchu drogowego”. Takiej odpowiedzi w Urzędzie Gminy nie spodziewano się. 

Warto przypomnieć, że na temat koncepcji Gminy Wiejskiej Elbląg wypowiedziały się pozytywnie trzy ośrodki eksperckie: Instytut Budowy Dróg i Mostów w Warszawie, Akademia Bezpiecznego Ruchu Drogowego w Szczecinie oraz Politechnika Gdańska. Żaden z tych ośrodków nie stwierdził, aby koncepcja Gminy Wiejskiej była niezgodna z prawem czy też stanowiła zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Aby wyjść z impasu komunikacyjnego, Gmina Wiejska Elbląg proponuje rozbudowę istniejącego węzła Elbląg - Wschód. Rozbudowa polegałaby na podłączeniu do węzła ulicy klasy Z przechodzącej nad drogą S7 po wiadukcie WD-15 i obsługującej przyległe do węzła tereny inwestycyjne. Rozbudowa węzła, w zależności od wariantu, polegałaby na dobudowaniu jezdni zbierająco-rozprowadzającej na kierunku Warszawa-Gdańsk. Łącznica ta zaczynałaby się pasem wyłączenia z drogi S7 przed wiaduktem WD-15. Następnie poprzez dwie łącznice (zjazdową i wjazdową) byłaby połączona z rondem na skrzyżowaniu ulicy klasy Z przechodzącej po wiadukcie WD-15 z ul. Szafirową. Koniec projektowanej drogi zbierająco - rozprowadzającej znajdowałby się na przecięciu z istniejącą łącznicą zjazdową w kierunku drogi S22 węzła Elbląg - Wschód. Jeden pas ruchu wyprowadzałby pojazdy w kierunku na Kaliningrad a drugi w kierunku ul. Pasłęckiej. Na skrzyżowaniu z istniejących łącznic z ul. Pasłęcką byłby możliwy skręt w lewo w kierunku Gdańska oraz jazda na wprost do centrum Elbląga. Na odcinku 750 m pomiędzy istniejącymi łącznicami węzła a nowymi łącznicami przy wiadukcie WD-15 droga zbierająco - rozprowadzająca ma przekrój dwupasmowy, jednokierunkowy. Konieczne jest poszerzenie wiaduktu WD-15 nad projektowaną drogą ekspresową S7 do szerokości 7 m w świetle krawężników. Zaprojektowany wiadukt o szerokości 5.5 m nie uwzględnia faktu, że ulica po nim poprowadzona będzie miała charakter drogi klasy Z przebiegającej przez teren zabudowany. Będzie ona łączył tereny o dużym zainwestowaniu z obszarem miasta Elbląga.

Na to jednak nie ma zgody ani GDDKIA w Olsztynie, ani Ministerstwa Infrastruktury.

 
MP

Oceń tekst:

Ocen: 2

%50.0 %50.0


Komentarze do artykułu (24)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +12
    ~ wojek
    Środa, 18.05

    Olsztyn intensywnie sie wysila by z Elblaga zrobic wies, dla nich Elblag to odlegla o 100 km prowincja i lepiej zeby nic tu nie powstawalo. banda h..ów

  2. 2
    --9
    ~ mieszkaniec
    Środa, 18.05

    i znowu ulice Ogolna rozpruja!!! czy ktos w tym ratuszu wogole mysli??? Nowowiejska juz zniszczyli i na pewno nie bedzie juz tak rowna jak przed budowa!!!!

  3. 3
    --12
    ~ ku
    Środa, 18.05

    jeszcze tego cholerstwa brakuje tu......

  4. 4
    +11
    ~ ?
    Środa, 18.05

    olsztyn chce by elblag byl tez wiocha jak oni.tam nic nie ma wiec czemu ma byc cos u nas?

  5. 5
    +2
    ~ znafca
    Środa, 18.05

    Lepiej niech nie budują niczego bo znowu zaczną protestować jak nie kupcy, to działkowcy, członkowie spółdzielni, kółek rolniczych związku kombatantów itp!;)

  6. 6
    +6
    ~ JesusAlvaro
    Środa, 18.05

    Niech najpierw to zafajdane Ministerstwo Infrastruktury z ćwokiem Grabarczykiem na czele dokończy tą drogę ekspresową zamiast pieprzyć o \"zakłócaniu jej podstawowej funkcji\". O drodze mówimy wtedy kiedy można nią dotrzeć z punktu A do punktu B, a tymczasem przez najbliższe 10 lat z Kazikowa do Koszwał będziemy jeździć jak dawniej zwykłą 2 pasmową szosą.

  7. 7
    +5
    ~ ja
    Środa, 18.05

    czy to nie jest blokowanie rozwoju naszej mieściny? wiadomo, że bezpośredni zjazd z "7" to tysiące klientów więcej.

  8. 8
    +1
    ~ M.
    Środa, 18.05

    W którym dokładnie miejscu miałoby powstać to centrum handlowe? Zaraz obok stacji Lotosu? Wiem, że kiedyś była o tym mowa, ale przyznaję, nie pamiętam. Rozwiązanie, które proponuje gmina wiejska jest jak najbardziej sensowne i na pewno w innych miastach podobne rozwiązania mają zastosowanie - może inwestor powinien takowe znaleźć i rzucić w twarz decydentom, że tak można i niech nie robią teraz inwestorowi, Elblągowi i GG pod górę.

  9. 9
    +2
    ~ max
    Środa, 18.05

    ŁOLSZTYNIAKI ROBIĄ TO SPECJALNIE... CIULE

  10. 10
    --6
    ~ znafca
    Środa, 18.05

    Mam pomysła skoro ministerstwo twierdzi, że proponowane przez gminę rozwiązania są niezgodne z prawem, a pani Kwoczkowa twierdzi, że tak nie jest bo ma "super mundre" ekspertyzy, to jak jest taka cwana to niech poda ministerstwo do sądu;) Niestety obawam się, że w tym przypadku akurat ministerstwo ma racje, a gmina na czele z panią Kwoczkową dała ciała kilka lat temu przy konsultacjach przed budową S&, a teraz to tylko PR i wybielanie siebie przed ludźmi ze wsi!;) Na pocieszenie dodam, że lepsze dla Elbląga jest powstanie CH Siódemka bo to jest w mieście i kasa z podatków będzie dla miasta, a nie dla GG jak w przypadku CH Rapsodia.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0935411453247