Poniedziałek, 6.05.2024, Imieniny: Judyta, Jan, Jurand
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Nowy, czysty i funkcjonalny... ale nadal szary

24.11.2009, 14:18:04 Rozmiar tekstu: A A A
Nowy, czysty i funkcjonalny... ale nadal szary
Fot. Rafał Kadłubowski

Projekt i dokumentacja już jest, pozwolenie na budowę także. Ogłoszony został przetarg na modernizację budynku dworca kolejowego w Elblągu. Jeśli wszystko potoczy się pomyślnie, to prace powinny ruszyć na początku 2010 r. W ciągu 2 lat zmienić ma się wiele, od elewacji, poprzez nowe okna i przesuwne drzwi, po zmianę rozkładu pomieszczeń. Z dworca znikną stare pawilony, powstanie hostel, kafejka internetowa, bar o wyższym standardzie, nowoczesna poczekalnia, automaty biletowe, bankomat, budka telefoniczna i skrytki na bagaż.

Po wielu miesiącach przygotowań inwestycja w końcu może się rozpocząć. W połowie listopada inwestor PKP S.A. Oddział Dworce Kolejowe Warszawa ogłosił przetarg na wykonawcę modernizacji budynku dworca kolejowego w Elblągu.

Projekt nowego dworca PKP przygotowany przez Biuro Projektowe „Redan” ze Szczecina, zakłada wykonanie remontu dachu, elewacji z termomodernizacją, wymianę wszystkich instalacji i wykonanie nowej instalacji centralnego ogrzewania, remontu wentylacji, wykonanie instalacji klimatyzacyjnej w kasach, remontu posadzek i schodów wraz z balustradami, wykonanie nowego systemu informacji wizualnej dynamicznej i stałej, zgodnej z najnowszymi normami.

Elbląski dworzec zmieni się nie do poznania zarówno w środku, jak i na zewnątrz. Obiekt zostanie podzielony na kilka stref: część przeznaczoną do obsługi ruchu pasażerskiego zlokalizowaną w centralnej części budynku, część biurową zlokalizowaną na piętrze budynku od strony wschodniej z niezależnym wejściem, pokoje gościnne zlokalizowane na piętrze od strony zachodniej także z niezależnym wejściem, powierzchnie handlowo-usługowe zlokalizowane na parterze w części zachodniej z dostępem od strony Placu Dworcowego oraz świetlicę miejską na parterze z dostępem od Placu Dworcowego. Ponadto w budynku znajdzie się jeszcze szalet z wejściem od strony Placu Dworcowego, pomieszczenia administracyjne i gospodarcze oraz pomieszczenia magazynowe i nieużytkowe.

Co istotne hol główny dworca zostanie całkowicie „oczyszczony” z istniejących licznych kiosków i pawilonów handlowych. Przy wejściu od strony Placu, znajdować się będą jedynie automaty biletowe, stanowisko informacyjne, bankomat, budka telefoniczna i skrytki na bagaż.

Elewacja północna

Bezpośrednio przy holu głównym zlokalizowana będzie poczekalnia dla podróżnych, wydzielona z części dawnego baru przeszkleniem na całej wysokości kondygnacji. W poczekalni znajdować się będą wygodne ławki, zakłada się również bezpośrednie wejście z poczekalni do części handlowo – usługowej. Z poczekalni dostępne będą cztery wydzielone pomieszczenia, pełniące funkcję niewielkich pawilonów handlowych z oknami od strony peronów, które od poczekalni oddzielone będą szklonymi ściankami.

Dodatkowo, w holu głównym wydzielone zostaną trzy pomieszczenia o funkcji handlowo-usługowej, z których jedno przeznaczone na internet caffe, dostępne będzie również z peronu pierwszego.

Zachowane zostanie główne wejście z holu głównego do baru, który zostanie przebudowany i dostosowany do obowiązujących przepisów higieniczno-sanitarnych. Wygospodarowany zostanie też węzeł sanitarny dla klientów baru. Ze względu na możliwość zamykania budynku dworca w godzinach nocnych, do baru prowadzić będzie drugie wejście bezpośrednio z zewnątrz obiektu (przez przedsionek) od strony wschodniej.

W holu głównym znajdować się będą również 3 kasy biletowe wraz z zapleczem oraz kantor i przechowalnia bagażu wielkogabarytowego. Z uwagi na niezależny dostęp do wymienionych pomieszczeń możliwa będzie obsługa kantoru i przechowalni, zarówno przez ajenta kas, jak i przez inny personel.

W zachodnim skrzydle budynku znajdować się będą z kolei pomieszczenia dozoru, firmy sprzątającej, fryzjer, solarium i sklep, dostępne jak obecnie od strony Pl. Dworcowego. W części tej zlokalizowana zostanie też recepcja hostelu dla projektowanych na pierwszym piętrze pokoi gościnnych. W sumie hostel posiadać będzie osiem pokoi z łazienkami (dwa pokoje 5-osobowe, jeden pokój 4-osobowy, jeden pokój 3-osobowy oraz cztery pokoje 2-osobowe).

Po drugiej stronie, we wschodnim skrzydle, z pierwszego piętra na parter przeniesiona zostanie świetlica. W skrzydle tym zachowana zostanie funkcja biurowa. Istniejące sanitariaty zostaną zmodernizowane i dostosowanie dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Wydzielone zostanie również miejsce do przewijania niemowląt.

Elewacja południowa

Po modernizacji wszystkie pomieszczenia ogólnodostępne przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych. Będzie tak m.in. za sprawą zastosowania ramp dla niepełnosprawnych oraz schodołaza zapewniającego dostęp do świetlicy, powierzchni usługowo-handlowych w skrzydle zachodnim oraz na piętro.

Drzwi wejściowe do budynku zostaną wymienione na automatyczne drzwi przesuwne, które dostosowane będą dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Główne wejścia do budynku zaprojektowano bezpośrednio z chodnika. Jego progi nie przekraczać będą 2 cm.

Inwestor nie wyklucza, że w przyszłości pod budynkiem dworca przedłużone zostanie przejście podziemne z wyprowadzeniem ruchu na plac przeddworcowy, co zgodne jest z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Jedyne co może martwić to ciemna tonacja elewacji. Budynek zaprojektowano bowiem w kolorystyce szaro-grafitowo-białej z elementami czerwieni.
- Taka kolorystyka została nam narzucona przez Wydział Architektury Urzędu Miejskiego w Elblągu – zaznacza Adam Neuman, dyrektor gdańskiego Zarządu Dworców PKP. - Pierwotnie nasz projekt zakładał elewację z jasnymi barwami. Musieliśmy go jednak zmienić, gdyż Miasto uważało, że nie komponuje się on z kolorystyką sąsiednich budynków.

Remont dworca będzie mógł ruszyć po wyłonieniu jego wykonawcy. Termin otwarcia ofert i rozstrzygnięcia przetargu wytyczono na 14 grudnia.
- Optymistycznie zakładamy, że pierwsze prace mogłyby się rozpocząć już w lutym. Biorąc jednak pod uwagę możliwość wnoszenia zapytań do przetargu i protestów, termin ten może się nawet wydłużyć do kwietnia. Mimo wszystko będziemy starali się rozpocząć remont jak najszybciej będzie to możliwe – mówi dyrektor Adam Neuman.

Inwestor zakłada wykonanie na początku prace na zewnątrz obiektu, czyli m.in. remontu dachu, wymianę okien i drzwi oraz wykonanie elewacji i wszystkich instalacji. Modernizacja dworca ma się zakończyć do 30 listopada 2011 r.

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 3

%100.0 %0.0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 3 )


Komentarze do artykułu (28)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~
    Wtorek, 24.11

    Przecież w 2011 będą przez Elbląg przejeżdżały góra 8 pociągów dziennie! To po co to wszytsko? Zaorać nalepiej ten budynek! I tak pociągów jest coraz mniej!

  2. 2
    0
    ~
    Wtorek, 24.11

    No malkontenci do dzieła!

  3. 3
    0
    ~ kazik
    Wtorek, 24.11

    jak nie bedzie przejscia podziemnego z peronów do miasta to o dupe rozbić tali remont -przebudowe

  4. 4
    --1
    ~ bolek
    Wtorek, 24.11

    Kolorystyka fatalna - dworzec powinien być w ciepłych barwach a nie takie szare, które po paru latach sczernieją :(

  5. 5
    0
    ~ to miasto niczym mnie już nei zaskoczy :)
    Wtorek, 24.11

    Tak jest, w urzędzie miasta wiedzą jakie kolory są najlepsze! :) Widzę w takiej kolorystyce tylko jeden pozytyw, miłościwie nam panująca władza mogła zażyczyć sobie dworca w kolorze czerwonym - przecież to ulubiony kolor elbląskiej władzy :)

  6. 6
    0
    ~ niemalkontent
    Wtorek, 24.11

    a pociągi czenu nie są szare. Przemalować!

  7. 7
    0
    ~ m
    Wtorek, 24.11

    Zastanówcie się co wy ludzie chceta. Jak zrobili nową elewację w I LO to żeście narzekali że elewacja za jasna. Teraz zrobią ciemną elewację, to z kolei narzekacie że za ciemna. Sądzę że aby was zadowolić, to chyba musieli by jedną połowę dworca pomalować na jasno a drugą na ciemno

  8. 8
    0
    ~ fd
    Wtorek, 24.11

    Czemu nie wrzucicie taj wizualizacji w większych rozmiarach. Przecież tych małych literek nawet nie da rady przeczytać bez lupy

  9. 9
    0
    ~ Arti
    Wtorek, 24.11

    jeśli wjazd dla osób niepełnosprawnych do dworca będzie zastawiany przez samochody, a policja tak jak w Tczewie będzie miała to gdzieś mimo zgłoszenia, a ten schodołaz bedzie (tak jak w Tczewie) zamkniety na kłódkę z dzwonkiem do zawiadowcy, który nigdy nie przychodzi, to i tak niepełnosprawni niestety nie dostana się na dworzec, a te niby udogodnienia będą tylko na pokaz

  10. 10
    0
    ~ awwe
    Wtorek, 24.11

    jeny glupie komentarze sensacja

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.6157119274139