Wielkanoc to czas, gdy tradycja spotyka się z nowoczesnością, a słodycze odgrywają ważną rolę zarówno w domowych wypiekach, jak również jako drobne upominki. Czekoladowe zajączki, jajeczka i praliny cieszą się dużą popularnością, co potwierdzają wyniki sprzedażowe ich producentów. Eksperci przeanalizowali, jak trendy kształtują wielkanocny rynek słodyczy czekoladowych w Polsce.
Czekoladowe upominki niezmiennie popularne
Wielkanoc jest jednym z najważniejszych okresów sprzedaży czekoladowych słodyczy w Polsce. Według danych analizowanych przez firmę Wedel średnia sprzedaż w kategorii produktów, takich jak czekoladowe zajączki czy małe jajeczka, rośnie trzykrotnie względem średniej miesięcznej poza okresami świątecznymi. W okresie świąt uwaga konsumentów mocniej niż w innych miesiącach kieruje się także w stronę tabliczek czekolady (wzrost o 30%) oraz pralin (wzrost o 50%).
– Czekolada od lat pozostaje nieodłącznym elementem wielkanocnych tradycji. Jej popularność wynika nie tylko z pozytywnych skojarzeń z dzieciństwem, ale także z wszechstronnych zastosowań kulinarnych. Jest cenionym składnikiem deserów, podkreślając ich wyrafinowany charakter, co ma szczególne znaczenie podczas świątecznych spotkań rodzinnych – komentuje Krzysztof Bogacz, Dyrektor Marketingu i R&D w firmie Wedel.
Polacy w okresie wielkanocnym nie sięgają wyłącznie po słodycze czekoladowe, ale wybierają także chałwę, która odnotowuje znaczące wzrosty sprzedaży w tym okresie. Produkt ten może być składnikiem ciast wielkanocnych, jak np. mazurek czy sernik chałwowy. Chałwę można także podawać jako deser lub traktować jako słodką przekąskę.
Przywiązanie konsumentów do rodzimych marek
Produkty marki E.Wedel cieszą się także zainteresowaniem na rynkach polonijnych w tym czasie.
- Nasi rodacy mieszkający za granicą chętnie wybierają znane z dzieciństwa słodycze, takie jak Ptasie Mleczko®. To zjawisko pokazuje, jak istotne znaczenie ma przywiązanie do rozpoznawalnych, rodzimych marek i charakterystycznych smaków, które stają się elementem tożsamości kulturowej. Rosnące zainteresowanie produktami wzbudzającymi nostalgię na rynkach polonijnych podkreśla, że tradycyjne słodycze odgrywają istotną rolę w kultywowaniu zwyczajów i budowaniu relacji między pokoleniami, niezależnie od miejsca zamieszkania – podsumowuje ekspert.
Firma Wedel, obecna na rynku od ponad 170 lat, pozostaje synonimem wysokiej jakości czekolady o niepowtarzalnym, głębokim smaku. To marka, która z biegiem czasu stała się symbolem rodzinnej atmosfery, a jej produkty niezmiennie towarzyszą Polakom w najważniejszych momentach świątecznych – z przyjemnością. Wielkanocną ofertę wyjątkowych, ręcznie tworzonych słodyczy znaleźć można również w sieci Pijalni Czekolady E.Wedel (link).
Słodki czas razem – chwila na oddech w miłej atmosferze
Jak wskazują badania przeprowadzone przez IRCenter na zlecenie firmy Wedel, święta to czas, kiedy zdecydowana większość respondentów preferuje własnoręczne pieczenie świątecznych ciast, zamiast ich kupowania. Jako jeden z kluczowych argumentów wskazujemy, że aromat domowego wypieku stanowi ważny element rodzinnego celebrowania. Na święta i specjalne okazje chętnie decydujemy się na desery i ciasta z wykorzystaniem czekolady – takiej odpowiedzi udzieliło aż 56% ankietowanych[1]. Coraz częściej eksperymentujemy także w kuchni z różnymi jej rodzajami – od mlecznej, przez intensywną gorzką, po białą i coraz bardziej popularną karmelową. Szukając pomysłów na domowe wypieki i słodkości, warto zajrzeć na stronę wkuchnizwedlem.pl, która jest kopalnią inspiracji.
Wielkanocne tradycje związane z produktami E.Wedel
Archiwalne źródła firmy wskazują, że już w okresie międzywojennym Jan Wedel wprowadził na rynek specjalne wielkanocne kolekcje słodyczy. W latach 30. XX wieku klienci mogli smakować ręcznie wykonywane czekoladowe jajka oraz figurki zajączków, które były prawdziwymi dziełami sztuki cukierniczej i stanowiły luksusowy prezent. Opakowania tych historycznych produktów można dziś obejrzeć w kolekcji muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel (link).
Po II wojnie światowej, mimo trudnych warunków gospodarczych, tradycja wielkanocnych słodkości została podtrzymana. Choć w latach 50. i 60. oferta była bardziej skromna, już w kolejnej dekadzie powróciły sezonowe kolekcje, które szybko zyskały popularność wśród Polaków.
- Czekoladowe zajączki i jajeczka od Wedla na stałe wpisały się w świąteczne zwyczaje jako znak tradycji, który do dziś łączy pokolenia i uprzyjemnia czas razem. Firma Wedel podtrzymuje tradycje ręcznego dekorowania świątecznych słodkości, takich jak czekoladowe jajeczka - komentuje Monika Borkowska, Kierowniczka Marki w firmie Wedel.
Wielkanocne słodycze od lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem konsumentów, stając się stałym elementem świątecznej tradycji w polskich domach. Niezależnie od tego, czy są częścią rodzinnych wypieków, czy upominkiem od „Zajączka”, co roku znajdują swoje miejsce na wielkanocnych stołach, łącząc pokolenia przy wspólnym świętowaniu. – dodaje ekspertka.
Źródło: Badanie homecooking dla tabliczek Wedla, wrzesień 2022, IRCenter.
Śniadanie wielkanocne w przedszkolu z J. Wedlem (pierwszy mężczyzna od prawejj), 1941, Fotonova
Pudełko po czekoladkach w kształcie książki, Wielkanoc 1991
Opakowanie po figurkach czekoladowych z likworem Pisanki, 1993
Opakowanie po figurkach czekoladowych z likworem Pisanki, 1995
Wedel to taka firma cukiernicza sprzedana za darmo przez Tuska I Lewandowskiego podobnie jak inne zakłady pracy.
podobnie jak ty sprzedałeś się tym nieudacznikom z nowogrodzkiej.Odpowiedz sobie jak to się nazywa