Środa, 20.11.2019, Imieniny: Edyta, Edmund, Anatol
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

W miasto wyruszy kolejny tramwaj z patronem - Ferdynand Schichau

05.07.2012, 12:51:28 Rozmiar tekstu: A A A
W miasto wyruszy kolejny tramwaj z patronem - Ferdynand Schichau
fot. ZKM w Elblągu

Od dnia 6 lipca 2012 r. (piątek), pasażerów elblaskiej komunikacji miejskiej będzie woził kolejny tramwaj z patronem - Ferdynandem Schichau.

Przypomnijmy, że poza napisami na burcie w środku tramwaju zostały zamieszczone specjalne ramki, gdzie każdy pasażer może przeczytać podstawowe informacje o patronie.

GOTTLOB FERDYNAND SCHICHAU
(1814 – 1896)

Ferdynand G. Schichau urodził się w Elblągu 30 stycznia 1814 roku. Rodzice F. Schichaua /Karol Jakub i Anna Elżbieta z d. Lenk/ znaleźli się w gronie obywateli miasta w roku 1798, pochodzili z okolic Pasłęka.

Edukację rozpoczął w elbląskiej szkole elementarnej, następnie był uczniem w warsztacie ślusarskim i zdobył uprawnienia czeladnika oraz uczęszczał do elbląskiej szkoły przemysłowej. W 1832 roku wyjechał do Berlina i podjął naukę w Królewskim Instytucie Przemysłowym. W ciągu trzech lat studiów zapoznał się z niektórymi zakładami działającymi w Berlinie m.in. z Królewską Odlewnią i Fabryką Maszyn Egellsa. W 1835 roku, aby rozwinąć nabyte umiejętności wyjechał do nadreńsko-westfalskiego rejonu przemysłowego i dalej przez Holandię do Anglii, gdzie zapoznał się produkcją przemysłu stoczniowego i maszynowego.

Do Elbląga powrócił w roku 1837 i na początku października uruchomił warsztat budowy maszyn, profil warsztatu został opisany w informacji prasowej /budowa maszyn parowych, sprężarek, pras hydraulicznych, wyposażenia cukrowni, olejarni, tartaków, maszyn irygacyjnych/. Warsztat miał siedzibę przy ulicy Wały Staromiejskie i zatrudniał na początku ośmiu pracowników.

Pierwszą maszynę parową o mocy 4 KM zbudowano w roku 1840 na potrzeby własnego warsztatu. W 1841 roku elbląscy kupcy zlecili budowę maszyny parowej i osprzętu pogłębiarki utrzymującej żeglowność na Zalewie Wiślanym /kadłub drewniany budowała stocznia M. Mitzlaffa/. Zakład przyjmował zlecenia na przebudowę i modernizację młynów, olejarni, tartaków, urządzeń odwadniających Żuławy. W 1844 r. zatrudniał 80 pracowników. Budowę własnej stoczni F. Schichau rozpoczął w roku 1854 na terenie przylegającym do fosy miejskiej, a już w roku 1855 zwodował pierwszy w całości elbląski parowiec o żelaznej konstrukcji i napędzie śrubowym „Borussia”.

Początkowo o rentowności zakładów decydowały wydziały budowy maszyn, gdyż zamówień na statki nie było wiele, wodowane jednostki służyły głównie żegludze śródlądowej. Dynamiczny rozwój nastąpił po roku 1875 wraz z napływem zleceń od niemieckiej marynarki wojennej, a także m.in. z Rosji, Włoch, Chin. Duże zamówienia skłoniły właściciela do rozbudowy stoczni, w 1890 roku podjęto decyzję o budowie stocznii w Gdańsku, w Piławie zbudowano stocznię remontową, również w Elblągu zakłady powiększały swój obszar wykupując np. stocznię M. Mitzlaffa, fabrykę maszyn C. Steckela, fabrykę wagonów „Hambruch, Volbaum & Co.”. Do końca wieku w elbląskiej stocznii zbudowano ponad pięćset statków.

Kolejnym impulsem do rozwoju przemysłu maszynowego w II Polowie XIX wieku było budownictwo kolejowe. W zakładach F. Schichaua budowę lokomotyw rozpoczęto w roku 1860 , lokomotywa „Fulda”, produkcja lokomotyw odbywała głównie na potrzeby kolei niemieckich, w 1873 r. zbudowano setną lokomotywę, a w 1891 pięćsetną. Schichau stał się właścicielem olbrzymiego przedsiębiorstwa produkującego niemal wszystkie wyroby przemysłu metalowego i maszynowego w skład zakładów wchodziła stocznia, fabryka maszyn, odlewnia stali i żelaza, fabryka lokomotyw i kotłów,firma żeglugowa. W końcu XIX wieku elbląskie fabryki F. Schichaua zatrudniały ponad 3 tysiące pracowników, a właściciel wpłacał 1/3 podatków miejskich.

Zmarł w Elblągu 23 stycznia 1896 roku, pozostawił największą firmę przemysłową od Szczecina do Kłajpedy.


ZKM w Elblągu

Oceń tekst:

Ocen: 2

%100.0 %0.0


Komentarze do artykułu (7)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +8
    ~ zombi
    Czwartek, 05.07

    Pomysłodawczynie powinny zaprosić rodzinę patrona na uroczystość. Oczywiście z miejskie pieniądze. Jak można do Chin na wycieczkę to trochę euro się znajdzie na bibkę

  2. 2
    0
    ~ tyle pisano
    Czwartek, 05.07

    A gdzie herb Elbląga obok nazwiska i do tego napis na szybie obok napisu trasy tramwaju.Jednak to prawda w Elblągu za co się nie wezmą to z chrzanią.Tyle pisano i macie internautów i krytykę w d***e.

  3. 3
    +1
    ~ papa
    Czwartek, 05.07

    a czemu nie ma pomnika F. Shichaua????

  4. 4
    0
    ~ Nagel
    Piątek, 06.07

    Schichau ma swój obelisk i skwer tuż przed wejściem do budynku Alstomu od strony Starego Miasta

  5. 5
    +3
    ~ AborygenMiejscowy
    Piątek, 06.07

    No nareszcie jakiś hołd dla autentycznego elblążanina i twórcy jego potencji a nie jakieś śmieszne wyznanie wiary lub pamiatnik partyjnego kacyka. Uważam że także powinno się wystawić małe popiersia tych, którzy roztrwonili tą potencję - a komu dopowiedzcie se sami.

  6. 6
    --4
    ~ mar
    Piątek, 06.07

    A kiedy powroci Adolf-Hitler-Straße ?

  7. 7
    --1
    ~ a
    Piątek, 06.07

    No niczym szczególnym nie różnicie się w gustach i upodobaniach od malarza, no może brak mu było kibolskiego zacięcia ale lumpenproletariat podobny wam budował z upodobaniem ino o innym kolorze.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2019 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.