Budowa nowej drogi łączącej ul. Wschodnią z ul. Sybiraków, która miałaby m.in. odciążyć zakorkowaną ul. Bema, nadal pozostaje w sferze planów. Decyzji w tej sprawie możemy spodziewać się w przyszłym roku, po przeprowadzeniu badań natężenia ruchu. Może się okazać, że zakończona niedawno przebudowa ul. 13 Elbląskiego Pułku Przeciwlotniczego rozwiązała problem komunikacyjny na tyle, by zrezygnowano z droższej inwestycji?
Utworzenie nowej drogi planowane jest od lat. W 2023 roku wybudowano pierwszy etap ul. Wschodniej. Za blisko 13 mln zł powstał odcinek drogi o długości ok. 910 metrów kończący się przy leśniczówce Dębica. Kolejny etap ma połączyć Wschodnią z ul. Sybiraków. Co obecnie dzieje się z tą inwestycją i kiedy poznamy dokładny przebieg nowej trasy? Ten temat pojawił się na piątkowej (19 grudnia) Komisji gospodarki i klimatu.
Dalsze działania dotyczące budowy i przebiegu nowego połączenia drogowego zostaną podjęte po przeprowadzeniu badań natężenia i struktury ruchu, obejmą one zakończoną w ostatnim czasie przebudowę ul. 13. Pułku Przeciwlotniczego. Umożliwi wykonanie miarodajnej analizy wpływu zakończonych inwestycji na funkcjonowanie i przepustowość ruchu istniejącego układu komunikacyjnego. Badania ruchu zostały zaplanowane na rok 2026
– mówi Marek Pawlikowski, dyrektor Departamentu Zarządu Dróg Urzędu Miejskiego w Elblągu.
Przypomnijmy. Wykonana niedawno rozbudowa, poszerzenie i wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na ul. 13 Elbląskiego Pułku, jak wskazywał ratusz, również miała się przyczynić do zmniejszenia natężenia ruchu na ul. Bema i skrócić ma czas przejazdu dla kierowców m.in. od ul. Grottgera, Łęczyckiej do ul. Królewieckiej czy Fromborskiej. Czy tak się stało? Odpowiedź na to pytanie ma przynieść analiza ruchu drogowego.
Na łącznik Wschodniej i Sybiraków kierowcy będą musieli jeszcze poczekać. Wcześniej powstanie nowe połączenie dla pieszych i rowerzystów. 20 listopada podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla utworzenia ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż tzw. alei dębów, będącej przedłużeniem ul. Chrobrego pomiędzy ul. Sybiraków a ul. Wschodnią. Projekt zakłada wykonanie traktu o szerokości 4 metrów wraz z odwodnieniem, oświetleniem i niezbędną infrastrukturą. Dopuszczony będzie również awaryjny przejazd pojazdów ratowniczych.
Dokumentacja ma być gotowa do końca II kwartału 2026 roku. Jak podkreśla przedstawiciel ratusza, pozwoli to na wybór wykonawcy i rozpoczęcie realizacji inwestycji jeszcze w tym samym roku. Zakończenie prac planowane jest w 2027 roku.
Po przeprowadzonych konsultacjach społecznych i zapoznaniu się ze stanowiskiem odpowiednich służb podjęto decyzję, aby w pierwszej kolejności pomiędzy ul. Sybiraków, Chrobrego a ul. Wschodnią w ciągu ul. Chrobrego tak zwany żółty szlak wykonane zostało połączenie dedykowane pieszym i rowerzystom z możliwością awaryjnego przejazdu ratowniczych, których dostępność komunikacyjna znacząco poprawi bezpieczeństwo mieszkańców rejonu ul. Łęczyckiej
– podkreśla dyrektor departamentu.












Roztwonione pieniadze na 1 etap totalnie w milionach, moglo by cos innego lowstac a nie fajna droga do nikąd!!! Brawo missan w wroblewskim.
najpierw robili część do nikąd, a teraz badają natężenie ruchu, bo może nie trzeba będzie dokańczać? To jawna niegospodarność!