Bieg na 6 Łap to akcja organizowana na rzecz psów ze schroniska dla zwierząt w Elblągu. Za nami wrześniowa edycja... »
W 1998 roku władze miejskie postanowiły utworzyć Zarząd Portu Morskiego w Elblągu Sp. z o. o. Od tego momentu rozpoczęły się prace związane z modernizacją i zagospodarowaniem elbląskiego portu. Koncepcje zawarte w dokumentach: "Strategia rozwoju Elbląga 2001-2015" oraz w uzupełniającym piśmie "Program Rozwoju Elbląga. Wieloletni Plan Inwestycyjny na lata 2004-2008" są pierwszymi, planowanymi inwestycjami od II wojny światowej. Wszelkie założenia dotyczące przekształcania Portu Morskiego są bardzo ważnym elementem promocji miasta. Port Elbląg jest największym polskim portem Zalewu Wiślanego, a jego modernizacja podniesie rangę elbląskiej gospodarki i turystyki na skalę ogólnokrajową.
Przedsięwzięcia rozwoju Poru Morskiego w Elblągu z 2002 roku zakładają budowę uniwersalnego terminalu portowego oraz udoskonalenie przyportowej drogi komunikacyjnej. W stworzonym projekcie postawiono sobie w pierwszej kolejności rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej po lewej stronie rzeki Elbląg, czyli budowę utwardzonych powierzchni składowych - otwartych i pod zadaszeniem, a także budowę nowych nabrzeży utwardzonych (załadunek i rozładunek towarów) oraz budowę dróg komunikacyjnych i miejsc postojowych w obrębie terminalu (fot. poniżej - plac pod budowę terminalu - lipiec 2005).
Drugi etap związany jest z rozbudową i modernizacją basenu jachtowego "Bryza" po prawej stronie Rzeki Elbląg.
Trzeci etap dotyczy rozwoju i modernizacji infrastruktury technicznej, łącznie z infrastrukturą transportową, a dokładniej z modernizacją dróg dojazdowych do terminalu, łącznie z budową parkingów dla samochodów towarowych i osobowych:
Wszelkie koncepcje przekształcania portu są konsekwentnie realizowane przez władze miejskie, dlatego też obecnie zakończono już budowę terminalu i pogłębiania portu. Trwa jeszcze jego przygotowanie do wymogów unijnych. Zakłada się, że na przełomie grudnia i stycznia zarówno Polacy jak i Rosjanie będą mogli korzystać z terminalu.
Przewidywane kierunki transportu wodnego; porty Obwodu Kaliningradzkiego, (Kaliningrad, Bałtijsk, Swietłyj), porty polskie, Litwa, Łotwa, Estonia, Skandynawia i Europa Zachodnia.
Na terminalu mogą być organizowane działalności pomocnicze i usługowe m. in. składowanie, sortowanie, uszlachetnianie, konfekcjowanie, formowanie i rozformowywanie kontenerów, magazynowanie oraz organizowanie składów celnych, chłodni, miejsc postoju w tranzycie itp. W bezpośrednim sąsiedztwie terminalu znajduje się hotel klasy turystycznej "WODNIK" (28 miejsc noclegowych).
Terminal pasażersko-promowy będzie posiadał możliwość pełnej obsługi granicznej pasażerów i jednostek żeglugi międzynarodowej: promów pasażerskich i jednostek portowych.
Pasażerska żegluga międzynarodowa odbywać się będzie między Elblągiem a Kaliningradem oraz Elblągiem a miastem Bałtijsk. Natomiast rejsy w żegludze krajowej będą rozpoczynały się i kończyły w: portach nadzalewowych (Frombork, Tolkmicko, Krynica Morska, Kąty rybackie), portach aglomeracji gdańskiej oraz jeziorach mazurskich (Kanał Ostródzko-Elbląski). Na terminalu będzie istniała również możliwość zaopatrzenia się w wodę oraz odbiór ścieków i odpadów komunalnych.
Na dzień dzisiejszy zakładane są już plany na rozbudowę następnych terminali. Unowocześnianie basenu jachtowego "Bryza" zostało już ukończone. Dzięki wykonanym pracom powierzchnia basenu wzrosła dwukrotnie.
W "Program Rozwoju Elbląga" wpisano również koncepcje na rozbudowę i modernizację infrastruktury transportowej na Wyspie Spichrzów – obszaru położonego w bezpośrednim sąsiedztwie Rzeki Elbląg. Przekształcenie układów komunikacyjnych obejmie zarówno uporządkowanie układów drogowych, jak również odtworzenie dróg wodnych i zagospodarowanie pasów brzegowych, mających jednocześnie wpływ na poprawę jakości wody Rzeki Elbląg. Rozbudowa tego układu drogowego – komunikacyjnego powiązana jest bezpośrednio z modernizowanym obecnie układem komunikacyjnym tzw. nowego mostu na Rzece Elbląg.
Atuty elbląskiego portu:
Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.