Niedziela, 2.06.2024, Imieniny: Marianna, Marzena, Erazm
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii PRASÓWKA

NIK: Polskie drogi najbardziej niebezpieczne w UE, policjanci nieprzeszkoleni, a straży miejskiej chodzi tylko o pieniądze

04.11.2014, 08:30:55 Rozmiar tekstu: A A A
NIK: Polskie drogi najbardziej niebezpieczne w UE, policjanci nieprzeszkoleni, a straży miejskiej chodzi tylko o pieniądze
Zdjęcie stanowi ilustrację do artykułu (fot. arch. red.)

Inspekcja Transportu Drogowego powinna zostać włączona do policji, a straże miejskie nie powinny używać mobilnych fotoradarów - m.in. takie są rekomendacje Najwyższej Izby Kontroli płynące z badania stanu bezpieczeństwa na drogach - podaje portal wyborcz.pl.

NIK podsumowała kontrolę dotyczącą bezpieczeństwa drogowego. Stan bezpieczeństwa na polskich drogach w ostatnich 10 latach ulegał poprawie, bo w tym czasie liczba śmiertelnych ofiar wypadków spadła o 41 proc., a rannych - o 31 procent.

- Tendencja spadkowa utrzymuje się w całym dziesięcioletnim okresie i to pomimo stałego wzrostu liczby pojazdów poruszających się po polskich drogach. Wciąż jednak należą one do jednych z najbardziej niebezpiecznych w UE - napisano w raporcie.

Według NIK to wina infrastruktury drogowej, która mimo poprawy nie gwarantuje dostatecznego poziomu bezpieczeństwa. Nadal brakuje dróg dwujezdniowych (autostrad i ekspresowych), zmniejszających możliwość wystąpienia najgroźniejszych wypadków: zderzenia czołowego i bocznego.

Na drogach jednojezdniowych o dużym natężeniu ruchu brakuje dodatkowych pasów umożliwiających odcinkach bezpieczne wyprzedzanie, bezkolizyjnych skrzyżowań, rond lub tzw. lewoskrętów z osobnymi światłami, świateł na przejściach, chodników wzdłuż dróg wiodących przez wsie i małe miasta oraz odseparowania ruchu pieszych i rowerzystów od samochodów w dużych miastach.

Modernizować drogi

W ocenie Izby niezbędna jest modernizacja istniejącej sieci dróg. W przypadku 12 proc. dróg krajowych remonty niezbędne są pilnie - Kontrole wykazały, że zarządy dróg w większości przypadków nie wywiązywały się z obowiązków utrzymania eksploatowanego zasobu w należytym stanie technicznym. Nie dokonywano obligatoryjnych przeglądów technicznych budowli drogowych. Same tylko odcinki zniszczone przez koleiny i wymagające natychmiastowych napraw występują na ok. 3 tys. km, czyli blisko 15 proc. długości dróg krajowych - czytamy w raporcie.

Policjanci skuteczni, ale nieprzeszkoleni


Po kontroli policji drogowej NIK stwierdziła, że wzrost jej aktywności przyczynił się do zmniejszenia liczby wypadków na drogach. Ale ujawniono też, że ponad 40 proc. policjantów z drogówki nie ukończyło wymaganego specjalistycznego przeszkolenia z ruchu drogowego.

Ponad 1/3 policyjnych pojazdów jest zużyta i kwalifikuje się do wymiany.

Według NIK, choć fotoradary Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) usytuowano we właściwych miejscach, to cały system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym nie był w pełni skuteczny - Istnieje prawny obowiązek rejestracji pojazdów, które przekroczyły dopuszczalną prędkość o 11 i więcej kilometrów na godzinę. Inspektorzy transportu drogowego nie byli jednak do tego ani technicznie, ani kadrowo przygotowani - stwierdziła NIK.

Nie wszystkie zdjęcia z fotoradarów są przetwarzane. Z wyliczeń NIK wynika, że tylko od czerwca 2011 r. do września 2013 r. ITD nie nałożyła 72 tys. kar o szacunkowej wartości ok. 19,5 mln zł. - szczególnie dotyczyło to samochodów z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi - Niedostateczne zasoby kadrowe ITD oraz problemy ze statusem pracowników sprawiają, że inspektorzy w ograniczony sposób pełnią służbę w dni wolne od pracy oraz w porze nocnej. Wiedzą o tym dobrze kierowcy ciężarówek, którzy z różnych przyczyn chcą uniknąć kontroli. NIK ustaliła, że blisko 40 proc. sprawców ujawnionych przez ITD przypadków niestosowania się do ograniczeń prędkości nie zostaje za to ukaranych, a tym samym nie dostaje punktów karnych i unika innych konsekwencji, np. zatrzymania prawa jazdy - tylko dlatego, że właściciele odmawiają wskazania kierującego - alarmuje Izba stawiając wniosek: włączyć ITD do policji.

Straży miejskiej nie chodzi o bezpieczeństwo, ale o pieniądze

NIK uważa, że zaangażowanie strażników gminnych i miejskich w obsługę fotoradarów, zwłaszcza przenośnych, "jest podyktowane w wielu wypadkach nie tyle służbą na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, co przede wszystkim chęcią pozyskiwania pieniędzy do gminnej kasy" - czytamy w raporcie. Izba stwierdziła, że strażnicy działają w miejscach uzgodnionych z policją, ale tylko na początku i na końcu służby. - W trakcie wykonywania zadań strażnicy z fotoradarem mobilnym przenoszą się w miejsca nieuzgodnione z policją, za to przynoszące większe wpływy do budżetu gminy. Aktywność prewencyjna i represyjna niektórych straży.

 

źródło: www.wyborcza.pl

Oceń tekst:

Ocen: 4

%100.0 %0.0


Komentarze do artykułu (4)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +7
    ~ Basenji
    Wtorek, 04.11

    NIK potwierdza oczywiste obserwacje kierowców odnośnie przyczyn wypadków, nieudolności policji i pasożytniczej instytucji jaką jest straż miejska. Mam nadzieję, że po wyborach ta ostatnia instytucja zniknie z Elbląga.

  2. 2
    +4
    ~ mieszkaniec
    Wtorek, 04.11

    Straż miejska nie powinna kontrolować pojazdy samochodowe , a od radarów powinni być fachwcy , czyli policja , która jest przeszkolona w tym kierunku .Co powinno należyć to straży mieskiej, dbanie o porządek dzielnic , no i te kupy po pieskach .

  3. 3
    +4
    ~ tomi
    Wtorek, 04.11

    swieta prawda drogi to mamy pozal sie boze a te zlodzieje ze strazy miejskiej zrobili sobie maszynke do robienia piniedzy ale to polska tyle sie o tym mowi i nic nie robi w tym kierunkuzeby zlikwidowac sm i drogi budowac porzadne popaprany kraj

  4. 4
    +3
    ~ mezzo
    Wtorek, 04.11

    Ale co u nas w Polsce działa no przeciez NIC ,za co sie nie wezmiemy to nie działa ,zadna instytucja panstwa ,urzedy itd.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1324498653412