Niedziela, 19.05.2024, Imieniny: Alicja, Feliks, Eryk
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLICJA

Gdy zagubimy dowód tożsamości

10.11.2009, 12:28:57 Rozmiar tekstu: A A A
Gdy zagubimy dowód tożsamości

Elbląscy policjanci radzą jak postępować w przypadku zagubienia dokumentu np. dowodu osobistego lub prawa jazdy. Gdy dojdzie do takiej sytuacji musimy zgłosić to do organu, który wydał nam dokument. Na policję zgłaszamy ten fakt w momencie gdy utracimy dokument w wyniku przestępstwa np. rozboju lub kradzieży. Jeżeli nie było to wynikiem przestępstwa wystarczy zwykłe zgłoszenie w urzędzie. Tam otrzymamy też odpowiednie zaświadczenie dopóki nie wyrobimy nowego dowodu tożsamości.

Zdarza się, że nasze dokumenty gubimy lub są utracone przez nas w inny sposób. Utrata dokumentu tożsamości jakim jest dowód osobisty winna być zgłoszona.
- Jest to szczególnie ważne w czasie szybkiego rozwoju komunikacji internetowej i e-handlu, gdyż nasze dane oraz sam dowód osobisty może zostać wykorzystany do dokonania zakupów lub zawarcia np. umowy kredytu – przestrzega sierż. Krzysztof Nowacki, oficer prasowy KMP w Elblągu. - Ponadto ustawodawca narzuca na obywateli, którym został dowód wydany a następnie został on utracony, obowiązek zgłoszenia tego faktu.

Zgodnie z art. 42 ustawy z dnia z dnia 10 kwietnia 1974 roku, o ewidencji ludności i dowodach osobistych, osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy organ gminy, a jeżeli przebywa poza granicami kraju - właściwą ze względu na miejsce pobytu polską placówkę konsularną. Organy te wydają zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, ważne do czasu wydania nowego dokumentu, oraz powiadamiają o tym przy użyciu dostępnych środków, w szczególności faksu lub poczty elektronicznej, organ, który wydał dowód osobisty, w celu unieważnienia dokumentu. Organ gminy lub konsul niezwłocznie, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po dniu zgłoszenia utraty, zawiadamia wystawcę dowodu osobistego o zgłoszeniu utraty. Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana wystąpić niezwłocznie o wydanie nowego dokumentu do właściwego organu gminy.

Szczegółowo kwestie związane z wydaniem oraz utratą dowodu osobistego, określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 roku, w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty. Zgodnie z Rozporządzeniem, zgłoszenie utraty dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa, nie ma zatem możliwości aby fakt utraty zgłosił członek naszej rodziny albo inna osoba. Jedynie w przypadku niemożności osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, zawiadomienia może dokonać pełnomocnik, po okazaniu pełnomocnictwa udzielonego na piśmie.

- Jeżeli po zgłoszeniu utraty dowodu osobistego, odnajdziemy go należy ten dowód osobisty niezwłocznie zwrócić go organowi, który wydał ten dokument – informuje sierż. Krzysztof Nowacki, oficer prasowy KMP w Elblągu. -  Nie można się posługiwać tym dokumentem, gdyż figuruje on w systemie informatycznym jako utracony i w razie posługiwania się nim, narażamy się na poważne problemy związane z posługiwaniem się takim dokumentem.

Natomiast w przypadku odnalezienia dowodu osobistego innej osoby, osoba, która znalazła dowód osobisty innej osoby, jest obowiązana niezwłocznie przekazać ten dokument najbliższemu organowi gminy, Policji lub innemu organowi administracji publicznej. Organy te przekazują niezwłocznie dowód osobisty organowi, który go wydał, w celu unieważnienia dokumentu. Oczywiście osoba, która znalazła dowód osobisty innej osoby, może, bez zbędnej zwłoki, przekazać ten dokument posiadaczowi dowodu osobistego.

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (0)

Dodaj nowy komentarz

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.88161301612854