Subregion Zalewu Wiślanego to obszar przygraniczny, który łączy Warmię i Mazury z Trójmiastem, będąc jednocześnie bramą na Wschód i oknem województwa na otwarte wody Bałtyku. To właśnie w Elblągu, mieście o strategicznym położeniu i znaczeniu dla bezpieczeństwa i rozwoju północnej Polski, spotkali się przedstawiciele administracji rządowej, wojska, nauki i biznesu, by wyznaczyć wspólne kierunki działań. Współpraca ta ma wzmocnić pozycję subregionu jako kluczowego punktu w systemie bezpieczeństwa makroregionu oraz ważnego ośrodka nowych inwestycji i logistyki dla całego kraju.
W poniedziałek, 17 listopada, odbyło się robocze spotkanie pn. „Elbląg i subregion, jako kluczowy obszar dla bezpieczeństwa regionu Bałtyku i wschodniej flanki NATO”, współorganizowane przez prezydenta Elbląga Michała Missana i starostę elbląskiego Macieja Romanowskiego.
Uczestniczyli w nim m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Polityki Regionalnej Jacek Karnowski, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych gen. broni Marek Sokołowski, wojewoda warmińsko-mazurski Radosław Król, wicemarszałkini województwa warmińsko-mazurskiego Katarzyna Sobiech, członek zarządu województwa pomorskiego Adam Gawrylik, doradca ministra obrony narodowej gen. broni w stanie spoczynku Edward Gruszka, p.o. prezes Energa SA Magdalena Kamińska, doradca prezesa zarządu Orlen S.A. Paweł Olechnowicz, a także inni przedstawiciele władz wojskowych, akademickich, prezesi i członkowie rad nadzorczych, spółek oraz firm, działających w sektorach związanych z bezpieczeństwem i energetyką.
Dyskusja oraz poprzedzające ją wystąpienia pozwoliły wyznaczyć wspólne cele rozwojowe dla naszego miasta i całego subregionu Zalewu Wiślanego. Dzięki temu wszystkie podmioty uczestniczące w spotkaniu, przedstawiciele administracji rządowej, wojska, świata nauki oraz biznesu mogą w swoich przyszłych działaniach uwzględniać Elbląg i cały subregion jako ważne, strategiczne miejsce.
Szczególnie dużo uwagi poświęcono rozwojowi elbląskiego portu. Podkreślano, że przy ścisłej współpracy z innymi portami, instytucjami oraz wojskiem może on stać się kluczowym elementem wzmacniającym funkcjonowanie infrastruktury portowej w kraju. Port w Elblągu może odegrać także ważną rolę w budowaniu bezpieczeństwa państwa – zwłaszcza w obszarze logistyki związanej z obroną cywilną i ochroną ludności, m.in. poprzez tworzenie korytarzy transportowych i nowych łańcuchów dostaw.
Treść porozumienia, podpisanego przez uczestników spotkania, została już udostępniona w mediach społecznościowych, m.in. prezydenta Elbląga. Określa ona przede wszystkim kierunki rozwoju naszego miasta i regionu.
Treść porozumienia:
ELBLĄG – Strategiczne miasto Północnej Polski
Elbląg, strategicznie położony na północy Polski, jako brama na Wschód i ogniwo między Trójmiastem, Warmią, Mazurami oraz regionami przygranicznymi, staje przed nowymi wyzwaniami i szansami rozwoju. Jego geopolityczne położenie i potencjał czynią z miasta kluczowy filar bezpieczeństwa, innowacji i odporności regionu. Wspólne działania z Trójmiastem i lokalnymi instytucjami są dziś podstawą rozwoju i wzrostu znaczenia Elbląga na mapie Europy.
Walory Elbląga i subregionu
Strategiczne położenie: Elbląg – brama na Wschód, łącznik między Trójmiastem, Warmią i Mazurami oraz obszarami przygranicznymi z Rosją (Przesmyk Suwalski).
Dostęp do Morza Bałtyckiego: Bliskość przekopu Mierzei Wiślanej zwiększa strategiczną wartość – port z dostępem do morza, niezależny od cieśnin kontrolowanych przez Rosję.
Multimodalny transport: Skrzyżowanie wszystkich rodzajów transportu – drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego – węzeł logistyczny o ogólnopolskim znaczeniu.
Bezpieczeństwo i logistyka: Kluczowa rola w systemie bezpieczeństwa regionu Bałtyku i wschodniej flanki NATO. Elbląg, jest ważnym ośrodkiem logistycznym i dowódczym dla ponad 4000 żołnierzy. Odgrywa w tym systemie istotną rolę, wzmacniając obronność regionu, Polski oraz UE jednocześnie wpływając na rozwój miasta.
Kierunki rozwoju Elbląga i regionu
Port Elbląg: Rozwój infrastruktury cywilno-wojskowej („dual use”), pogłębienie toru wodnego, budowa terminali i obrotnicy, rozbudowa sieci transportowej; logistyka, magazyny, transport kontenerowy, korytarze żywnościowe, turystyka.
Modrzewina, Dojazdowa i water front: Gospodarczy i przemysłowo-usługowy, nowoczesny rozwój – strefa inwestycyjna dla branż morskich, logistycznych, stoczniowych, zielonych technologii, obronności i energetyki; bliskość portu i sieci transportowej.
Bezpieczeństwo energetyczne: Elektrownia wodna w Chojnowie - naturalny magazyn energii i gwarancja bezpieczeństwa energetycznego. Inwestycja wzmacnia rezerwy mocy regionu, wspiera rozwój gospodarki cywilnej i obronnej, umożliwia napływ inwestorów oraz podkreśla walory turystyczne pasa Zalewu Wiślanego.
Edukacja i innowacje: Rozwój uczelni (Akademia Nauk Stosowanych, Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych) i szkół technicznych oraz branżowych; nowoczesne centrum kompetencji dla energetyki, IT, logistyki, przemysłu, zdrowia oraz technologii „dual use” i dekarbonizacji.
Synergia z Trójmiastem: Subregion Zalewu Wiślanego, jako istotny partner Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot – działanie na rzecz spójności i odporności regionu przez integrację infrastrukturalną, wymianę know-how, kapitału i zasobów ludzkich, rozwój funkcji magazynowych i przemysłowych, przy niższych kosztach.
Biuro Prezydenta Miasta
Zespół Prasowy





























Cóż szkodzi podpisać. Nawet sztalugi nie ustawiono tak by z godnością i kulturą można było podpisać "to coś". Co roku podpisujecie coś co łatwo ulega utylizacji ale łaskocze wasze ego i narcyzm. Ten "projekt" jest tyle wart co port w Elblągu - gminy nadzalewowe , poza Elblągiem, rozwijają się same w kierunku morza.
Potrzebne są dwa mosty : jeden w Kępinach w miejscu zlikwidowanego promu i drugi w Osłonce i droga z Elbląga do Sztutowa będzie wynosiła nie całe 20 kilometrów - 20 minut samochodem na mierzeje. Powstanie obwodnica Zalewu Wiślanego , świetna trasa dla rowerów - promocja tej części Żuław i wysoczyzny - trasa na jeden dzień. W nie plażowe dni turyści zamiast do Trójmiasta przyjadą do Elbląga i okolic. To taki test na początek a dopiero potem sny o potędze Typu IV Port RP. Zejdźcie na ziemię - w tym roku korki co weekend były na 5 godzin by pokonać 40 km. W przyszłym wzrosną do 6 - 7 godzin. A wy będziecie dalej popychać pierdoły o potencjale impotencji - subregiony , farmazony i co tam wam jeszcze ślina ba język przyniesie czyli kolej nadzalewowa zamiast olej w głowie.