EPGK i EPEC to najbardziej rentowne elbląskie spółki miejskie? W 2024 roku obie przyniosły ponad 2,5 mln zł zysku. ZKM ponownie poniósł ogromną stratę, tym razem blisko 33 mln zł!
Łączne przychody wszystkich spółek ze stuprocentowym i większościowym udziałem miasta wyniosły w minionym roku 437,2 mln zł, czyli o 12,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Powodów do zadowolenia jednak nie ma. Wzrosły również koszty – łącznie sięgnęły blisko 470 mln zł.
Tylko pięć z jedenastu spółek osiągnęło w ubiegłym roku zysk netto, a cztery z nich poprawiły wynik w porównaniu z 2023 rokiem. W tej grupie znalazły się: Elbląskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej – 2,6 mln zł (1,1 mln zł w 2023 r.), Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej – ponad 2,5 mln zł (1,6 mln zł w 2023 r.), Fabryka – Porto Vista – ok. 1 mln zł (strata 2,5 mln zł w 2023 r.), Elbląskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego – 544,6 tys. zł (805,5 tys. zł w 2023 r.) i Zakład Utylizacji Odpadów – 410,5 tys. zł (strata 784,7 tys. zł w 2023 r.)
Na minusie było sześć spółek, a siedem odnotowało pogorszenie wyniku. Kto przyniósł największe straty? Zarząd Komunikacji – 32,9 mln zł (27,9 mln zł w 2023 r.), Elbląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji – 5,3 mln zł (4,5 mln zł w 2023 r.), Tramwaje Elbląskie – 3,4 mln zł (2,7 mln zł w 2023 r.).
Najwyższe straty, jak co roku, przyniósł ZKM. Przyczyną jest fakt, że przychody ze sprzedaży biletów nie pokrywają kosztów działalności, głównie kosztów usług przewozowych, które stanowią blisko 90 proc. wszystkich wydatków. W 2024 roku wyniosły one 42,5 mln zł
– mówił Dariusz Ostrowski, dyrektor Departamentu Gospodarki Miasta Urzędu Miejskiego w Elblągu podczas komisji finansowo-budżetowej.
Tramwaje Elbląskie poniosły stratę, ponieważ stawka za wozokilometr nie pokrywa pełnych kosztów przewozu. Urzędnicy podkreślają jednocześnie, że to miasto pokrywa koszt inwestycji tabor i remont trakcji.
W przypadku EPWiK straty miały wynikać z niskiej taryfy za wodę i ścieki. Nowa taryfa obowiązuje od września 2024 r. – wcześniejsza zatwierdzona na trzy lata w 2021 r. nie pokrywała rosnących kosztów działalności spółki.
Wyniki finansowe spółek miejskich przedstawiono podczas komisji budżetowo-finansowej elbląskiej rady miejskiej.
Miasto Elbląg ma udziały w 11 spółkach prawa handlowego. W tym w 7 spółkach jednoosobowych (EPWiK, EPEC, ZUO, Tramwaje Elbląskie, ZKM, ETBS, ZPME), w jednej jako udziałowiec większościowy (EPGK) oraz w 3 jako udziałowiec mniejszościowy (Fabryka - Porto Vista, Centralny Wodociąg Żuławski, Warmińsko-Mazurski Fundusz "Poręczenia Kredytowe").
Zrobić darmowe przejazdy jak w Malborku .Sztab ludzi zatrudnionych biletometry drukowanie i itp.to koszty.
O cóż piękniejszego nad wysokie drzewa - parafrazując poetę śmiało można powiedzieć - o cóż piękniejszego nad elbląskie długi. Jak smutne i bez wyrazu były by roczne raporty miejskich spółek. Nikt by się nad nimi nie pochylił, nie współczuł, że mimo katorżniczej pracy znów się nie udało, Zabrakło by kontemplacji ambitnych dyrektorów i urzędników wysokiego szczebla, jak mimo straty zapewnić sobie sowitą premię i podwyżkę płac. Mimo wszystko jakaś pogłębiona praca intelektualna się odbędzie - zatem raz jeszcze o nic piękniejszego nad elbląskie długi . . .