Czwartek, 18.09.2025, Imieniny: Irena, Stanislaw, Józef
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Dług "gapowiczów" coraz większy. Elblążanie wyjeździli bez biletów miliony

01.08.2025, 16:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Dług "gapowiczów" coraz większy. Elblążanie wyjeździli bez biletów miliony

Ponad 211 mln zł wynosi zadłużenie pasażerów jeżdżących komunikacją miejską bez biletów w całej Polsce. Tylko w warmińsko-mazurskim kwota zaległości wynosi ponad 9,3 mln zł. Ten problem jest również w Elblągu.

 

 

 

Polacy coraz częściej jeżdżą na gapę? Z najnowszych danych BIG InfoMonitor, w rejestrze dłużników figuruje już blisko 139 tys. osób, które nie uregulowały mandatu za jazdę bez biletu w wyznaczonym terminie. Łączna kwota ich przeterminowanych kar sięga 211,2 mln zł. To oznacza znaczący wzrost względem ubiegłych lat. Dla porównania - w 2020 r, kwota zaległości z tego tytułu wynosiła 171,3 mln zł, a liczba dłużników była niższa o ponad 6 tysięcy, co świadczy o narastającej skali problemu.

 

 

 


Wśród województw, które mają największy problem z ”gapowiczami” są łódzkie (65,8 mln zł zaległości), mazowieckie (46,7 mln zł) i pomorskie (16 mln zł). W województwie warmińsko-mazurskim kwota zaległości przekroczyła 9,3 mln zł i dotyczy ponad 7 tys. dłużników - średni dług na osobę to 1,3 tys zł.

 

 

 


Nie lepiej sytuacja wygląda również w Elblągu. W naszym mieście dług "gapowiczów" również wynosi miliony.

 

 

 

 

W 2024 r. stan wszystkich wierzytelności wynikających z opłat dodatkowych wynosi 3 651 tys. zł . Nałożono wtedy na 6 160 dodatkowych opłat

- informuje Michał Górecki, Kierownik Działu Zarządzania Komunikacją Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu.

 

 

 

Według danych najwięcej gapowiczów mieści się w przedziale wiekowym 35-44 lata – to aż 42 346 osób. W przypadku kobiet dominują osoby w wieku 25-34 lata (9 189 osób), natomiast wśród mężczyzn najwięcej zaległości występuje również w grupie 35-44 lata (33 532 osoby). Jednocześnie warto uwzględnić, że w niektórych miastach funkcjonują programy darmowej komunikacji dla uczniów i seniorów, co wpływa na ich mniejszą obecność w rejestrach dłużników i częściowo tłumaczy dominację osób z tych przedziałów wiekowych w statystykach zadłużenia.

 

 

 

Obserwowany wzrost liczby dłużników z tytułu przejazdów bez biletu i wartości ich zaległości to efekt kilku nakładających się zjawisk. Przede wszystkim, w warunkach rosnących kosztów życia, część osób dokonuje selekcji zobowiązań, nadając priorytet tym, których nieopłacenie niesie natychmiastowe konsekwencje. W efekcie płatności za transport publiczny częściej pozostają nieuregulowane. Dodatkowo, mimo upływu lat, wciąż widoczny jest wpływ pandemii, która przyczyniła się do rozluźnienia dyscypliny płatniczej i obniżenia wrażliwości społecznej na obowiązek terminowego regulowania „drobnych” zobowiązań

- komentuje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.

 

Natasza Jatczyńska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 1

%0.0 %100.0


Komentarze do artykułu (8)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +16
    ~ Yourman
    Piątek, 01.08

    Artykuł ten udziela odpowiedzi na problem dlaczego komunikacja miejska, nie tylko w Elblągu, jest tak słaba. Po prostu ednostki te wykonują usługę za darmo. Nie licząc osób uprawnionych do darmowych przejazdów, wielkość pasażerów jeżdżących beż ważnego biletu jest tak duża, że praktycznie wpływy finansowe nie pozwalają na jej udoskonalenie. Natomiast w myśl obecnego prawa ściąganie zaległości z kar jest tak skomplikowanym procesem, że praktycznie ich egzekucja nie przynosi efektów. Nawet ten proces powiększa straty. Najgorsze jest to, że to gapownictwo nie spotyka się w Polsce z potępieniem. W innych państwach takie przypadki traktowane są jak kradzież, a taki osobnik uważany jest za złodzieja. Jazda bez biletu w tych państwach przez tamtejsze społeczeństwo jest traktowana jako wyjątkowo niegodne zachowanie.

  2. 2
    +12
    ~ Równi i równiejsi
    Piątek, 01.08

    A Ukry policzone ile przejeżdżali za free?

  3. 3
    +5
    ~ BoTAK!
    Piątek, 01.08

    Niech ktos litościwy, albo czyjaś matka - choćby patelnią - nauczy tego lebiegę zapisu: 3 651 000 zł lub 3,65 mln zł. A nie te jego wypociny...

  4. 4
    --4
    ~ stanisława
    Sobota, 02.08

    To komorników już nie ma w Elblągu ?

  5. 5
    +3
    ~ Mietek
    Sobota, 02.08

    Zrobić jak w Malborku darmowa komunikacja miejska.

  6. 6
    +6
    ~ Arc
    Sobota, 02.08

    Artykuł ten NIE udziela odpowiedzi ile milionów skradziono w podatkach od nas, którzy nie jeździmy komunikacją, a za nią płacimy. Poza tym już pare lat temu same władze państwowe przyznały, że na ukry wydaliśmy (do wtedy) 100 mld! zł., więc co to jest dla tak bogatego państwa te pare milionów zadłużenia z gapowiczów na całe województwo?

  7. 7
    --1
    ~ Set
    Niedziela, 03.08

    Komunikacja powinna być darmowa tak jak to jest w dniu gdy Prezesa Owsiaka Wośp ma swoje święto

  8. 8
    +1
    ~ Ostateczne rozwiązanie
    Niedziela, 03.08

    Ostatecznym rozwiązaniem problemu byłoby obniżenie kosztów biletów w komunikacji miejskiej i również w innych środkach transportu publicznego. Jednorazowy bilet normalny za 4-5zł w jedną stronę jest sporym obciążeniem, bo dziennie może być to nawet wydatek kilkudziesięciu złotych, co już pozwala na przeżycie na 2-3 dni. EKM dla osób dorosłych to również koszt około 100zł, a to już nie są małe pieniądze. Samorządy powinny dostawać większe środki przeznaczone na rozwój transportu publicznego i również na tyle duże, aby... Realne obniżki stały się faktem. Niestety tylko emeryci jeżdżą za darmo.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2025 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


4.2224068641663