Piątek, 29.03.2024, Imieniny: Wiktoryna, Cyryl, Eustachy
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Kiedy samoloty w Elblągu wystartują z utwardzonego pasa?

10.01.2014, 07:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Kiedy samoloty w Elblągu wystartują z utwardzonego pasa?
fot. arch. red.
REKLAMA
Wprawdzie w Polsce, jak grzyby po deszczu, powstają nowe, małe lotniska i porty lotnicze, jednak jak zauważają eksperci, większość z nich jest nierentowna. Nie przynoszą one dużych zysków; wręcz przeciwnie – samorządy do ich działalności dopłacają grube miliony. W Elblągu także mamy lotnisko Aeroklubu Elbląskiego. Tu jednak wielokrotnie podkreślano potrzebę jego większego rozwoju; priorytetem jest nadal budowa utwardzonego pasa startowego. Do tego potrzeba jednak nakładów pieniężnych, ale aeroklub utrzymujący się ze składek swoich członków sam nie jest w stanie znaleźć środków potrzebnych na pilną modernizację.
 
Nie ulega większym wątpliwościom fakt, że naszemu miastu przydałoby się lotnisko z prawdziwego zdarzenia, z utwardzonym pasem startowym – Niekoniecznie jednak betonowym – zauważa Maciej Leśniewski, dyrektor Aeroklubu Elbląskiego. - Pas betonowy  w naszych warunkach jest nieopłacalny i nierentowny, dla nas lotników z klubu oraz osób przylatujących do Elbląga mniejszymi statkami powietrznymi i korzystających z tego lotniska lepszy byłby pas trawiasty, ale utwardzony. 
 
Maciej Leśniewski jest w tej kwestii realistą - Na przyloty dużych samolotów do Elbląga nie ma się co zasadzać, gdyż cztery lotniska w Polsce są rentowne; co do reszty samorządy dopłacają ciężkie miliony – dodaje pan dyrektor.
 
Tymczasem elbląskie lotnisko od lat dysponuje jedynie pasem trawiastym, do którego wielu pilotów nie ma zaufania, tym bardziej, że bywa u nas tak, że jak jest mokro, to jest i grząsko. Utwardzony pas na lotnisku w Elblągu to wielka sprawa i przede wszystkim większe bezpieczeństwo dla lotników – Obecnie dysponujemy pasem, na którym musimy walczyć z kretowiskami i ciągłym „łataniem” trawy – opowiada Maciej Leśniewski. - Zaś utwardzony pas ma taką strukturę, że na nim trawa rośnie bez przeszkód, bo wewnątrz, w ziemi, znajduje się specjalne włókno i siatka, które regulują jej wzrost. Podobnie krety nie dewastują tu powierzchni. Taki pas łatwiej jest też utrzymać  w dobrej kondycji.
 
Nie bez kozery mówi się, że XXI wiek staje się powoli wiekiem lotnictwa. Ludzie cenią sobie obecnie czas, a samolot zapewnia szybkie przemieszczanie się. Elbląg potrzebuje utwardzonego pasa startowego, bo skorzysta na tym miasto, które będzie się zawsze liczyło na trasie małych, turystycznych samolotów, które szukając miejsca do lądowania, wybiorą na swojej trasie właśnie to, elbląskie lotnisko - Moglibyśmy odnotować jeszcze więcej przylotów naszych gości z zagranicy - snuje Maciej Leśniewski. – Już teraz odwiedzają nas licznie turyści, szczególnie z Niemiec, którzy przylatują do Elbląga w sezonie lotniczym na szybowcach, czy małych samolotach.
 
Inwestycja związana z budową utwardzonego pasa startowego rozbija się jednak o pieniądze. Aeroklub żyje ze składek członkowskich i sam nie jest w stanie znaleźć środków na jego modernizację. Na takie przedsięwzięcie należałoby znaleźć partnera - Mamy nadzieję, że kiedyś będziemy mieć taki pas – mówi dyr. Leśniewski. - Może w perspektywie unijnej 2014-2020 jako aeroklub moglibyśmy wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie z UE, ale nie sami, np. we współpracy z Miastem, bo nas niestety nie stać nawet na wkład własny do inwestycji. A ja widzę jej potencjał: utwardzony pas startowy na pewno wpłynąłby na prestiż Elbląga i pomógł rozwinąć się naszemu miastu pod kątem turystycznym.
 
Swego czasu istniały plany przekształcenia lotniska w komunikacyjny port lotniczy. Alternatywnie, rozważane było przekształcenie pobliskiej bazy lotniczej lotniska Królewo Malborskie, w port lotniczy Trójmiasto-Elbląg, która w przeciwieństwie do trawiastego lotniska w Elblągu posiada pełnowymiarową betonową drogę startową. Na planach się skończyło i raczej nie będą one kontynuowane.
 
Ale może chociaż potrzeby budowy utwardzonego, trawiastego pasa startowego, warto nie zaprzepaszczać?
 
Tymczasem aeroklub trwa dalej i w nowy rok wchodzi z rozszerzoną ofertą. Być może już od kwietnia wszystkim zainteresowanym i swoim użytkownikom zaproponuje loty widokowe; samolotami i szybowcami.


 

Aleksandra Szymańska

Oceń tekst:

Ocen: 32

%93.8 %6.2


Komentarze do artykułu (18)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --9
    ~ na ulicy mówią
    Piątek, 10.01

    Starty będą wtedy kiedy lotnisko zostanie przeniesione za Elbląg na Wysoczyznę Elbląską w okolice nad Bogaczewem.

  2. 2
    +3
    ~ pronfax
    Piątek, 10.01

    Na pewno zaraz po tym jak będziemy jeździli po utwardzonych ulicach.

  3. 3
    --17
    ~ maz
    Piątek, 10.01

    startowanie samolotów i lądowanie nad domkami na zatorzu, może skutkować pozwem zbiorowym

  4. 4
    --2
    ~ turban
    Piątek, 10.01

    asfalt przeznaczony na pas startowy poszedl na budowe modrzewiny. zamaist pasa startowego sa drogi na polach modrzewiny. moze tam beda ladowac samoloty?

  5. 5
    +8
    ~ WYBORCA
    Piątek, 10.01

    Lotnisko na Zatorzu to relikt minionej epoki. Należy zlokalizować w innym miejscu bez finansowania z publicznych pieniędzy.

  6. 6
    +16
    ~ postęp
    Piątek, 10.01

    do MAZ- pozwy zbiorowe przegrają w sądzie bowiem lotnisko w Elblągu ma 100 lat a domki powstały później bo ludzie zdecydowali się kupić na tańszej ziemji zdając sobie sprawę z uroków lotniska

  7. 7
    +4
    ~ AR
    Piątek, 10.01

    Dokładnie, lotnisko powinno być zlokalizowane poza miastem, z możliwością rozwoju w przyszłości.

  8. 8
    +3
    ~ M.
    Piątek, 10.01

    Jeśli o przenosinach lotniska mowa, to tylko wtedy, gdy pojawi inwestor skłonny zagospodarować tereny przy obwodnicy E-ga i sfinansuje budowę lotniska w innym miejscu (no ewentualnie pokryje w przeważającej większości koszty tego przedsięwzięcia). W przeciwnym razie trzeba działać tu, gdzie jesteśmy i wspomóc aeroklub, jednocześnie czyniąc z E-ga drobny lotniczy port regionalny, który mógłby być zarządzany przez aeroklub, a miasto miałoby w nim udziały.

  9. 9
    +3
    ~ ~M.
    Piątek, 10.01

    Rzeknij - ile podatków wnosi lotnisko do budżetu miasta. Czyj jest grunt , który zajmuje lotnisko.

  10. 10
    +12
    ~ kamfora
    Piątek, 10.01

    Latać to byśmy mogli i chcieli .TYLKO ostatni samolot zlikwidował były Prezydent Elbląga.Skończyły się skoki widoczne co roku na niebie i kilka samolotów i szybowców dziwnym trafem WYPAROWAŁO z Elbląga a były.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.8623578548431