Sobota, 27.04.2024, Imieniny: Felicja, Teofil, Zyta
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

"Dziwadło" zniknie z ul. Kościuszki?

03.09.2013, 13:30:23 Rozmiar tekstu: A A A
fot. Monika Skowrońska

- Chciałbym, żeby pan Prezydent pod koniec roku przyjrzał się takiemu "dziwadłu", które się nazywa kontrapas - zwrócił się na sesji Rady Miejskiej radny Sławomir Kula (SLD) do wiceprezydenta Janusza Hajdukowskiego. W środowisku rowerowym niemałe poruszenie - Radny Sławomir Kula najwyraźniej nie spotkał się z tego typu rozwiązaniem organizacji ruchu rowerowego w innych miastach Polski, gdzie jest ono coraz bardziej popularne - mówi Marek Kamm, elbląski oficer rowerowy. A  my po raz kolejny pytamy, czy kontrapas to nadal tylko jedno z udogodnień wprowadzone dla elbląskich miłośników jednośladów, czy zbędny twór, który staje się powoli kością niezgody pomiędzy kierowcami i pieszymi, a lobby rowerowym w naszym mieście?

Dyskusja związana z zasadnością wytyczenia w naszym mieście jedynego, jak na razie i pionierskiego kontrapasa w ul. Kościuszki do ul. Wspólnej, trwa nie od dziś. Kontrapasy to rozwiązanie służące cyklistom w miejscach, w których nie można uruchomić klasycznych ścieżek rowerowych. Znajdują się one na ulicy jednokierunkowej, umożliwiając rowerzystom poruszanie się w kierunku przeciwnym do ruchu samochodów.

O logikę kontrapasa w tym miejscu pytał w zeszłym roku Jerzy Wilk, wtedy jeszcze radny, punktując minusy tego rozwiązania. Do powyższego powrócił na ostatniej sesji RM radny Sławomir Kula (SLD), czule nazywając kontrapas "dziwadłem" - Ja sobie pozwoliłem w miesiącu lipcu i sierpniu, jadąc do pracy i z pracy stawiać kreski na kartce, ile spotkałem tam rowerzystów - mówi radny - Naliczyłem trzech.

Sławomir Kula poprosił wiceprezydenta Hajdukowskiego, by kontrapasowi "przyjrzeć się i ewentualnie nie odnawiać go" oraz przeanalizować, jakie są koszty zamontowania odblasków, farby i prac z tym związanych - Kontrapas bardzo komplikuje ruch, zwłaszcza w godzinach porannych, kiedy ludzie jadą do pracy, dlatego, że samochody skręcające w prawo, blokują te skręcające w lewo i jak się trafi na autobus to można stać nawet 15 minut - dodaje radny.

O komentarz do słów radnego poprosiliśmy Marka Kamma, elbląskiego oficera rowerowego. Zapytaliśmy także o to, czy kontrapasy w naszym mieście są w ogóle potrzebne - a jeśli - to w których częściach Elbląga powinny jeszcze powstać, a także o to, dlaczego kontrapas na Wspólnej wzbudza tak wiele kontrowersji? - Radny Sławomir Kula najwyraźniej nie spotkał się z tego typu rozwiązaniem organizacji ruchu rowerowego w innych miastach Polski, gdzie jest ono coraz bardziej popularne - mówi Marek Kamm. - Przypomnę, że kontrapasy ( i szerzej pasy rowerowe) to najtańsze rozwiązanie infrastrukturalne, skracające drogę rowerzystom, wykorzystujące najbardziej pożądaną przez rowerzystów nawierzchnię asfaltową i jednocześnie poprawiające bezpieczeństwo, gdyż kierowcy jadą wolniej z powodu zwężenia ich pasa ruchu i mają doskonały kontakt wzrokowy z rowerzystami.

Marek Kamm nie widzi przeszkód, żeby tworzyć kontrapasy tam, gdzie jest to możliwe - I tam, gdzie jest to potrzebne, by połączyć infrastrukturę rowerową w spójną sieć - dodaje oficer rowerowy. - Im będzie ona mniej dziurawa, tym większa szansa, że "złapiemy" w nią jak najwięcej elblążan, czyli więcej mieszkańców Elbląga wybierze rower jako środek transportu. Przypomnę, że do roku 2020, zgodnie z przyjętą 29 grudnia 2011 roku  Uchwałą w sprawie polityki rowerowej miasta Elbląg udział komunikacji rowerowej w ruchu miejskim powinien wynosić 15%.

Odpowiedź to bardzo ostrożna. Na razie nie mówi się też głośno o tym, gdzie nowe kontrapasy w mieście miałyby powstawać. Jedno jest pewne. Miasto się zmienia, a organizacja ruchu prędzej czy później będzie z pewnością wymagała modyfikacji przyzwyczajeń elbląskich kierowców oraz nauczenia się współdzielenia przestrzeni na jezdni z rowerzystami. Tu również cyklistom w naszym mieście potrzeba jeszcze trochę elementarnej wiedzy o zasadach działania i poruszania się w ruchu drogowym, na kontrapasie, co mogłoby sugerować choćby zdjęcie główne, dołączone do naszego materiału.

Zmian potrzeba. Oby z tylko pożytkiem - i bez uszczerbku - dla obydwu tych grup.

 

AS

Oceń tekst:

Ocen: 6

%100.0 %0.0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 10 )


Komentarze do artykułu (54)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +43
    ~ ``x
    Wtorek, 03.09

    często jeżdżę rowerem i mimo to zgadzam się z likwidacją "dziwadła" na kościuszki i wspólnej

  2. 2
    --21
    ~ Zdziwiony
    Wtorek, 03.09

    Kula i Wilk to epoka kamienia łupanego,nie chcę być niegrzeczny ale czy radny Kula rozumie rowerzystów czy też robi sobie medialne nagłośnienie- a tak w ogóle niezbyt pochlebnie wyraża się o naszym mieście.Kula będzie popierał Wilka razem prowadził kampanię za czasów stowarzyszenia ziemi elblaskiej - potem zdradził dla stołka- teraz może być to samo- Mikulska poszła na stołki też ,Klim juz wyoszczył wzrok- układ jak sie patrzy

  3. 3
    +5
    ~ Benek
    Wtorek, 03.09

    Kierowcy chętnie podzielą się z rowerzystami nie tylko jezdniami lecz takze kosztami ich utrzymania.Kierowcy płacą je w cenie benzyny (dawny podatek drogowy) miasto powinno wprowadzić je dla rowerzystów.Równoprawne użytkowanie,równoprawne opłaty.Taki jest wymóg Konstytuchji RP

  4. 4
    +28
    ~ ja
    Wtorek, 03.09

    Dlaczego koronnym argumentem jest zdanie wypowiadane zawsze przez Kamma i Turleja, że w innych miastach Europy i Polski istnieją kontrapasy??!! Czy to jest wystarczające? W innych miastach Polski tak samo kontrapasy wzbudzają kontrowersje, o tym nie wspomną.

  5. 5
    --3
    ~ M
    Wtorek, 03.09

    A co z faktem ze dzieki temu pasowi dla rowerzystow samochody na Kosciuszki znacznie zwolnily?

  6. 6
    +37
    ~ antymatoł
    Wtorek, 03.09

    kontrapasy są ok, ale zrobione z głową a nie dla propagandy jak ten nasz elbląski, kontrapas w wykonaniu pana Kama i pana Turleja jest "najgłupszym kontrapasem" w Polsce, kończy się w połowie ulicy jednokierunkowej, nie łączy żadnej drogi rowerowej z inną drogą rowerową, nie tworzy dosłownie żadnej wartości dla infrastruktury rowerowej, jest niesłychanie niebezpieczny, wjazd i wyjazd stwarza zagrożenie dla rowerzysty, szczególnie wjazad od strony ulicy Górnosląskiej, nie wspomnę o korkowaniu ulicy Wspólnej , mówiąc oględnie, jaki poziom intelektualny jego twórców taki kontrapas, propaganda, propaganda i jeszcze raz propaganda, dziwadło do likwidacji a autorzy niech zwracają kasę za stworzenie tego pseudoułatwienia dla rowerzystów,

  7. 7
    --7
    ~ ori
    Wtorek, 03.09

    Jak radny stoi 15 minut w korku, to niech przesiądzie się na rower :P

  8. 8
    +19
    ~ cd
    Wtorek, 03.09

    Pan Kamm zawsze pięknie mówi, tylko z tego jego pięknego gadania g.... wynika, czas aby projektowaniem infrastruktury rowerowej zajął się ktoś kto mniej mówi ale za to zna się na tym, dość eksperymentów, a koniec pytam się pana Kamma czy widział oznakowanei ściezki rowerowej róg Rycerskiej -Tysiąclecia? kiedy ten kompromitujący oficera rowerowego stan ( ścieżka wymalowana centralnie na słup ) znikinie? przecież po to powołano oficera rowerowego aby likwidowac takie absurdy, ale jak widać w Elblągu oficer ma inne zadania,

  9. 9
    +6
    ~ YKE.Elbląg
    Wtorek, 03.09

    Ludzie, to absurd, straciliście tylko drogą farbę i ***o z tego macie ! Przecież wiadomo, że to jest bez sensu ! To jest w miejscu, gdzie rowerzyści w ogóle tamtymi drogami nie jeżdżą. Nie wiem po co to komu. Chyba tylko dla pochwalenia się, co miasto posiada, lecz to nie było najlepszym rozwiązaniem. Jak dla mnie, mieszkańca Elbląga 100 razy lepiej jest walnąć tutaj dwu-pasmówkę a nie coś kosmicznego, żeby tylko zajmowało miejsca na ulicy.

  10. 10
    +9
    ~ YKE.Elbląg
    Wtorek, 03.09

    Ludzie, to absurd, straciliście tylko drogą farbę i ***o z tego macie ! Przecież wiadomo, że to jest bez sensu ! To jest w miejscu, gdzie rowerzyści w ogóle tamtymi drogami nie jeżdżą. Nie wiem po co to komu. Chyba tylko dla pochwalenia się, co miasto posiada, lecz to nie było najlepszym rozwiązaniem. Jak dla mnie, mieszkańca Elbląga 100 razy lepiej jest walnąć tutaj dwu-pasmówkę a nie coś kosmicznego, żeby tylko zajmowało miejsca na ulicy.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.2341918945312