Czwartek, 28.03.2024, Imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Stare-nowe tramwaje, pomkną po elbląskich szynach

28.11.2012, 14:30:42 Rozmiar tekstu: A A A
Stare-nowe tramwaje, pomkną po elbląskich szynach
Zdjęcie stanowi jedynie ilustrację do artykułu ( fot. arch. red.)
REKLAMA

Wczoraj radni przyjęli nowy "Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego  dla Gminy Miasta Elbląg na lata 2013-2020", w którym m.in wycofano decyzję o zawieszeniu linii tramwajowej nr 2 w ciągu ulic Królewiecka-Marymoncka. Co zatem zawiera nowy dokument? Czy elbląski tabor tramwajowy ulegnie zwiększeniu? Powstaną nowe trakcje, w newralgicznych punktach miasta? Na razie "Plan..." zakłada jedynie zakup 10 niemieckich tramwajów, które będą mogły jeździć jeszcze przez najbliższych 20 lat. Wszystkie one do 2020 roku zostaną zmodernizowane. Natomiast dwa z nich mają być zakupione i zmodernizowane w 2013 roku.

Przyjęcie uchwały ustanawiającej nowy "Plan.." nie obyło sie bez wnoszonych zapytań radnych. Uwagi co do uchwały wnosili radni Klubów PiS i SLD: Jerzy Wilk i Ryszard Klim. Według obydwu plan rozwoju transportu zbiorowego przyjęty na osiem przyszłych lat jest mało ambitny i należałoby o nim mówić raczej, jako o programie minimum - Jakiekolwiek przyjęte plany powinny być przyszłościowe i rozwojowe - wyjaśniał wczoraj wiceprzewodniczący Rady Miejskiej, Jerzy Wilk. - Tu skoncentrowano sie tylko na tym, by w latach 2013-2020 dokończyć niewielki kawałek trakcji tramwajowej w ul. 12 Lutego i drugi- w Armii Krajowej, do Grota-Roweckiego. To wszystko, co założono na te lata.

Radni pytają i proponują

Jerzy Wilk uważa, że w nowym planie powinien się również znaleźć projekt połączenia ul. Królewieckiej z Ogólną poprzez budowę trakcji w ul. Fromborskiej, a także - skomunikowanie Al. Odrodzenia z ul. Ogólną w punkcie stycznym, jakim miałaby być ul. Płk. Dąbka -  Połączenie Zawady trakcją tramwajową rozładuje komunikacje miejską - przekonywał wczoraj radny Wilk. - W kolejnym etapie należałoby skomunikować ul. Mazurską z Browarną. Ambitnie byłoby dodać tu ul. Tysiąclecia i Rycerską, połączone z ul. Grunwaldzką. I taki projekt powinien być - mówił radny Wilk. - Nie powinniśmy sie obawiać, że przez kilka lat nie uda nam się zbudować trakcji, powinniśmy mieć na uwadze to, że jeśli pomysły wpiszemy w plan, to zawsze będzie się można starać o dofinansowanie unijne na budowę nowej sieci tramwajowej.

W tym miejscu radny Wilk przytoczył przykład Olsztyna, któremu na rozbudowę trakcji tramwajowej w mieście udało sie pozyskać ponad 400 mln zł - Skoro Olsztyn pozyskuje ze środków unijnych tyle setek milionów złotych na budowę sieci tramwajowej, to u nas w tak długiej perspektywie czasu, zapisanie tak niewielkich inwestycji jest bardzo skromnym przedsięwzięciem.

Radny wnioskował o poprawkę formalną i zapisanie powyższych inwestycji, choćby w formie intencyjnej.

Uwagi co do uchwały nowego "Planu..." wnosił również radny Ryszard Klim - Nie zrealizowano budowy trakcji Fromborska-Królewiecka (zapisanej w obowiązującym jeszcze planie - przyp. red.), jak również 12 Lutego i Odrodzenia - mówił wczoraj Klim. - Mam kilka obaw związanych z wprowadzeniem tego dokumentu, także w kontekście uchwały którą zaraz będziemy tu przegłosowywać (podwyżka cen biletów - przyp. red). W "Planie.." bowiem, widnieje zapis, że powinien wzrosnąć udział pasażerów w finansowaniu kosztów komunikacji. Jeśli społeczeństwo będzie ponosiło coraz większe koszty, z tym związane, to logicznym jest, że będzie rezygnowało z transportu zbiorowego. Ten punkt jest dla mnie nie do przyjęcia - podkreślał Ryszard Klim.

Radnego z Klubu SLD zaniepokoiły jeszcze dwa punkty nowego planu.  Przeważająca część środków związanych z zakupem taboru i modernizacją trakcji przerzucono bowiem na kolejną kadencję, gdzie zapewne znajda się i zapisane zostaną inne wydatki - Proponuje się prowizoryczne rozwiązanie, np. zakup 10 starych wagonów i modernizację dwóch - wymieniał radny Klim. - Problem polega na tym, że my już takie mamy. Nic nowego nie odkryliśmy.  Idąc przykładem Olsztyna, czy Gdańska, powinniśmy kupić 10 wagonów zmodernizowanych. Jeśli nie rozwiążemy tego problemu w tej kadencji, to następna także go nie rozwiąże - dodał radny.

Ryszarda Klima niepokoi jeszcze fakt wycofania się Miasta z planowanego zawieszenia linii nr 2. - W nowym dokumencie nie ma planu modernizacji torowiska na Marymonckiej - podkreślał radny. - Czyli będziemy czekali aż się ono rozsypie?

Co dalej?

Na te pytanie wczoraj nikt jednak nie znalazł odpowiedzi. Wiceprezydent Adam Witek, który odpowiadał na uwagi i pytania radnych podkreślał, że takich przedsięwzięć, jak modernizacja trakcji tramwajowej, nie można planować z funduszy unijnych - Poza tym przykład Olsztyna i pozyskania na rozwój sieci tramwajowej w tym mieście pieniędzy unijnych, jest nietrafiony - wyjaśniał Adam Witek. - Ten program bowiem, skierowany był tylko do miast wojewódzkich. Nas obowiązuje studium uwarunkowań dla miasta, gdzie wspomniane są trasy na ul. Fromborskiej, Tysiąclecia. Jest on nadrzędnym i nie ma potrzeby wpisywać budowy tych linii w planie zrównoważonego rozwoju - dodał wiceprezydent.

Zbigniew Orzech, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu podkreślał, że jeśli w planach budżetowych znajdą się pieniądze, ten - zostanie zmieniony.

Na razie jednak musimy zadowolić się niewielkimi inwestycjami pod planowaną trakcję tramwajową, oraz starymi-nowymi wagonami, które pomkną po elbląskich, miejskich szynach.

Aleksandra Szymańska

Oceń tekst:

Ocen: 8

%75.0 %25.0


Komentarze do artykułu (22)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +31
    ~ ogórek
    Środa, 28.11

    sobie nowe samochody, a nam stare tramwaje. Panie Witek, zatem ja też poproszę o tak bardzo nietrafione pomysły jak te w Olsztynie. Nie będę wspominał o wielu galeriach handlowych, marketach typu OBI, planowanej robudowie dworca, inwestycjach komunikacyjnych, Niech Pan sprawi żeby połowa tego chociaż do nas dotarła, POŁOWA

  2. 2
    +13
    ~ h89h8
    Środa, 28.11

    znowu stare graty które rozsypują się podczas jazdy

  3. 3
    +11
    ~ niet
    Środa, 28.11

    Chryste Panie... dno, mół i sadzawka, jak już mi się kiedyś powiedziało... jak grochem o ścianę...

  4. 4
    +12
    ~ no
    Środa, 28.11

    Ludzie co oni z nas robią? Dziadów? Płacimy ja za Bentleya a jeździmy starymi, brudnymi gratami.

  5. 5
    +19
    ~ chłopie na urzędzie ocknij sie !!!!!
    Środa, 28.11

    Bierzecie przykład z tego zacofanego olsztyna który g***o miał i wzbogaca się okradając całe województwo bagienne.A kto jak nie olsztyn zgarnął wszystkie pieniądze na rozwój Polski wschodniej i buduje od nowa torowiska i nowe wagony tramwajowe.Jeśli obecna władza chce tylko zrobić tyle w rozwoju komunikacji tramwajowej to niech idzie PRECZ.Kończyli szkoły ,a m****y jakich mało.Trzeba naprawdę być ograniczonym by tak nie lubić mieszkańców Elbląga i nie rozbudowywać trakcji tramwajowej na cały Elbląg.Dlaczego nie ma planów o których wspomniał w artykule Pan wilk to jest dobry pomysł gratuluje Panu.Dlaczego nie ma pomysłu na położenie torów na Zatorze i Zawodzie oraz Dąbrowę.Prezydencie brać konkretny przykład i rozbudowywać.

  6. 6
    +8
    ~ chciałbym, ale nie mogę
    Środa, 28.11

    Ręce opadają. Radni bezradni, czas odejść na emeryturę. Referendum wkrótce !

  7. 7
    +11
    ~ jartek
    Środa, 28.11

    "pomkną" to chyba zbyt duże słowo. Raczej "potoczą się" :|

  8. 8
    +5
    ~ wycieczki
    Środa, 28.11

    Tyle jeżdzili na wycieczki ci z ratusza to niech Chińskie tramwaje sprowadzą .

  9. 9
    +11
    ~ Inspektor Transportu Drogowego
    Środa, 28.11

    Wkrótce kontrola techniczna całego taboru ZKM. Termin...niespodziewajka. Beda niezłe jaja jak żadna"drezyna" w tym waszym Elblągu nie wyjedzie na miasto:)

  10. 10
    +5
    ~ sd
    Środa, 28.11

    A ja gdybym mial taka wladze to Orzecha bym wykopal ze stanowiska.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.7966411113739