Sobota, 20.04.2024, Imieniny: Agnieszka, Teodor, Czeslaw
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Pierwsze konsultacje społeczne za nami. Co wiemy o marce Elbląga?

01.08.2012, 07:00:52 Rozmiar tekstu: A A A
Pierwsze konsultacje społeczne za nami. Co wiemy o marce Elbląga?
fot. AS

Wczoraj o godz. 17.00 w Ratuszu Staromiejskim odbyło się pierwsze z cyklu pięciu otwartych spotkań poświęconych „Strategii promocji Elbląga na lata 2012-2015”. Pod wczorajszą dyskusję został poddany program budowy marki Elbląga – jej struktury i kluczowych elementów. I, jak bywa to w takich przypadkach, wywołał lawinę gorącej dyskusji.

— To pierwszy taki dokument w naszym mieście, w porównaniu do innych miast w Polsce jesteśmy spóźniliśmy się z nim o jakieś 5 lat. Strategia na lata 2012-15 zawiera informację, jakim miastem chcemy być po jej zakończeniu oraz zawiera perspektywę budowy marki miasta do 2020 roku. — wyjaśniał wczoraj Rafał Gruchalski. — Założeniem strategii jest to, że Elbląg jest miastem pełnym energii do zmian na lepsze. To nie jest pusty slogan, ale początek drogi, która nas czeka, by wypromować nasze miasto jako energetyczne, kreatywne, inspirujące — mówił Gruchalski. Kierunek rozwoju to "turbo"; pojęcie, które kojarzy się z energią i przyspieszeniem. Elbląg turbo ma być miastem rozwojowym i przyjaznym, a jako miasto, które w niedalekiej przyszłości ma przyspieszyć ma być też ośrodkiem przyjaznym wszelkiego rodzaju inwestycjom.

I właśnie marka stała się punktem zapalnym pomiędzy władzą a debatującym, którzy wczoraj  przybyli na spotkanie.

- Przy tworzeniu strategii, Miasto miało trzy wyjścia – mówił wczoraj radny Jerzy Wilk. – Zlecić jej wykonanie firmie zewnętrznej, napisać ją przy udziale elbląskich urzędników lub stworzyć ja przy pomocy samych elblążan, by miała ona charakter zgoła obywatelski.- wyjaśniał Wilk. – Tymczasem wybrano rozwiązanie pierwsze, najgorsze z  możliwych, o dwóch pozostałych zapominając.

Wilk zarzucił wczoraj, że strategia dla naszego miasta, którą napisała zewnętrzna firma błędnie zakłada wyjście od budowy marki Elbląga. – Najpierw określmy kierunek działania miasta – grzmiał Jerzy Wilk. – Jakie przyjmiemy kierunki i rozwiązania do rozwoju miasta pod względem turystycznym, gospodarczym, inwestycyjnym, etc, bo z tego powinna wynikać przyjęta na lata strategia dla miasta, a  dopiero potem jego marka.

I z tym zgadzało się większość osób zgromadzonych wczoraj w Ratuszu Staromiejskim. Debatującym nie podobało się również przyjęcie przez miasto zaproponowanego założenia strategii, jaką jest hasło „Turbo Elbląg”. - A dlaczego nie super turbo, albo hiper turbo? – pytał jeden z przybył na wczorajsze spotkanie, przedstawicieli klasy przedsiębiorców elbląskich - Dlaczego wychodzicie od pomysłu, z którym być może żaden elblążanin się nie utożsamia? - pytał wczoraj mężczyzna. - Bo przecież jeden może chcieć budować strategię czy kierunek miasta wokół przyspieszenia, inny – jego historii, jeszcze inny – stałości i stonowania - wyjaśniał.

Debatujący więc zgodnie zauważyli to,że strategia wprowadza puste slogany – takie jak „turbo”, a z których nic nie wynika, w dodatku narzucone one są odgórnie przez władze Miasta, gdyż, jak zauważyli wczorajsi dyskutanci – strategia jest już przecież dokumentem w zasadzie zamkniętym. Została przygotowana i napisana, a na samą jej promocję i powstanie Miasto wydało 130 tyś zł, z 1,5 mln przeznaczonych w ogóle na działania związane z całym, kilkuletnim systemem rozwoju promocji Elbląga w ciągu najbliższych lat. – Protestujemy więc tak dobitnie dlatego, gdyż na tę promocje przeznaczone są nasze pieniądze, podatników – wyjaśniał Jerzy Wilk. – I skoro widzimy, że trwonione są one w sposób bezzasadny, mamy prawo reagować – mówił wice przewodniczący Rady Miasta.

Kontrowersyjnego logo ciąg dalszy

Gorącym tematem na wczorajszym spotkaniu była również ciągle powracająca sprawa logo miasta, które miało być nośnikiem tych wszystkich cech, nowoczesnego i energetycznego Elbląga, o których na wstępie mówił dyrektor Rafał Gruchalski, a które od momentu zaprezentowania, a potem wygrania, wzbudzało i wzbudza wiele kontrowersji.

Dyskutanci zarzucali wczoraj przedstawicielom miasta, że wprowadzając logo stworzyli farsę z jego forsowaniem. – Nie oszukujmy się – podkreślał wczoraj jeden z mieszkańców Elbląga zabierając głos w tej sprawie. – Logo, ten ślimak, był integralną częścią założenia tej strategii, wpisywał się w nią – mówił mężczyzna – Jakże więc mogło być inaczej, jeśli nie to, że w drugim głosowaniu, w którym wypowiadali się elblążanie, miał on nie wygrać? – pytał – Nawet za cenę manipulacji przy wynikach. Poza tym kapituła konkursu wybrała trzy najgorsze projekty, które wraz ze „ślimakiem” stawały do drugiego konkursu na logo Elbląga, ogłoszonego przez prezydenta Nowaczyka – wyjaśniał mężczyzna. – Jakie były szanse, że wygra coś innego, czy lepszego? Żadne, gdyż miasto i tak miało zamiar wprowadzić logo ze ślimakiem, co już dawno zrobiło. – padły ostre słowa mężczyzny.

Wczoraj, debatujący, odnosząc się także do samego tekstu „Strategii promocji Elbląga na lata 2015-2020” zauważyli, że brak w niej metod i sposobów na osiągnięcie głównego celu, jaki w zasadzie do tej pory nie został określony, jako kierunek rozwoju miastu. – Ten dokument, to kolejny PR-owski bełkot – padły wczoraj kolejne ostre słowa podsumowujące treść „Strategii…” – I pustosłowie, z którego na razie nic nie wynika. Reklamuje ona samą siebie, a nie produkt, jakim ma być miasto. Na chwilę obecną dokument ten wprowadza niebezpieczeństwo, że realne problemy zaczynamy zapełniać wirtualnymi słowotokiem. – zgodnie twierdzili dyskutanci.

Rafał Gruchalski bronił wczoraj drogi powstania tego dokumentu - Wszystkie samorządy w ten sam sposób wprowadzały strategię swoich miast - mówił dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej. – Pisały je zewnętrzne firmy z korzyścią dla tych miast, które świetnie się dzięki temu rozwijają np. Gdańsk – wyjaśniał wczoraj Gruchalski.

Może więc, przy tworzeniu tego dokumentu, zamiast działań chybiających, opartych na strzelaniu w „ciemno” można było skorzystać z gotowych rozwiązań i pomysłów, jakie wprowadzały przy tego typu dokumentach inne miasta, które swoje strategie stworzyły, wprowadzały i z sukcesem realizują? – zgodnie pytali wczorajsi debatujący. Na to pytanie jednak, strona reprezentująca nasze miasto, nie znalazła wczoraj odpowiedzi.

Brak zainteresowania konsultacjami ze strony mieszkańców

Radny Paweł Nieczuja-Ostrowski z kolei ubolewał wczoraj nad tym, ze tak mało mieszkańców po raz kolejny jest zainteresowana konsultacjami, które decydować mają także  o ich przyszłości. – Widać to było już w lutym, kiedy znak logo, nieszczęsny „ślimak” przedstawiony został publicznej ocenie przez prezydenta, a które to spotkanie zgromadziło tylko kilku zainteresowanych tym tematem mieszkańców – mówił wczoraj radny.-  A to przecież my mamy szansę strategię zmienić i wypełnić jej puste pola.

- W trakcie dzisiejszego  spotkania, najbardziej istotnym jest to, czy ta strategia, którą radni przegłosują na sesji rady miejskiej, wypromuje Elbląg; pod względem gospodarczym, turystycznym, inwestycyjnym. – powiedział wczoraj Jerzy Wilk. – I czy dzięki tej marce, logo i haśle wypromujemy to miasto. Śmiem wątpić. – zakończył wiceprzewodniczący Rady Miejskiej.

Wczorajsza, pierwsza z całego cyklu spotkań debata, przyniosła smutne podsumowanie: Jak na razie promuje się samą strategię, a nie produkt jaki ma z niej wynikać, jak również działania, które mają w przyszłości przynieść korzyść Miastu i określić jego, w tym momencie, nie do końca wyklarowany kierunek rozwoju.

Drugie spotkanie z całego cyklu debat odbędzie się 7 sierpnia godz. 17.00. Tematem dyskusji będą Submarki Elbląga (mieszkaniec, turysta, inwestor).
 

 

AS

Oceń tekst:

Ocen: 6

%33.3 %66.7


Komentarze do artykułu (11)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +7
    ~ Ajax
    Środa, 01.08

    Brawo dla "mężczyzny", który odważnie powiedział co myśli zdecydowana wiekszość mieszkańców Elbląga na temat strategii miasta, ślimaka i trwonieniu naszych pieniedzy przez Nowaczyka.

  2. 2
    +2
    ~ palący fajkę
    Środa, 01.08

    przyszedłbym gdyby tylko dali mi szanse. Nie siedzę w necie co minutę i nie miałem wiedzy, że odbędzie się taka dyskusja. Informacja o debacie ukazała się w mediach owszem tego dnia, ale w godzinach jakiś takich, że juz mnie w internecie nie było. Szkoda, że informacja taka nie była wystosowana dzień wcześniej. Z pewnością przyszedłbym bo mam kilka wątpliwości.

  3. 3
    +3
    ~ rafi
    Środa, 01.08

    piniadze na promocje ida w bloto

  4. 4
    --4
    ~ analityk
    Środa, 01.08

    jak zwykle... komentarzy krytycznych w necie tysiące... a na sali dziesięć osób! brawo, elblążanie udowadniajcie dalej jak bardzo kochacie być dym..ni z własnej winy, a obwiniać o to wszystkich poza samymi sobą...

  5. 5
    +1
    ~ jaś
    Środa, 01.08

    w międzyczasie "ślimaczenia" w Gdyni kolejna firma z Indii stworzyła 500 miejsc pracy.

  6. 6
    +5
    ~ w
    Środa, 01.08

    A po co mieszkańcy mają chodzić i tracić czas jak władza miasta ma nas i tak w d..... . Widać to było przy wybieraniu i głosowaniu logo miasta. Więc nie ma co się dziwić, że tylko 10 osób było na sali.

  7. 7
    +1
    ~ Pan Ui
    Środa, 01.08

    turbo elbląg, turbo ślimak. Szacunek dla Pana, który przypomniał ta farse jaka było głosowanie na logo. Kasa była już wydana, firma wywiązała się z umowy, więc nie było mowy o porażce. Też uważam, że były lepsze loga, które z mogły lepiej rywalizować ze ślimakiem. Strategii nie rozpoczyna się od założenia że coś jest zajebiste i turbo tylko od zbadania potencjału społecznego, kulturowego, gospodarczego, przyrodniczego i wreszcie turystycznego. Tu zrobiono to od doopy strony, zakładając, że jest w tym mieście zajebiście bo grzesiu tak by chciał żeby było turbo i nowacześnie. Swoją drogą czytałem info.elblag.pl o 12:00 wczoraj i żadnego ogłoszenia nie było, ale o to chyba chodziło, żeby przypadkiem nikt nie przyszedł. Zresztą wakacje to też super turbo termin na konsultacje. Brawo DKS!

  8. 8
    0
    ~ grey
    Środa, 01.08

    juz od zeszlego tygodnia wszystkie lokalne dzienniki zamieszczaly informacje o tym, ze konsultacje sie odbeda. Ostatnie informacje o spotkaniu z tego co pamietam ukazały sie wczoraj, ostatnia o dodz. 15. Nie martwcie sie, macie jeszcze niejednokrotna szanse na realne- zamiast wirtualne - dyskutowanie. najblizsze spotkanie juz 7 sierpnia o 17 w ratuszu staromiejskim

  9. 9
    +4
    ~ budować a nie gadać
    Środa, 01.08

    Mało ludzi bo nikt wam nie wierzy ,tylko obiecujecie wszystko.GDZIE galerie,aquapark,stadion,przekop i inne obiekty !!!!!!!!!!!!

  10. 10
    +1
    ~ zombi
    Środa, 01.08

    Radny Zgirski w wywiadzie podsumował dobrze stosunek władzy do mieszkańców. Po co dyskusja jak straegia jest kupiona, zapłacona, logo wygrało a maszynki do glosowania w radzie przyklepią uchwałę

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0667340755463