Środa, 17.07.2019, Imieniny: Aneta, Bogdan, Aleksy
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii ZDROWIE I URODA

Co daje picie wody? Prawdy i mity

10.03.2019, 14:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Co daje picie wody? Prawdy i mity

Przede wszystkim daje nam życie. Woda - uczestniczy we wszystkich procesach w naszym organizmie, umożliwia działanie enzymów trawiennych i wchłanianie składników pokarmowych w jelitach, jest niezbędnym uzupełnieniem pokarmu wszystkich znanych organizmów. Poza tym ciało ludzkie to w ponad 50% właśnie woda. Picie wody w większych ilościach zalecane jest osobom odchudzającym się. Każda dieta odchudzająca przynosi pozytywne efekty tylko wtedy, gdy towarzyszy jej picie wody.

Ważne jest nie tylko kiedy pić, ale też jak pić. Najczęściej wygląda to tak, że gdy poczujemy pragnienie szybko, zazwyczaj „jednym haustem” zaspokajamy je szklanką wody czy innego napoju. - Jest to sposób z pozoru skuteczny, lecz niezbyt efektywny. Najlepiej pić napoje powoli i małymi łykami. Dzięki temu organizm zdecydowanie lepiej przyswoi wypite płyny - podkreśla Aleksandra Koper, specjalista ds. Żywienia Fundacji BOŚ - Pragnienie jest spóźnionym sygnałem naszego organizmu, który świadczy już o odwodnieniu i zaburzeniu w pracy komórek. To znak, że brakuje nam płynów. Szczególnie w lecie zapotrzebowanie na wodę zdecydowanie wzrasta, gdy w upalne dni, wraz z potem, w bardzo szybkim tempie tracimy ją z organizmu, a wraz z nią witaminy i składniki mineralne. Te niedobory musimy w odpowiednim tempie uzupełniać, aby uniknąć ich deficytu w organizmie, który objawia się najczęściej złym samopoczuciem i obniżoną sprawnością fizyczną – osłabieniem, zmęczeniem, rozkojarzeniem, a czasami nawet bólami głowy – ostrzega Aleksandra Koper.

Zbyt małe spożycie wody prowadzi do różnych zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu. Przy utracie ok. 3% wody pojawia się uczucie zmęczenia, bóle i zawroty głowy, ogólne osłabienie, przegrzanie ciała. Większa utrata wody prowadzi do zaburzenia funkcji termoregulacyjnych organizmu i do udaru cieplnego. Odwodnienie w granicy 20% zagraża życiu. Przy długotrwałym niedoborze płynów dochodzi do zaburzeń w pracy wątroby i nerek, co przyczynia się do gromadzenia szkodliwych produktów przemiany materii w organizmie. Dochodzi również do zaburzenia trawienia, gdyż zagęszczenie śliny utrudnia nawilżanie i przełykanie kęsów pokarmowych, a zagęszczenie soków trawiennych przyczynia się do powstawania stanów zapalnych błony śluzowej żołądka i jelit. Do pozostałych następstw niedoboru wody należą m.in. zaparcia, spadek masy ciała, suchość skóry i śluzówek, zaburzenia rytmu serca, zmiany ciśnienia krwi, schorzenia stawów.

Prawdy i mity

Każdy z nas potrzebuje 2,5 l wody dziennie
Mit. Lekarze zalecają, aby codziennie przyjmować ok. 2,5 litra płynów w każdej postaci. Do płynów, oprócz wody, zaliczamy także zupy oraz soki zawarte w warzywach i owocach.

Woda wypłukuje toksyny z organizmu
Prawda.
Sama woda nie neutralizuje toksyn, ale wspomaga pracę nerek, które przyczyniają się do oczyszczania naszego organizmu z odpadów metabolicznych. Brak odpowiedniej ilości wody w organizmie sprawia, że nerki nie mogą wykonywać swojej pracy prawidłowo, a toksyny zalegają w organizmie.

Picie wody pozwoli zachować optymalny poziom nawilżenia skóry
Mit.
Ilość wody, jaką wypijamy każdego dnia, ma niewielki wpływ na poziom nawilżenia naszej skóry, ponieważ nie jest ona w stanie dotrzeć do wierzchniej warstwy skóry. Właściwy poziom nawilżenia skóry zależy od czynników zewnętrznych, takich jak:
•    sposób codziennego oczyszczania skóry,
•    skład kremów, jakie nakładamy na skórę twarzy,
•    liczba gruczołów łojowych skóry i ich funkcjonowanie,
•    wilgotność powietrza.
W związku z tym picie dużej ilości wody nie zapobiegnie wysuszeniu skóry.

Woda pomaga w procesie odchudzania
Prawda.
Woda odgrywa ważną rolę w procesie odchudzania. Wypełnia żołądek, na długi czas dając uczucie sytości, w związku z tym tracisz apetyt na podjadanie niezdrowych przekąsek.

Picie wody w nocy przyśpieszy twój metabolizm
Mit.
Woda nie przyśpiesza procesów metabolicznych. Co więcej, duża ilość wody wypita na noc może tylko zakłócić sen lub spowodować kłopoty z zasypianiem.

Woda butelkowana zawiera więcej minerałów
Mit.
Napis na etykiecie butelki "woda mineralna" wcale nie oznacza, że dana woda jest źródłem minerałów. Tego typu etykiety często wprowadzają ludzi w błąd. Pamiętaj, że prawdziwa naturalna woda mineralna powinna zwierać 1000 mg (1 g) minerałów w 1 litrze. Wody o niższej mineralizacji są wodami źródlanymi.

Brak wystarczającej ilości wody wpływa na samopoczucie
Prawda.
Jeśli nie wypijesz min. 1,5 litra wody w ciągu dnia, możesz się poczuć znużona i osłabiona. W niektórych przypadkach mogą wystąpić zawroty głowy i drżenie rąk. Oznacza to, że poziom elektrolitów w twoim organizmie drastycznie się obniżył. W takiej sytuacji najlepiej sięgnąć po wodę wysoko zmineralizowaną.


Źródło: Normy żywienia człowieka, red. nauk. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, PZWL,Warszawa 2008., Instytutu Żywności i Żywienia.

 


Zdrowy Elbląg
 

Oceń tekst:

Ocen: 3

%100.0 %0.0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 1 )


Komentarze do artykułu (3)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +2
    ~ morwa
    Czwartek, 11.08

    Picie dużej ilości wody zapobiega zaparciom więc jeśli macie z tym problem pijcie co najmniej 2l i stosujecie dicopeg a zapomnicie o tym problemie na zawsze.

  2. 2
    +1
    ~ ewelina
    Niedziela, 10.03

    Piję te 2 czasem więcej litra mineralnej cisowianki i czuję się dobrze. Mam dużo energii. Nie jestem senna. mam odżywioną skórę, nie jest sucha i bardziej elastyczna. Jak dla mnie same plusy

  3. 3
    0
    ~ JASNOWIDZ
    Poniedziałek, 11.03

    A ja obecnie żyje tylko tlenem i wodą , napełniam żołądek do pełna, nie myje zębów, bo po wodzie są czyste ,mam same oszczędności . Obawiam się ,że jak opozycja się dowie i dojdzie do władzy choć to jest wykluczone to może mnie obniżyć świadczenia przedemerytalne , a pozostałym nakazać to robić co ja .

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2019 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.