Środa, 29.06.2022, Imieniny: Benita, Piotr, Pawel
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii ZDROWIE I URODA

Przykazania zdrowego żywienia

10.05.2010, 08:48:28 Rozmiar tekstu: A A A
Przykazania zdrowego żywienia

Prawidłowo zbilansowana dieta to nie tylko zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu, może się okazać również lekarstwem na wiele dolegliwości takich jak stres, zmęczenie, zły nastrój. Jakich zasad należy przestrzegać, aby zachować zdrowie, dobre samopoczucie i zgrabną sylwetkę?

- Jeść pięć posiłków dziennie, w równych odstępach czasu o stałych porach. Pozwoli to na wyregulowanie pracy naszego metabolizmu, dokładne spalenie tego co zjedliśmy i zapobiegnie odkładaniu się nadmiaru pożywienia w postaci tkanki tłuszczowej.

- Powinniśmy wypijać 1,5 do 2 litrów wody w ciągu dnia. Dzięki temu oczyścimy organizm, przyspieszymy wypłukiwanie toksyn, które upośledzają metabolizm. Popijaj ją między posiłkami i kiedy poczujesz głód.

- Napoje słodzone czy gazowane zastąp świeżo wyciśniętymi sokami z owoców. Płyny te zawierają dużo cukru, którego spożycie w tym momencie jest ciężko skontrolować, a gaz dodatkowo rozciąga nam żołądek. Napoje takie poza słodyczą i bąbelkami w ustach nie dostarczają naszemu organizmowi żadnych potrzebnych składników odżywczych, oprócz zbędnych kalorii.

- Codziennie jedz dużo warzyw w dowolnej postaci (gotowane, duszone, pieczone czy na surowo). Są cennym źródłem witamin i składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego, który wspomaga pracę jelit (poprawia ich perystaltykę), pomaga w zwalczaniu nadwagi i otyłości, ułatwia przesuwanie treści pokarmowej, obniża poziom złego cholesterolu LDL oraz ma zdolność wychwytywania związków toksycznych (działa odtruwająco) i zwiększa wydalanie tłuszczów.

- W ciągu dnia spożywaj co najmniej 2 porcje owoców. Tak jak warzywa są skarbnicą witamin, minerałów, błonnika oraz cennym źródłem antyoksydantów, związków, które neutralizują wolne rodniki, a tym samym przedłużają młodość.

- Wieprzowinę czy baraninę zastąp chudym białym mięsem (kurczak, indyk) i chudą rybą (pstrąg, mintaj). Białe mięso zawiera mniej tłuszczu, jest mniej kaloryczne i lepiej trawione przez organizm niż mięso czerwone.

- Tłuszcze zwierzęce zastąp roślinnymi, które są zdrowsze oraz bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) i witaminy A, D, E, K. Nie powinniśmy jednak przesadzać z ilością tłuszczów, gdyż jego nadmiar sprzyja nadwadze i otyłości.

- Pieczywo białe zastąp pieczywem razowym. Zawiera ono dużo błonnika, który działa na zasadzie „szczotki" oczyszczającej jelita z resztek zbędnego tłuszczu oraz zbędnych produktów  przemiany materii, ponadto szybciej daje uczucie sytości.

- Unikaj ziemniaków oraz białego ryżu. Skrobia w nich zawarta szybko zamienia się w tłuszcz, co powoduje wzrost wagi. Staraj się wybierać brązowy ryż czy grubą kaszę, mimo tego że mają dosyć dużo kalorii nie powodują tycia, a do tego są źródłem witamin i składników mineralnych oraz błonnika.

- Wystrzegaj się produktów wysoko przetworzonych, takich jak: wędliny i konserwy mięsne czy tłuste sery: żółte, pleśniowe, topione. Są wysokokaloryczne, zawierają dużo tłuszczu i sprzyjają nadwadze i otyłości.

- Zrezygnuj ze słodyczy i fast foodów, które zawierają dużo kalorii i  łatwo odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej.

- Ogranicz spożycie soli, zastąp ją naturalnymi przyprawami i ziołami. Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5g (1 płaska łyżeczka). Pamiętaj, że sól, którą spożywamy to nie tylko ta jej ilość, którą dodajemy do potraw, ale i ta, która znajduje się w gotowych produktach, np. mieszanka typu Vegeta, zupy instant czy kostki bulionowe. Nadmiar spożytej soli może prowadzić do nadciśnienia tętniczego oraz innych chorób związanych z układem krążenia. Powoduje zatrzymywanie wody w organizmie co wpływa na  nierównomierne rozłożenie tkanki tłuszczowej i w konsekwencji sprzyja powstawaniu cellulitu.

- Zmniejsz ilość smażonych potraw. Staraj się gotować w wodzie lub na parze, dusić w małej ilości tłuszczu, piec w folii. Dodatek tłuszczu do smażenia podnosi kaloryczność potrawy, ponadto związki powstałe w tym procesie są ciężko strawne i dłużej zalegają w organizmie.

- Pamiętaj! Używki tj. papierosy czy alkohol upośledzają przemianę materii, zaburzają trawienie, zwiększają apetyt i przyczyniają się do odkładania tkanki tłuszczowej.

 

mgr inż. Katarzyna Sobiesińska
Dietetyk Naturhouse

 

.........  Artykuł promocyjny partnera serwisu  .........
 

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 1 )


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2022 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.18580889701843