Droga na Mierzeję Wiślaną, szczególnie w sezonie wakacyjnym, to koszmar kierowców. Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej 502 i mostów w Rybinie ma to zmienić. Są dwa warianty trasy i tydzień na zgłaszanie uwag.
Główną trasą prowadzącą na Mierzeję z kierunku Elbląga jest droga wojewódzka 502. Przebiega ona również przez dwa mosty zwodzone w Rybinie (gmina Stegna), znajdujące się nad Wisłą Królewiecką i Szkarpawą. Ruch w tym miejscu często odbywa się z utrudnieniami. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku planuje budowę nowego odcinka 502, który ominie zabytkowe przeprawy.
Mosty w Rybinie to obiekty zabytkowe z ograniczeniami tonażu samochodów. Nie ma tam miejsca na ścieżkę rowerową czy przejście dla pieszych z prawdziwego zdarzenia. Dodatkowo wszystkie prace muszą być uzgadniane z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 502 pozwoliłaby ominąć obie te przeprawy
- mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy ZDW w Gdańsku.
Inwestycja jest na bardzo wstępnym etapie. Aktualnie powstaje jej studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe - na zlecenie ZDW wykonuje je Muticonsult Polska. Warianty nowej drogi są dwa, krótszy (1,6 km) i dłuższy (3 km). Oba zakładają również budowę dwóch dodatkowych mostów nad Wisłą Królewiecką i Szkarpawą. Szczegółowe informacje na temat znajdziemy tutaj.
Do 1 lipca można zgłaszać uwagi i wnioski do zaproponowanych rozwiązań. Następnym krokiem będzie opracowanie raportu. Na początku przyszłego roku powinniśmy poznać wariant, który technicznie, ekonomicznie i środowiskowo będzie najbardziej opłacalny
- dodaje Piotr Michalski.
Jak wyjaśnia Zarząd Dróg Wojewódzkich, inwestycja pozwoli m.in. na ominięcie dwóch zabytkowych mostów zwodzonych w Rybinie, których kompleksowa przebudowa zapewniająca standardy drogi wojewódzkiej nie jest możliwa z uwagi na ograniczenia płynące z ich historycznego charakteru, stworzenie bezpiecznego nowego odcinka drogi wojewódzkiej, spełniającego wymagania techniczne oraz usprawnienie ruchu drogowego o adekwatnych prędkościach podróżnych na kierunku Nowy Dwór Gdański – Stegna i odciążenie miejscowości Rybina od ruchu tranzytowego, zwłaszcza od ruchu turystycznego zmierzającego na Mierzeję Wiślaną.
Źródło: www.zdw-gdansk.pl
Ten projekt jest zupełnie bez sensu ponieważ w żaden sposób nie rozwiązuje problemu korków bo nie zmniejsza strumienia pojazdów jadących na mierzeję. Problem może rozwiązać nowa trasa przez Elbląg , Nowakowo, Kępiny, Osłonka i Sztutowo. Ta trasa wymaga budowy też dwóch mostów - w Kepinach ( tam gdzie był prom ) i w Osłonce. Wszyscy turyści jadący do Stegny Jantara i Mikoszewa wybiorą trasę przez Rybinę. Ci którzy jadą do Sztutowa Kątów Rybackich i Krynicy wybiorą trasę przez Elbląg Nowakowo Kepiny Osłonkę. Takie rozwiązanie zmniejszyć ruch na każdej drodze o połowę. Skorzystałby na tym rozwiązaniu Elbląg w dwójnasób ponieważ była by szaansa że turyści jadący przez Elbląg zatrzymali by się na starym mieście i zostawiliby jakieś pieniądze. Droga z Krynicy do Elbląga była by o 20 km krótsza i byłaby krótsza niż do Gdańska co dawałoby fory w przypadku pogody nie plażowej aby wpaść na zwiedzanie Elbląga Kadyn Tolkmicka Fromborka. Powstała by pętla rowerowa wokół zalewu - z Fromborka do Krynicy promem. Władze Elbląga i gmin nadzalewowych oraz sejmik W-M powinny lobbować za tym rozwiązaniem i nawet zaproponować partycypację finansową w tym projekcie . To były ożywiło turystycznie druga stronę zalewu - również finansowo. Panie prezydencie Elbląga do dzieła. Taka okazja drugi raz się nie zdarzy.
Poprowadzic droge na Mierzeje przez Elblag .... hahahahahahaha Przepraszam, ale ... hahahahaha