Niedziela, 17.11.2019, Imieniny: Waleria, Salomea, Grzegorz
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Elbląg poza siecią szybkich kolei. "To jedyne miasto ponad stutysięczne, które nie znalazło się w Programie"

26.06.2019, 11:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Elbląg poza siecią szybkich kolei. "To jedyne miasto ponad stutysięczne, które nie znalazło się w Programie"
Podczas zwołanej wczoraj konferencji prasowej Senator PO Jerzy Wcisła zwrócił uwagę na projekt budowy sieci szybkiej kolei, która ma objąć 100 miast. Nie ma jednak wśród nich Elbląga.
 
Jak stwierdził Jerzy Wcisła projekt zbudowania sieci szybkich kolei zakłada zbudowania ok. 1.600 km nowych torowisk, po których pociągi będą jeździły z prędkością do 250 km/godz., a docelowo 350.
 
- Sieć ma mieć kształt 10 „szprych”, których osią będzie CPK. Będzie można do niej dojechać z każdego miejsca w ciągu 2,5 godzin (poza Szczecinem). Koszt CPK szacuje się na 30-25 mld zł, a budowy sieci kolejowej na 8-9 mld zł. Sieć ma objąć ponad 100 miast w Polsce – opowiadał senator.
 
 
Niestety nie ma wśród nich Elbląga. To jedyne miasto ponad stutysięczne, niemal jedyne byłe miasto wojewódzkie, które nie znalazło się w Programie. W Polsce jest 39 miast ponad stutysięcznych – Elbląg jest na 31 miejscu (2018 r.)
 
- zaznaczył Jerzy Wcisła.
 
Zdaniem senatora taka sytuacja nie może mieć miejsca. - Jeżeli dodamy do tego zapowiedź budowy kanału przez Mierzeję, czyli wydanie ok. 1,5 mld zł na inwestycje, która, jak eufemistycznie rządzący mówią, uczyni z Elbląga „czwarty port Rzeczpospolitej”, a na pewno znacznie zwiększy atrakcyjność turystyczną subregionu Zalewu Wiślanego, to nieujęcie Elbląga w sieci połączeń przeczy zdrowemu rozsądkowi – mówił Jerzy Wcisła.
 
Co Elbląg na tym straci? - CPK zakładając osiągnięcie przewozów w wysokości 45 mln pasażerów rocznie, zakłada, że będą nimi także mieszkańcy państw sąsiadujących z Polską, dlatego przewiduje tworzenie połączeń z dużymi ośrodkami miejskimi wokół Polski: Berlinem, Pragą, Bratysławą, Lwowem, Kijowem, Mińskiem, Wilnem i Kaliningradem – wymieniał senator. - Kaliningrad to blisko pół miliona mieszkańców i drugie tyle w Obwodzie – 110 km od Elbląga!
 
 
Gdy widzę, że dorabia się „odnogi” by dotrzeć np. do Łomży, Pisza czy Sanoka to nie rozumiem, dlaczego omija się Elbląg i możliwość skomunikowania Kaliningradu wprost z CPK, a nie z Tczewem? Wystąpiłem do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka z prośbą o naprawienie tego błędu
 
- stwierdził senator.
 
Senator zasugerował dwa rozwiązania: przedłużenie szprychy (linii) „olsztyńskiej” od Działdowa przez Iławę, Malbork do Elbląga lub przedłużenie linii od Olsztyna do Elbląga.
 
- Poprosiłem Ministra Infrastruktury o ponowne przeanalizowania koncepcji budowy sieci szybkich kolei i rozważenie proponowanych przeze mnie wariantów. Nie wyobrażam sobie, że Elbląg zostanie pominięty w tak ważnym dla mieszkańców i dla szans rozwojowych projekcie – dodał Jerzy Wcisła.
 

Kamila Jabłonowska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (26)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --4
    ~ masarz
    Środa, 26.06

    znów Wcisła.??? ile on wam płaci za lansowanie?

  2. 2
    +4
    ~ główna potrzeba
    Środa, 26.06

    To teraz rozumiem dlaczego niektórym tak zależy na kolei nadzalewowej - do Suchacza z V=350 km/h. A dokąd z tej sypialni mamy gnać z taką V ? Bardziej od sensownego planu rozwoju potrzebny jest biurowiec na Wyspie Spichrzów. Najpierw trzeba przegnać leni i powołać rozumny i pracowity zarząd miasta i RM. Jeśli sami o siebie nie dbamy, to nie czekajmy na opiekę od innych.Chłop pańszczyźniany umiera na salonach osiągając zabójczy dla siebie i miasta próg niekompetencji. Mieszkańcy mają prawo być dobrze zarządzanymi w tym mieście, jednak nie mają odwagi na przeprowadzenie zmian. Kolejne pokolenie ludności napływowej zadowala się bylejakością kolesiowską. Nawet ciepła nie umiemy wywalczyć i głosować na programy a nie na Don Corleone z jakiejkolwiek kliki. Zamiast kolei powiozą nas konstale.

  3. 3
    --20
    ~ Stefan Rembelski
    Środa, 26.06

    Po co mam szybka kolej - żeby młodzi z szybciej z Elbląga wyjechali? Wystarczy szybki przekop i najlepiej do samej Warszawy - tylko gdzie przed wyborami będą wbijać politycy łopatę. Już łelbląskie posły os to zadbały żeby był biurowiec - coś za coś !!!

  4. 4
    +14
    ~ Miarka sie przebrala
    Środa, 26.06

    Kija sekatego i tłuc po kolei nie patrzeć czy senator ,czy poseł ,czy inny rządzący. Do czego doprowadzacie Elbląg wy ???? . Przecież to ten z PSL zamknął temat kolei nadzalewowej a co PiS nie widzi tego burdelu co robią z Elblągiem wszyscy.

  5. 5
    +15
    ~ Mieszkaniec
    Środa, 26.06

    Wara wam od Elbląga i dosyć degradacji miasta. Chyba pora na referendum .

  6. 6
    +17
    ~ Ocknij sie
    Środa, 26.06

    Zapomniał senator jak P O i PSL rządziło w polsce to kasa gdzie szła na olsztyn. Co budwaliscie bankruta lotnisko szymany, termy, kasa wydana niepotrzebnie. I tak większość zamieszkałych lata z lotniska w Gdańsku. Czlowieku Ocknij się i popatrz szczerze co wyrzadziliscie mostu peowcy.

  7. 7
    +13
    ~ A.D 2019 Słupnik musi odejść.
    Środa, 26.06

    Niestety prawda jest smutna, Słupnik marionetka olsztyńska trzymana na sznureczkach , zaprzedał się z własną kliką słupniköw za kilka srebrników ,aby bagna mogły się rozwijać i nie dzielić ròwnomiernie budżetem. Doprowadził do upadku miasta Elbląg,wszystkich inwestorów kieruje na bagna, zdewastowane miejsca dziedzictwa kulturowego ( Amfiteatr, Bażantarnia,Dolinka,itp),obraz nędzy i rozpaczy TE,brak działania w kierunku Kolei Nadzalewowej a są środki finansowe.

  8. 8
    +11
    ~ M.
    Środa, 26.06

    Swego czasu czytałem także o pomyśle wskrzeszenia idei trasy klejowej Elbląg-Olsztyn-Ostrołęka-Lublin, co prawda nie pod kątem CPK. Jednocześnie w zgodzie z ideą wspierania kolejnictwa, wskazane byłoby, aby i ten kierunek znalazł się w planach ministerialnych. Z drugiej strony zmodernizowany odcinek Elbląg-Olsztyn byłby podstawą do połączenia w ramach CPK.

  9. 9
    +3
    ~ Klin
    Środa, 26.06

    A wspaniały,kochajacy Elblag Jurek WILK ma w d... miasto,bo sie obrazil ze nie zostal wybrany na prezydenta i nie bedzie sie udzielał w sprawie Elblaga u prezesa.Takie to fałszywe ludzie sa.Musi byc cos za cos,bo sam z siebie dla dobra spolecznosci i swojego miasta nie zrobi nic.

  10. 10
    +11
    ~ Elblążanin
    Środa, 26.06

    W końcu się obudził,ten plan przedstawiono już dobre 1,5 miesiąca temu.Lecz co trzeba mu przyznać jako chyba jedyny zobaczył,że Elbląg jest pominięty.Więcej osób powinno to zobaczyć i może coś wtedy wskurają a tak to zobaczymy.... oby się udało,że Elbląg nie zostanie pominięty.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2019 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.