Środa, 24.04.2024, Imieniny: Aleks, Grzegorz, Aleksander
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Prawo- i lewobrzeżny Elbląg w końcu oficjalnie z powrotem połączony

31.10.2012, 14:01:59 Rozmiar tekstu: A A A
Prawo- i lewobrzeżny Elbląg w końcu oficjalnie z powrotem połączony
fot. Marta Rogowska

Mieszkańcy po dwóch latach utrudnień w końcu będą mogli bez problemu pokonać rzekę Elbląg. Oficjalne udostępnienie dolnego mostu łączącego ulice Studzienną i Orlą, odbyło się dzisiaj, 31 października.

- Zgodnie z obietnicą wypowiedzianą kilka miesięcy temu, po dosyć skomplikowanym procesie odbiorowym, udało się dopuścić tę kładkę do ruchu pieszego i rowerowego – informował przybyły na spotkanie wiceprezydent Adam Witek. – Kładka jest dopuszczona do ruchu praktycznie od wczoraj, bo dostaliśmy najpierw decyzję w trybie wykonalności natychmiastowej od Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który dopuścił do użytkowania dojścia do kładki i wczoraj również dostaliśmy decyzję od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na dostępność kładki dla ruchu pieszego i rowerowego.

Wiceprezydent poinformował także, że autobusowa linia zastępcza, która funkcjonowała w czasie niedostępności obu mostów, będzie dostępna tylko do soboty włącznie. Informacja o jej zamknięciu i otwarciu mostu będzie wywieszona w autobusach.

Długość trwania prac budowlanych i przedłużające się terminy oddania ich użytku Adam Witek tłumaczył „niespodziankami”, które znajdowały się na dnie i nabrzeżu. Ostatnio odkryto jakiś cień w basenie portowym, lecz nie wiadomo, czy jest to tylko duży fragment betonu czy może jakiś kadłub. Do weryfikacji potrzebni są nurkowie, więc prace z tym związane zostaną podjęte dopiero na początku przyszłego roku. Termin ostatecznego oddania obu mostów jest zależny od pogody. Miasto deklaruje, że roboty te potrwają jeszcze kilka miesięcy, lecz gdy przeszkodzi temu zima, to potrwają one dłużej. Według wstępnych założeń mosty mają zostać oddane w kwietniu 2013 roku.

Wzrostu kosztów tej inwestycji nie spowodowały opóźnienia, lecz napotkane „niespodzianki”, przez które trzeba było kilkukrotnie zmieniać projekt. Zmiany te wyniosły ponad półtora miliona dodatkowych kosztów. Żadna z decyzji o przedłużeniu terminów nie została podjęta bez wiadomości instytucji finansującej. - Wstępne zgody mamy i w tej chwili trwa procedura aneksowania umowy do kwietnia przyszłego roku – tłumaczył wiceprezydent.

- Na początku projektu sądziliśmy, że ten ciąg, będzie udostępniony w sytuacjach wyjątkowych dla wszystkich samochodów osobowych w wyjątkowych wypadkach. To znaczy w momencie remontu mostu Tysiąclecia lub jeżeli będą na nim korki. Chodzi o takie sytuacje jak ta, gdy przebudowywany był węzeł w Raczkach i był tylko jeden przejazd, i wtedy miasto było właściwie wyłączone na całej długości ulicy Grunwaldzkiej – stwierdza Adam Witek - Wyjątkowe sytuacje to także imprezy masowe, które będą się odbywały na Starówce czy w jej okolicy.

Nad mostem zapewniony jest całodobowy nadzór. Będzie funkcjonował monitoring i stróż lub będzie nim osoba odpowiadająca za automatykę mostu. Projekt unijny zakładał stworzenie dwóch lub trzech etatów w trybie zmianowym na to stanowisko.

W razie awarii elektryki będzie możliwość mechanicznego podniesienia mostu. -  Most w trybie awaryjnym będzie otwierany, ponieważ jest zamontowany w pierwszym filarze agregat prądotwórczy, który sam dla siebie wytworzy energię - tłumaczył Sławomir Majewski, przedstawiciel inżyniera kontraktu. - Gdy nie będzie łączności pomiędzy sterownią a tym mostem za pomocą pilotów ręcznych, sterowników, na krótko podpiętych do maszynerii, będzie można most podnieść.

W ostatnim czasie w Polsce zostały wybudowane tylko trzy mosty zwodzone, w tym dwa w Elblągu. Wszystkie poprzednie tego typu mosty były tylko remontowane. Nowych nikt nie buduje.
Dzieje się tak, gdyż w większości wypadków nie ma takiej potrzeby by most znajdował się na poziomie jezdni. Można jedynie zbudować nasyp i postawić most taki, jak na przykład most Unii Europejskiej.

- Tutaj niestety wchodzi miejsce konserwator zabytków i myślę, że takiego drugiego mostu unijnego by nam nie pozwolił postawić. A tym bardziej dwóch - stwierdził Marcin Strembski z Departamentu Inwestycji.

Ciekawe, ile z tych zapowiedzi, które powtarzają się już od jakiegoś czasu, jest prawdą. Wszystko zweryfikuje czas, choć nie należy spodziewać się cudów, a wyznaczony termin zakończenia budowy należy przyjmować z przymrużeniem oka.

 

 

Marta Rogowska

Oceń tekst:

Ocen: 6

%100.0 %0.0


Galeria / Oficjalne otwarcie mostu ( zdjęć 17 )
Dodano: 2012-10-31 | fot. Marta Rogowska
0

Komentarze do artykułu (26)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +9
    ~ Pan Jesus
    Środa, 31.10

    w porządku było dużo nerwów i stresów a teraz juz jedynie cieszę się, że można przejść przez ten most niezależnie czy się długo czekało. Pokój.

  2. 2
    --3
    ~ Anka
    Środa, 31.10

    "Mieszkańcy po dwóch latach utrudnień w końcu będą mogli bez problemu pokonać rzekę Elbląg"- to są kpiny jakieś? Bez utrudnień? Pomiędzy barierkami przez plac budowy, to się nazywa bez utrudnień? Czy Wam wszystkim już propaganda mózgi pozalewała. Gdzie tu jakikolwiek obiektywizm i fakty?

  3. 3
    +7
    ~ Janka
    Środa, 31.10

    Anka jak się chcesz przyczepić, to i wystający kafelek będzie ci przeszkadzał. My mieszkańcy tzw. zawodzia mamy w końcu możliwość normalnego pokonania rzeki. I z tego się cieszymy i tyle, bez politycznych podtekstów.

  4. 4
    0
    ~ kumaty
    Środa, 31.10

    stawiali ja byłem w południe jakieś ciule chodzili i nie wpuszczli a kiedy bedzie można przejechać!! po stu latach budowy

  5. 5
    +5
    ~ konkretnie
    Środa, 31.10

    Most dla ruchu????Zaczną jeździć ponad normatywne pojazdy i most do remontu.KONKRETNIE most rowerowo -pieszy czy dla ruchu też samochodowego.

  6. 6
    +12
    ~ Jeb,bum,bach- Nowaczyka w piach:)
    Środa, 31.10

    Na otwarcie mostu Nowaczyka "zwodować".:)

  7. 7
    +5
    ~ luce_phoros
    Środa, 31.10

    dlaczego miasto ukrywa, ze wydobyto wrak SdKfz 232 i jeszcze świeciły się światła? żadamy zajecia stanowiska przez wiceprezydenta!!!!

  8. 8
    0
    ~ tajemniczy
    Środa, 31.10

    luce_phoros - "kapelusze" zabroniły

  9. 9
    --1
    ~ adam
    Środa, 31.10

    Gdzie wydobyto SdKfz 232????

  10. 10
    --4
    ~ typowe
    Środa, 31.10

    Oczywiście gdyby ten lanser się tam nie pojawił to przejść by się nie dało. Wszystko co się dzieje na plus musi być zawsze "otwarte" przez jakiegoś karierowicza co w życiu własnymi rękami złotówki nie zarobił która nie pochodziła by od podatnika.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0254709720612