Wtorek, 23.04.2024, Imieniny: Jerzy, Wojciech
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLECANE

Czy zbudujemy szóstą pochylnię?

08.12.2005, 00:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Czy zbudujemy szóstą pochylnię?

Elbląg był od początku istnienia miastem portowym. Z dostępnością na morze bywało tu różnie, ale zawsze były chęci i wielkie ambicje. Już w XV wieku (rok 1495) wybudowano Kanał Jagielloński, istniejący do dziś i do dziś żeglowny. Potem powstawały stocznie w mieście, porty nad Zalewem Wiślanym.

W drugiej połowie XIX wieku, w latach 1859-1969 na obszarze obecnej Zatoki Elbląskiej dokonano wielkich przeobrażeń akwenu wodnego. Wybudowano tor wodny zabezpieczony falochronami oraz siedem basenów portowych. Wszystkie te obiekty istnieją do dziś i w każdej chwili, po udrożnieniu torów wodnych mogą służyć mieszkańcom, wczasowiczom i turystom, biznesmenom. Warto zwrócić uwagę, że z portu w Jagodnej można w ciągu kilkunastu minut dotrzeć na Mierzeję Wiślaną – bez korków i kolizji.

Ale niestety podjęto decyzję utworzenia rezerwatu przyrody Zatoka Elbląska. Osobiście i jako prezes  Fundacji „Pogezania” zawsze popieram działania proekologiczne, ale w tym przypadku decyzja utworzenia rezerwatu w tym miejscu nie była najlepsza. Uniemożliwia się w ten sposób rozwój portów, likwiduje miejsca pracy... Warto zastanowić się czy nie można wrócić do XIX-wiecznej koncepcji Nowego Portu Elbląg usytuowanego w obecnej Zatoce Elbląskiej. Tym bardziej, że obszar tego portu przewyższa znacznie obszar portu gdyńskiego... Oczywiście jego głębokość jest już znacznie mniejsza. Po pracach oczyszczających tory wodne mogłyby tu wpływać jednostki o zanurzeniu do 3,5m.

Ale skąd wziąć takie jednostki na Zalewie Wiślanym? Rozważana od kilkuset lat koncepcja przekopu Mierzei Wiślanej jak na razie nie może doczekać się realizacji, częściowo ze względów finansowych, częściowo z innych... Koszty wykonania tej inwestycji ocenia się na około 250 do 300 milionów złotych. W związku z tym warto zastanowić się nad rozwiązaniem trochę tańszym a istniejącym na naszym terenie już od ponad 100 lat. I od ponad 100 lat doskonale spełniającym swoją rolę.

Należy zbudować pochylnię przez Mierzeję Wiślaną.

Korzyści będzie wiele. Po pierwsze koszty budowy takiego urządzenia będą przynajmniej dziesięciokrotnie mniejsze niż budowa przekopu. Po drugie taka inwestycja niczym nie narusza struktury mierzei, nikogo i niczego nie odcina. Umożliwia natomiast przemieszczanie się jachtów i małych statków z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską i odwrotnie. A jak ktoś się bardzo uprze to takie pochylnie można zbudować dwie: jedną w Piaskach, a drugą w Skowronkach. I już możemy sobie pływać w kółko. Bo coś z Zalewem, Mierzeją i Zatoką Elbląską zrobić trzeba. I to możliwie szybko.



Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (6)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ Jurek
    Czwartek, 08.12

    Popieram, ale mam zastrzeżenia. Jak duża może być taka pochylnia? Tylko dla jachtów i powiedzmy motorówek? Żeby żyć trzeba handlować, nie mówię już o produkcji, czyli muszą wpływać większe jednostki.

  2. 2
    +1
    ~ ...
    Piątek, 09.12

    Wybudowany w 1495 roku kanał nazwano później "Kraffohl-Kanal" i nazwa ta przetrwała do 1945 r. W latach powojennych nazwano go Kanałem Jagiellońskim, co miało nawiązywać do zwierzchnictwa królów Polski nad Elblagiem w latach 1454-1772.

  3. 3
    +1
    ~ anonim
    Piątek, 09.12

    Zasady pisania w języku polskim najwyraźniej są dla autora niniejszego artykułu zbyt trudne. Choć historycznie to jest i ciekawe, ale poprawnością językową nie grzeszy.

  4. 4
    +1
    ~ /-/
    Piątek, 09.12

    Tak, czy owak nie było przed 1945 r. Kanału Jagiellońskiego. A puryście językowemu już dawno nie wiadomo o co chodzi.

  5. 5
    --1
    ~ Dariusz Bocian
    Czwartek, 25.07

    Czyj to tekst i pomysł. Bo jest ciekawy a dokładnie miesiąc temu mówiłem że taniej łódki przewozić niż kopać kanał..

  6. 6
    +1
    ~ Ble, ble, ble.
    Czwartek, 15.08

    Już w XV wieku (rok 1495) wybudowano Kanał Jagielloński - - - - - ???? Co to za bełkot ? W 1495 roku wybudowano Kraffohlsdorfer Kanal, który po 1945 r. nazywano jakiś czas Kanałem Krafulskim a później nazwano kanałem Jagiellońskim. Biblioteka na Św. Ducha - Dział Zbiorów Regionalnych itd. nisko się kłania. Na naukę nigdy za późno.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.313010931015