Poniedziałek, 29.04.2024, Imieniny: Piotr, Robert, Boguslaw
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii OPINIE NADESŁANE

Słów kilka o tramwajach i linii nr 2 (opinia nadesłana)

01.10.2012, 10:10:00 Rozmiar tekstu: A A A
Słów kilka o tramwajach i linii nr 2
fot. arch. redakcji

Tramwaj to lekki pojazd szynowy, przeznaczony do zbiorowego transportu miejskiego. Nazwa pochodzi od angielskiego tram (wagonik kopalniany) i way  (droga, trakt, prowadnica). Początkowo tramwaje były pojazdami konnymi wykorzystywanymi do transportu mi. węgla. Od 1807 roku uzyskały awans do środka transportu pasażerskiego. Pierwsza pasażerska linia tramwajowa powstała na terenie Wielkiej Brytanii.

W 1832 natomiast tramwaj miejski pojawił się po raz pierwszy za oceanem w Nowym Jorku. Ciekawostką jest też, że wybudowana i oddana do użytku w 1835 roku linia w Nowym Orleanie jest najstarszą, funkcjonująca linią tramwajową na świecie. Wynika z tego, że działa nieprzerwanie od 177 lat. W swojej historii tramwaje napędzane były różnymi sposobami od konia pociągowego, przez silniki parowe, silniki pneumatyczne na sprężone powietrze ( Francja – Nantes, pomysłodawcą był polski inżynier Ludwik Mękarski )  po silniki elektryczne, używane do dnia dzisiejszego. Na terenie obecnej Polski pierwszy tramwaj elektryczny pojawił się we Wrocławiu 1893, a następnie w Elblągu i Bielsku w 1895 roku. Wynika z tego, że elbląskie tramwaje w 2015 roku  świętować będą 120 lecie istnienia.

Trochę liczb i ekologii

Ilekroć mówi się o zbiorowym transporcie miejskim, w szranki porównania jako alternatywne stają tramwaje i autobusy. Trudno powiedzieć co ma więcej zwolenników. Spróbujmy rozważyć za i przeciw : Autobusy zasilane są paliwem płynnym – olej napędowy ( zamienniki - gaz LPG lub ziemny CNG ). Spalające olej napędowy powodują emisję toksycznych spalin. Silnik spalinowy zużywa w ciągu godziny 6000 litrów tlenu ( człowiek dla porównania ok. 12 litrów ). Żywotność autobusu w cyklu miejskim określa się na 10 do 15 lat. W ciągu eksploatacji należy poddać wymianie ok. 20 razy olej silnikowy i kilka razy ogumienie podlegające utylizacji. Zabiera mniej pasażerów od tramwaju. Autobusy utrudniają ze względu na gabaryty ruch uliczny zwiększając ilość korków . Zaletą jest, że linię można dowolnie modyfikować .

Tramwaj wykorzystuje energię produkowaną w elektrowni, najczęściej z węgla ( a więc nie do końca ekologiczny ), ale brak mi danych ile węgla trzeba spalić aby wyprodukować energię potrzebną do przemieszczenia tramwaju na dystansie 100 km. Żywotność pojazdu określa się na ok. 30 lat ( chociaż niemieckie wozy GT6  jeżdżące w wielu miastach Europy wyprodukowane były w latach 1958-1965 a więc 47-54 lata temu ), zabiera więcej pasażerów, nie tarasuje  i nie korkuje ulic. Wadą jest brak szybkiej modyfikacji trasy oraz wysokie koszty układania trakcji.

Czytelnicy znajdą na pewno więcej punktów do porównań, ale z tych kilku wynika, że chyba tramwaj jest mniej uciążliwy dla środowiska i komunikacji ulicznej miasta. Może z tych porównań wynika fakt renesansu komunikacji tramwajowej na świecie. Linie tramwajowe przywrócono po fazie likwidacji mi. w Atenach, Barcelonie, Bergen, Nicei, Madrycie, Lyonie, Londynie, Portland, Tacoma i innych.  Liderem jest Francja od 1985 do 2011 roku rozbudowano trakcje z ok. 40 do 471 km a w trakcie budowy jest dalszych 260 km.

Linia nr 2,  może marka Elbląga?

Część odcinka linii nr 2, który ma być zawieszony (zlikwidowany) uruchomiony został 22 maja 1897 i był trzecią linią tramwajową  naszego miasta. Łączyła ona Bażantarnię ze Starym Rynkiem. Zastanowić się należy, czy zawieszać ( likwidować ) coś co ma historyczne znaczenie dla Elbląga ? Odcinek linii, który wzbudził wiele emocji wśród mieszkańców ( Królewiecka – Bażantarnia ) liczy ok. 2300 metrów. Nie przemawia do mnie specjalnie podana cena remontu. 16 milionów ( 7000 zł mb. ) istniejącego już torowiska ? Zastanowić się należy, czy możliwa jest modyfikacja, powodująca obniżenie kosztów naprawy i pozostawienie linii. Moim zdaniem tak.

Myślę tu o odcinku od skrzyżowania Królewiecka – Marymoncka do pętli o długości ok. 750 m . Odcinek ten jest dwutorowy. Czy nie istnieje tu możliwość poprowadzenia jednego toru (mniej podkładów, szyn, trakcji, słupów). „Mijanka” z powodzeniem może się odbywać na przystanku Królewiecka (Energa). Likwidacja jednego toru uwolni też miejsce pod poszerzenie Marymonckiej z wygodnym chodnikiem i ścieżką rowerową. Puszczając wodze fantazji można się pokusić o stworzenie linii retro. Tak jak w 1997 wprowadzono do użytku zakupione w Moguncji wozy GT6, może poszukać w Europie starych wagonów i po renowacji zastosować je na tej linii, a latem uruchomić jeden odkryty dla turystów. Ta linia przebiega przecież przez całe miasto. Mogłaby być atrakcją turystyczną – marką Elbląga.

Argument nierentowności linii nie powinien być w ogóle podnoszony. Komunikacja miejska służy mieszkańcom miasta, po to oni płacą podatki aby pewne działania i struktury gminy były dotowane. Władza jest po to aby te podatki prawidłowo podzielić. Ciekawostką jest, że w stolicy Estonii od 01 stycznia 2013 komunikacja miejska będzie dla zameldowanych tam bezpłatna. Burmistrz Tallina Edgar Savisaar stwierdził „Dzięki bezpłatnej komunikacji miejskiej ograniczymy korzystanie z samochodów, zwiększymy mobilność biednych rodzin, a także przyczynimy się do ochrony środowiska w wymiarze lokalnym oraz globalnym”. Elbląga na taki gest nie stać, nie jesteśmy metropolią, ale coś w tym jest.

 

Sławomir Kula (SLD)
 

Oceń tekst:

Ocen: 5

%80.0 %20.0


Komentarze do artykułu (15)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +7
    ~ Elblazanin
    Poniedziałek, 01.10

    Sławomir Kula zgadzam sie z Toba.

  2. 2
    +15
    ~ dość obłudy
    Poniedziałek, 01.10

    Panie Kula, zamiast pitolić bez końca, jak władza jest zła, weźcie się do roboty, jako partia, i w końcu skutecznie zablokujcie chore posunięcia Nowaczyka. Takim pisaniem, a nie działaniem, tylko utwierdzacie elblążan, że jesteście marną opozycją, a raczej kolegami do żartowania podczas sesji RM. Już nikt nie da się nabrać na pustosłowie, wylewające się z ust pseudo opozycji. Albo skutecznie działajcie jako opozycja, albo wynocha i nie zaśmiecać portalu wynurzeniami rodem z bajek tysiąca i jednej nocy.

  3. 3
    --1
    ~ gerard
    Poniedziałek, 01.10

    Komentarz zablokowany z powodu naruszenia regulaminu!

  4. 4
    +10
    ~ dzd
    Poniedziałek, 01.10

    Od biedy mozna zawiesic funkcjonowanie odcinka od skrzyzowania do petli, a tramwaje dwukierunkowe dalej by jezdzily do szpitala. Przeciez w planach bylo poprowadzenie tramwaju przez fromborska do petli na ogolnej, a takie rozwiazanie nie bedzie oznaczalo rezygnacji z tych planow (w przeciwienstwie do likwidacji calej lini nr 2)

  5. 5
    +2
    ~ zombi
    Poniedziałek, 01.10

    Dosc obludy skutecznie to tacy jak ty wybrali te wladze

  6. 6
    +2
    ~ tram
    Poniedziałek, 01.10

    tor historyczna od 1895 r . tylko zawieszony tor .

  7. 7
    +4
    ~ jestem za
    Poniedziałek, 01.10

    Dawno pisałem że komunikacja miejska powinna być bezpłatna, ale POPIS-owska ciemnota będzie nadbrzeża kanału remontować, oczywiście wcześniej załatwiła żeby kanał wyłączono z eksploatacji na kilka lat, ale mosty zwodzone postawili bo to był priorytet. A tak swoją drogą byłeś pan radnym, to co szef SLD panu na twarz siadał, żeś pan inteligentnych uwag nie mógł robić parę lat wcześniej.

  8. 8
    +6
    ~ naród
    Poniedziałek, 01.10

    rozbiorą wszystko i na złom odadzą - a że historyczna i że może sie stać wizytowką Elbląga.....szkoda pisania niech Leper za swiatow przyjdzie i zażądzi blokady............

  9. 9
    +4
    ~ Nowa Prawica
    Poniedziałek, 01.10

    SLD niech sie wezmie za referebndum ws. odwolania Nowaczyka, bo te artykuly nic nie zmienia

  10. 10
    +2
    ~ adam mickiewicz
    Poniedziałek, 01.10

    Nie ma nic gorszego niż artykuł zaczynający się od definicji słownikowej. Brrr zgroza!

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1136589050293