W dniu 24 czerwca 2009 r. została powołana inicjatywa „Tramwaje dla elblążan”, zrzeszająca mieszkańców Elbląga niezadowolonych z pojawiających się w prasie i mediach elektronicznych zapowiedziach likwidacji torowiska tramwajowego w ciągu ul. Królewieckiej na odcinku między ul. Teatralną, a ul. Pocztową w związku z planowaną przebudową ul. 12 Lutego oraz ul. Gen. Grota-Roweckiego.
W tej sprawie wystosowany został list do Prezydenta Elbląga Henryka Słoniny, którego treść przedstawiamy poniżej:
Torowisko w ciągu ul. Królewieckiej istnieje w tym miejscu od 1895 roku. Jest nie tylko nieodłącznym elementem historii naszego miasta, ale także ważnym punktem na mapie transportu publicznego w Elblągu.
Likwidacja tego odcinka spowoduje m.in.:
- utrudnienie dostępu mieszkańców miasta do ważnych instytucji i budynków publicznych (np. skomunikowanie osiedli wokół Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego oraz wokół ul. Płk. Dąbka z terenami przemysłowymi przy ul. Stoczniowej i Starym Miastem);
- utrudnienie rozwoju sieci tramwajowej w mieście w dłuższym okresie czasu (zmniejszy się ilość potencjalnych połączeń na terenie śródmieścia);
- de facto podział sieci tramwajowej na dwie części (tylko w dwóch miejscach: na skrzyżowaniu ul. Płk. Dąbka z ul. Obrońców Pokoju i w okolicy Apolitycznego Rogu 2 Maja);
- brak możliwości wytyczenia objazdu w wyniku zdarzeń losowych w śródmieściu, co spowoduje paraliż całej sieci przez długi okres czasu (np. w razie wypadku na nowo wybudowanym odcinku w ciągu ul. 12 Lutego zablokowany będzie ruch na południe od skrzyżowania ul. Płk. Dąbka z ul. Obrońców Pokoju i na północ od ul. 1 Maja).
Inicjatywa „Tramwaje dla elblążan” ma na celu zwrócenie uwagi władz miasta na działania, które naszym zdaniem są błędne i niekonsultowane z lokalną społecznością - informują organizatorzy akcji. - W związku z zaistniałą sytuacją pod adresem http://www.tramwajedlaelblazan.pl/ został stworzony serwis internetowy, na którym poza możliwością zapoznania się z problemem można podpisać się pod petycją w tej sprawie oraz wysłać list do Prezydenta Elbląga –dodają.
Sam serwis cieszy się dużą popularnością i tylko w pierwszym dniu działalności odnotował 133 odwiedziny, nie licząc przeładowań, o czym świadczą także kolejne podpisy pod petycją w tej sprawie.
W dniu 25 czerwca 2009 r. inicjatywę „Tramwaje dla elblążan” poparł wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Elblągu Jerzy Wilk, który na dzisiejszej sesji Rady przekaże interpelację w tej sprawie. Treść interpelacji zamieszczamy poniżej.
- Zapraszamy do współpracy zarówno mieszkańców Elbląga, którym nieobojętny jest rozwój miasta, miłośników komunikacji miejskiej, organizacje i instytucje publiczne, jak i lokalne media. Inicjatywa ma charakter oddolny, nie jest wymierzona przeciwko jakiejkolwiek osobie ani instytucji – zachęcają organizatorzy.
Więcej informacji na stronie: http://www.tramwajedlaelblazan.pl/. Kontakt z organizatorami akcji: kontakt@tramwajedlaelblazan.pl
Elbląg, dnia 25 czerwca 2009 r.
Henryk Słonina
Prezydent Miasta Elbląga
INTERPELACJA
Panie Przewodniczący, Panie Prezydencie, Wysoka Rado !
W związku z pojawiającymi się w prasie i mediach elektronicznych informacjami o likwidacji linii tramwajowej w ciągu ul. Królewieckiej na odcinku od ul. Teatralnej do ul. Pocztowej, zwracam z się w imieniu mieszkańców miasta do Pana Prezydenta o wyjaśnienie powodów podjęcia tej decyzji.
Torowisko w ciągu ul. Królewieckiej istnieje w tym miejscu od 1895 roku. Jest nie tylko nieodłącznym elementem historii naszego miasta, ale także ważnym punktem na mapie transportu publicznego w Elblągu.
Likwidacja tego odcinka spowoduje m.in.:
- utrudnienie dostępu mieszkańców miasta do ważnych instytucji i budynków publicznych (np. skomunikowanie osiedli wokół Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego oraz wokół ul. Płk. Dąbka z terenami przemysłowymi przy ul. Stoczniowej i Starym Miastem);
- utrudnienie rozwoju sieci tramwajowej w mieście w dłuższym okresie czasu (zmniejszy się ilość potencjalnych połączeń na terenie śródmieścia);
- brak możliwości wytyczenia objazdu w wyniku zdarzeń losowych w śródmieściu, co spowoduje paraliż całej sieci przez długi okres czasu (np. w razie wypadku na nowo wybudowanym odcinku w ciągu ul. 12 Lutego zablokowany będzie ruch na południe od ul. Płk. Dąbka i na północ od ul. 1 Maja).
Podsumowując, uważam że przeciwko likwidacji powyższego fragmentu sieci tramwajowej przemawia wystarczająco wiele argumentów, aby tę decyzję powtórnie przeanalizować.
Jednocześnie niezrozumiałym jest brak jakichkolwiek konsultacji społecznych przed podjęciem decyzji w tej sprawie zarówno przez Urząd Miasta, jak i Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu. Bardzo pozytywnie przyjmowana jest przez mieszkańców miasta rozbudowa i modernizacja sieci tramwajowej w mieście oraz sukcesywna wymienia taboru na nowy przystosowany dla osób starszych i niepełnosprawnych. Tym bardziej niezrozumiałą wydaje się decyzja w sprawie likwidacji torowiska w ciągu ul. Królewieckiej między ul. Teatralną a ul. Pocztową, dlatego proszę Pana Prezydenta o ponowne przeanalizowanie tej sprawy.
Z poważaniem
………………
Jerzy Wilk
Wiceprzewodniczący RM
Post scriptum :
Miłośnicy linii tramwajowej założyli stronę : http://www.tramwajedlaelblazan.pl/ na której zbierane są opinie i podpisy w sprawie ratowania tego elementu historii Naszego miasta.
A ci co protestują, to zapewne nie mieszkają wzdłuz tej linii. Spróbujcie wytrzymać chociaż chwilę przy otwartym oknie albo poogladac tv i tak od teatralnej do pocztowej tramwaj nie ma przystanku, to po kiego groma te protesty. Nie ten to inny tramwaj lub autobus dowiezie cię na miejsce.Z chęcią zamienie się na mieszkanie oddalone od linii tramwajowej!
Jestem za wyburzeniem tego odcinka. Najlepszym pomysłem było by na miejscu tego torowiska zrobić ulicę. A najlepiej było by skasować wszystkie tramwaje i autobusy, bo w tym mieście komunikacja kursuje jak na wsi. Jestem w stanie rowerem objechać całe miasto szybciej od tramwaju czy autobusu.
a ten cały wilk z RM to niech zamieszka przy linii tramwajowej i zobaczymy jak będzie biadolił.
zgadzam sie z pierwszym komantarzem, jakie utrudnienia w dostepie niby spowoduje skoro nie ma tam zadnego przystanku ktory jest niezbedny zeby np dostac sie do jakiegos urzedu itd..., a czytajac tresc listu mam wrazenie za protestujacy nie do konca wiedza jak ma wygladac komunikacja tramwajowa w naszym miescie....
Nie od 1895 r., tylko od 1897 r. - linia do Bażantarni była wybudowana 2 lata później.
Wystarczy wyremontować torowisko i ulicę, będzie cicho i bez wstrząsów.
na cholere te tory od Pocztowej do Teatralnej przecież tam niema przystanków ,to torowisko bedzie niepotrzebne jak bedzie nowe na 12-go lutego
Historia w Elblągu? śmieszne.Zlikwidować zabytkową linię- pestka, przeciesz stare miasto zostaje odbudowywane w ,,starym orginalnym stylu''.Widocznie fotografie ukradli.Inne budynki też rozbiorą a co i postawią nowe ,,historyczne'' wynalazki.
Do inteligentów: to co z tego, że od Alstomu do Światowida nie ma przystanków, ale jak po likwidacji tej linii dojechać wtedy z jednego miejsca do rugiego? Cała Dąbka i Królewiecka będzie wtedy odcięta od Starego Miasta, Pocztowej, Placu Słowiańskiego...
hałas zostanie zmniejszony jeśli remontowi podda się torowisko, a tramwaje to nietylko historia naszego miasta ale i nasza duma, bo Olsztyn chciał je też uruchomić a jak nie wyszło to jeden zabytkowy od nas wypożyczył. A nebraska i tak tego nie zrozumie.