Poniedziałek, 14.10.2019, Imieniny: Edwarda, Mikolaja, Teofila
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Tramwajarze walczą o 500 zł podwyżki. W spółce szykuje się kolejny strajk?

19.09.2019, 15:41:12 Rozmiar tekstu: A A A
Tramwajarze walczą o 500 zł podwyżki. W spółce szykuje się kolejny strajk?
Fot. Ryszard Biel/protest w Tramwajach Elbląskich w 2017 roku

Pracownicy Tramwajów Elbląskich po raz kolejny walczą o, jak mówią, godne płace i absolutne minimum. W sierpniu weszli w spór zbiorowy z dyrekcją spółki. Domagają się 500 złotych podwyżki.

Od 15 sierpnia w spółce Tramwaje Elbląskie trwa spór zbiorowy. Związkowcy domagają się podwyżek płac i wycofania się dyrekcji z niedogodnego dla nich systemu nadgodzin.

Zażądaliśmy 500 zł podwyżki do płacy zasadniczej. Uważamy, że to nie jest wygórowana kwota. To absolutne minimum, bez tego niedługo po prostu będzie tu pracować

- podkreśla Roman Kluczyk, motorniczy, przedstawiciel związków zawodowych spółki miejskiej Tramwaje Elbląskie.

Przypomnijmy. To już kolejny spór zbiorowy w spółce Tramwaje Elbląskie w ostatnich latach. W 2017 roku tramwajarze przeprowadzili strajk, który zakończył się częściowym porozumienie z dyrekcją. Zakładało ono, że pracownicy otrzymają podwyżkę w wysokości 50 groszy za godzinę pracy od 1 lipca 2017 roku, wraz z wyrównaniem do złotówki od 1 stycznia 2018 r. za okres od lipca do grudnia i kolejne 50 groszy od 1 stycznia 2018 r. To była jednak połowa stawki, której domagali się protestujący.

Po tamtym sporze nie otrzymaliśmy podwyżek, takich, jakich oczekiwaliśmy. Obecnie płaca minimalna idzie tak w górę, że większość naszej załogi dogania już najniższą krajową, a to nie jest praca, która zasługuje na takie wynagrodzenia. Teraz zażądaliśmy 500 zł podwyżki do płacy zasadniczej i wycofania się z porozumienia o nadgodzinach. Dyrekcja mami informacją, że średnia płaca w zakładzie wynosi 4 200 zł, ale nie mówi o tym, że ta średnia jest wyrobiona straszliwymi nadgodzinami. Związki zawodowe podpisały z dyrekcją porozumienie na temat nadgodzin z limitem 384 godzin rocznie. To porozumienie podpisane w sprawie nadgodzin miało być chwilowe, to było takie pogotowie, żeby poradzić sobie przy braku motorniczych. Ludzie zaczęli pracować w tych nadgodzinach, w tej chwili nie mają już sił. Posypały się zwolnienia chorobowe, nie było urlopów wydawanych ludziom, aby zapewnić przewóz osób, część osób zrezygnowało z pracy. Doszliśmy do wniosku, że bez radykalnego podniesienia płacy, dłużej nie damy rady. Tym bardziej że chętnych do pracy tutaj nie ma. Nic dziwnego przyszłość w tramwajach nie wygląda różowo

- dodaje Roman Kluczyk.

Trwający obecnie, od ponad miesiąca, spór zbiorowy nie przyniósł na razie rozwiązania sytuacji. Dyrekcja spółki do tej pory nie znalazła czasu na rozmowy ze związkowcami. Pierwsze takie spotkanie ma się odbyć najprawdopodobniej 25 września. - Czy jesteśmy gotowi na kolejny protest? Z podejmowaniem kolejnych kroków czekamy do rozmów z dyrekcją - wyjaśnia związkowiec.

Sprawę sporu zbiorowego w spółce Tramwaje Elbląskie podniósł dziś (19 września), podczas sesji Rady Miejskiej w Elblągu, radny Rafał Traks (PiS). Wniósł o umieszczenie w porządku obrad punktu dotyczącego sytuacji w przedsiębiorstwie.

15 sierpnia pracownicy spółki weszli w spór zbiorowy z dyrekcją. Dziś mamy połowę września i nikt z dyrekcji spółki nie raczył się spotkać z tymi pracownikami. Spółka ma straszne problemy kadrowe, pracownicy pracują tam po 240 godzin w miesiącu, to nie jest normalne. Tam trzeba zacząć szybko rozmawiać, reagować, ponieważ ci pracownicy są wyeksploatowani. Tego nie można tak zostawić. Apeluję do pana prezydenta, aby objął pan bezpośrednio nadzór nad tym, co się dzieje w spółce TE

- podkreślał radny.

Rafał Traks zaproponował, aby radni nie tylko pochylili się nad kwestią wynagrodzeń pracowniczych, ale także inwestycji koniecznych do poprawy funkcjonowania taboru.

- Spółka Tramwaje Elbląskie to spółka wymagająca sporych inwestycji. Na 28 wagonów, którymi dysponuje, sprawne są 22. Wagony 805 Na z lat 80. nie przeszły kapitalnego remontu, a tylko i wyłącznie doraźne naprawy. Wagon 059, który miał być przygotowany do remontu, zardzewiał na placu zajezdni. Najmłodsze wagony mają 13 lat. To popularne "ogórki" marki PESA. Z 6 takich tramwajów jeździ 5, z ostatniego delikatnie zaczęto wyciągać części zapasowe do pozostałych. W międzyczasie postawiono na zakup niemieckich wagonów N8C, które pojechały na modernizację i odświeżenie. Z trzech wagonów, jeden o numerze 803 co najmniej od roku nie jeździ. Co prawda miasto w najbliższym czasie planuje kupić 5 nowych wagonów, 4 są już w produkcji, na jeden niedługo zostanie ogłoszony przetarg, ale potrzeby są znacznie większe. Niestety od 25 lat możemy zaobserwować brak planów rozwoju, pozytywnego nastawienia władz Elbląga do tramwajów. Oczywiście w Tramwaje Elbląskie zainwestowano 100 mln zł, ale przy tak niszczejącym i mocno wyeksploatowanym taborze i infrastrukturze to kropla w morzu potrzeb. Co prawda najnowszą inwestycją jest budowa nowej hali w zajezdni, wraz z wymianą torowiska i nową trakcją, która ma być gotowa w styczniu 2020 roku i kosztować 11,5 mln zł, ale co z rozwojem infrastruktury. Gruntownej modernizacji wymagają odcinki torowisk przy ulicach: Królewieckiej, Grunwaldzkiej, 1 Maja i 3 Maja, Obrońców Pokoju i Marymonckiej. Powszechnie w Europie władze jasno zaznaczają, że tramwaj ma być głównym środkiem transportu w mieście i prezentują plany rozwoju. Miastom wojewódzkim łatwiej znaleźć środki na realizację tych planów, jednak miastem wojewódzkim nie jest już Częstochowa, która kilka lat temu kupiła 7 i teraz dokupiła dziesięć kolejnych wagonów, planuje też rozbudować sieć tramwajową. Tam wystarczyło odpowiednie zaangażowanie. Dlaczego brak tej woli w Elblągu? - pytał radny Traks.

Do słów radnego na temat inwestowania w Tramwaje Elbląskie odniósł się prezydent Elbląga.

Ten wniosek jest bardzo subiektywny, nie oddaje istoty sprawy. Po pierwsze nie mówi się o tym, że w przeciągu ostatnich lat wybudowano torowisko na ul. 12 Lutego, kilka kilometrów trakcji, teraz modernizujemy bazę tramwajów, mamy umowę na cztery tramwaje i jeden jest na etapie zamówienia. Realizujemy zadania zgodnie z możliwościami. Przypomnę, że ostatnie tramwaje były kupowane za prezydentury Henryka Słoniny. Dziś, jeśli chodzi o Tramwaje Elbląskie, jest to jedna z bardziej dofinansowanych przez miasto spółek. Radny Traks może uważać, że trzeba więcej, podyskutujmy przy kolejnym budżecie skąd wziąć na to pieniądze. Nikt tutaj zaczarowanego ołówka nie ma, żebyśmy sobie cały tabor odnowili w ciągu jednej kadencji. To jest koncert życzeń. Myślę, że w taki sposób nie powinno się stawiać sprawy. To zapominanie o innych spółkach, o wodociągach, gdzie trzeba zmodernizować oczyszczalnię, o ZUO, gdzie trzeba cały czas inwestować

- podkreśla Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.

Wniosek radnego ostatecznie został odrzucony i radni nie pochylili się podczas sesji nad sytuacją w Tramwajach Elbląskich.

Do tematu jeszcze wrócimy.

Natasza Jatczyńska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 3

%0.0 %100.0


Komentarze do artykułu (29)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +7
    ~ Referendum
    Czwartek, 19.09

    Czas odwołać Wróblewskiego, nieudacznika i postawić mu zarzut prokuratorski o niegospodarność i marnotrawienie publicznych pieniędzy podatników. On nic nie potrafi. I alkomatem go zbada , bi ciągle jest nawalony w UM podczas po racy.

  2. 2
    +3
    ~ Solder
    Czwartek, 19.09

    Proszę poczytać o tolerancji towarzysza Kolińskiego http://www.wykop.pl/ramka/4904873/dach-plonie-niech-skur-syn-plonie-lewacki-kandydat-do-pe-robert-kolinski/

  3. 3
    --19
    ~ A
    Czwartek, 19.09

    Może należy rozważyć likwidację tramwaje w Elblągu

  4. 4
    +9
    ~ Tak trzymać !!
    Czwartek, 19.09

    Mają rację , skoro 10 % wywalczyli nauczyciele i jeszcze się zastanawiają , czy nie strajkować ?? Ciekawe co zrobi z tematem Wróblewski ze swoim radnymi ?? Będzie mówił , że to rząd ma dać ???

  5. 5
    +4
    ~ kazik
    Czwartek, 19.09

    Ha ,haa niech prezes da , lub jago przy....s , przecież wszystkim dają

  6. 6
    +17
    ~ Wezel przesiadkowy
    Czwartek, 19.09

    Już za to powinien ktoś odpowiadać karnie. Nowe przystanki i wiaty tramwajowe zniszczono. Kto przy zdrowych zmysłach zostawi wygodny swój samochód by się przesiąść do ruiny tramwajowej. Popieramy tramwajarzy tych co jeżdżą czyli prowadzą tramwaje. Czas rączkę postawić koło U M i koło T E. Nic nie nauczyło rządzących.

  7. 7
    +12
    ~ Faktycznie referendum .
    Czwartek, 19.09

    Oj . Prezydent tu mowa o ludziach ich niskich dochodach a nie o rzeczach ..tramwajach i torowiskach . A jeszcze tu wyjeżdżasz z oczyszczalnią ścieków . Jesteś Prezydentem rzeczy czy ludzi ?? Wstyd .

  8. 8
    +19
    ~ Jak za komuny
    Czwartek, 19.09

    Motorniczy tramwaju wstają rano ,jazda w święta,niedzielę, zero szacunku. Pora to zmienić strajkujcie macie szacun mieszkańców . Już czas najwyższy by wylecieli ze stołków rządzący tą firmą.

  9. 9
    +10
    ~ Refefendum
    Czwartek, 19.09

    Czy naprawdę w Elblągu nie ma nikogo kto zapoczatkuje referendum. Już raz pokazano całą Polska byla dumna z elblazan. Pora to powtórzyć.

  10. 10
    +15
    ~ pytam się
    Czwartek, 19.09

    Ile można czekać , Ci ludzi z narażeniem życia jeżdżą rzęchami, ich czas pracy zaczyna się o 4 rano. I to błaganie, żeby nie pracować dalej za miskę ryżu trwa już prawie rok. Ile jeszcze, czy ktoś odważny znajdzie się i zrobi restrukturyzację w komunikacji, czy dalej będzie taka poniewierka Tych ludzi.Panie prezydencie szkoły to nie wszystko, ma pan zatrudnionych specjalistów niech zaczną działać przyszłościowo.Wiadomo , że z niczego to się nie zrobi o tylko restrukturyzacja uzdrowi komunikację.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2019 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.