Piątek, 10.07.2020, Imieniny: Amelia, Filip, Witalis
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Czy mamy szansę usprawnić ruch na elbląskich drogach?

22.04.2013, 07:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Czy mamy szansę usprawnić ruch na elbląskich drogach?
Skrzyżowanie Grota-Roweckiego/Hetmańskiej/Armii Krajowej/12 Lutego (fot. arch. red.)

Miasta dostrzegają korzyści, jakie przynoszą inteligentne systemy transportowe. W najbliższych kilku latach 33 miasta i gminy polskie wydadzą na nie co najmniej 1,2 mld zł. Inteligentne systemy mogą być rozwiązaniem dla wielu bolączek miast: korków, zarządzania parkingami, zanieczyszczenia powietrza czy hałasu – a tych choćby w naszym rodzinnym Elblągu nie brakuje. Na początku roku ekipa byłego Prezydenta Miasta, Grzegorza Nowaczyka planowała, iż pieniądze z nowego rozdania unijnego zostaną w części zainwestowane w przygotowanie zintegrowanego systemu informacji transportu publicznego oraz nadzoru nad ruchem drogowym, w ramach projektu Smart City. Czy nadal mamy na to szansę?

Elbląskich kierowców nie trzeba przekonywać, że dziś po ulicach naszego miasta jeździ się fatalnie. I nie wpływa na to jedynie etap przebudowy największych arterii w naszym mieście. Jeszcze przed rozpoczęciem modernizacji dróg zmotoryzowanym elblążanom nie udawało się pokonać elbląskich ulic bez przeszkód. Za każdym razem bowiem traciło się i traci dużo czasu na głównych skrzyżowaniach. Każdy z nas doskonale wie, w których miejscach naszego miasta występuje największe natężenie ruchu. Ulice Hetmańska, Grunwaldzka, Ogólna czy Płk. Dąbka w godzinach szczytu są często zakorkowane.

Próbowano znaleźć na to rozwiązanie. Elbląscy radni proponowali tu m.in. liczniki czasu na skrzyżowaniach. Wygląda to w ten sposób, że urządzenie zamontowane obok sygnalizatora podaje w sekundach, jak długo będzie się paliło zielone lub czerwone światło. Ze względów bezpieczeństwa, aby kierowcy nie ruszali ze skrzyżowania zbyt wcześnie, wyświetlacz wygasza się np. na 2 sekundy przed zmianą światła na zielone i np. na 5 sekund przed zmianą sygnału z zielonego na czerwony, by kierowcy nie przyspieszali w ostatniej chwili. Mimo prób system taki nigdy w Elblągu się nie pojawił.

Jesienią 2012 roku przebudowano za to sygnalizację świetlną w mieście. Inwestycja rozłożyła się na trzy zadania, podzielone na etapy, z których każda druga część obejmowała wykonanie montażu urządzeń sygnalizacji świetlnych wraz z wymaganym oznakowaniem pionowym i poziomym. Została wtedy przebudowana sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Rycerskiej-Wigilijnej-Giermków, w ciągu ul. Ogólnej (od Lubelskiej do Legionów) oraz z ul. Giermków w ul. Hetmańską.

Elbląg - smart city?

Nic tak jednak nie pomogłoby usprawnić ruch w Elblągu, jak stworzenie w mieście systemu pełnego zarządzania ruchem. Były prezydent Grzegorz Nowaczyk planował przygotowanie projektu zintegrowanego systemu informacji transportu publicznego oraz nadzoru nad ruchem drogowym, w ramach projektu Smart City. Idea Smart City jest świeża, ale w wielu miejscach na świecie prowadzone są już prace mające na celu wdrożenie systemów nie tylko inteligentnych systemów zasilania, ale także inteligentnych systemów logistycznych, a także inteligentnych systemów racjonalizacji zużycia zasobów poszczególnych miast czy regionów. Pieniądze na to przedsięwzięcie w Elblągu miałyby pochodzić z nowego budżetowania unijnego na lata 2014-2020.

Miasta Polskie dostrzegają korzyści, jakie przynoszą inteligentne systemy transportowe. W Lublinie powstanie np. Centrum Sterowania Ruchem w mieście. W Łodzi do końca 2013 r. potrwa opracowanie aktualizacji studium systemu transportowego dla miasta. Rezultatem końcowym opracowania ma być wskazanie optymalnego kształtu systemu transportowego Łodzi. W Białymstoku, gdzie również zostanie zbudowany nowy system zarządzania ruchem, przetarg na inwestycję został już rozstrzygnięty. Głównym zadaniem tamtejszego systemu będzie sterowanie ruchem z priorytetowym traktowaniem komunikacji miejskiej.

Remont dróg 503 i 504 planowo zakończyć się ma w czerwcu 2014 roku. Czy Elbląg z nowymi – przyszłymi władzami u sterów skorzysta z podobnej szansy, jak inne miasta Polski?

 

Aleksandra Szymańska

Oceń tekst:

Ocen: 2

%100.0 %0.0


Komentarze do artykułu (17)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +3
    ~ Rowerzysta
    Poniedziałek, 22.04

    Po remoncie , zastanawiam się czemu ,zlikiwidowano skręt w lewo z wyjazdu z sądu w Grota Roweckiego/ Teraz by pojechać w Hetmańską l 12go Lutego trzeba jechać do skrrzyżowqnia z Traugutta i tam zrobić nawrót i wtedy jechać Grota Roweckiego. Ktoś nie pomyślał albo celowo zlikwidowali ten skręt by wlepiać mandaty nie zorientowanym.

  2. 2
    +1
    ~ Mariusz Lewandowski
    Poniedziałek, 22.04

    Nazwa Smart ale co jest pod nią ? Jeden pas ruchu na rondzie przy Zielonych Tarasach jest faktem i żaden system nie uchroni nas przed zatykaniem się tego punktu co sygnalizowałem na spotkaniu z Witkiem - efekt ? Pokiwał głową ale nic się nie da zrobić....Podobnie z tunelami pod newralgicznymi przejściami dla pieszych ,,, Pomysł jest mało znany może redakcja poda więcej konkretów jakieś przykłady ,,, No i miejsca parkingowe ................. manewrowanie to koszmar .

  3. 3
    +9
    ~ ZZ
    Poniedziałek, 22.04

    Smart City w mieście w którym kierowcy ruszają "ze świateł" jakby ruszali dorożką albo wozem drabiniastym?

  4. 4
    +16
    ~ spostrzegawczy
    Poniedziałek, 22.04

    Inteligentne systemy transportowe mogą funkcjonować tam gdzie są inteligentni pracownicy departamentu dróg a u nas w Elblągu to z tym mamy kłopot. Wystarczy popatrzeć na niektóre rozwiązania drogowe i na roboty drogowe i wszystko jasne.

  5. 5
    +13
    ~ DARO1234
    Poniedziałek, 22.04

    o tak inteligentne rozwiązania widać Hetmańska czerwona fala skrzyżowanie co 150m i na wszystkich stoisz bardzo inteligentne BRAWO dla DURNIA Z DEPARTAMENTU DRÓG

  6. 6
    +15
    ~ onci
    Poniedziałek, 22.04

    Ogólna zakorkowana , o ile można to tak nazwać, zaczeła się robić po wprowadzeniu sygnalizacji świetlnej na tej ulicy, z "czerwoną falą". Trzeba przyznać, że tak fantastycznej synchronizacji świateł nie mają chyba w żadnym innym mieście i żeby tak zsynchronizować światłą ,że na każdych musisz się zatrzymać to, faktycznie trzeba być geniuszem. Podać do publicznej wiadomości DEBILA za to odpowiedzialnego !!!

  7. 7
    +20
    ~ BEZ ŚCIEM proszę
    Poniedziałek, 22.04

    Co nas korkuje? 1.Niebezpieczne skrzyżowania/węzły komunikacyjne (np Piłsudskiego-Królewiecka-Marymoncka-Kościuszki lub Fromborska-Królewiecka, Fromb.-Ogólna).2. Brak pasów do skrętu w prawo, nawet jeśli jest zielona strzałka do prawoskrętu: Piłsudskiego-Płk. Dąbka, Grunwaldzka-Hetmańska i in. 3.Zbyt wąskie ulice będące arteriami tranzytowymi przez miasto: Piłsudskiego, Brzeska, Królewiecka na odcinku wlotowym od Dąbrowy, Kościuszki,Fromborska.4. Beznadziejne ustawienie świateł, zatrzymujących co chwila płynność ruchu, światła przepuszczające dwa (sic!) samochody (skręt w prawo z Grunwaldzkiej do Placu Dworcowego),5. beznadziejny stan nawierzchni oraz oznakowanie pionowego i poziomego. Ogólnie da się to sprowadzić do jednego; BRAK specjalisty od drogownictwa i komunikacji z wiedzą i wizją!

  8. 8
    +5
    ~ bez sensu
    Poniedziałek, 22.04

    Czytam i stwierdzam że jesteśmy daleko za mądrym myśleniem i cywilizacją.DLACZEGO nadal nie buduje się przejść podziemnych lub nad jezdniami w kilku punktach Elbląga.DLACZEGO nie zbuduje się na ul.Browarnej i innych ulicach gdzie jest wąsko torów na słupach .Zyskujemy drugi pas ruchu pod spodem.RAZ wydac mądrze kasę i mamy ruch samochodowy bez świateł i przejść dla pieszych.JEŚLI zrobi się to o czym piszę.NA dodatek budujmy więcej rond np.ul Łęczycka az sie prosi ul.Królewiecka i Fromborska.I Tak można wyliczać.ZATRUDNIĆ mądrego nowoczesnego architekta i budować np.tory na ul.12 Lutego KIEDY.

  9. 9
    +10
    ~ jartek
    Poniedziałek, 22.04

    Ulica Łęczycka i Bema w godzinach szczytu (szczególnie przy stacji kontroli pojazdów) to tragedia... A jeszcze jak komuś zechce się tam skręcić w lewo to zablokuje cały cykl zielonego na dobre... Trzeba coś zrobić z tą ulicą. Nie wiem czemu na skrzyżowaniu Roweckiego-Armii Krajowej-12 Lutego-Hetmańska nie zrobiono po prostu porządnego 2 pasmowego ronda, tylko po.ebane skrzyżowanie z jeszcze bardziej po.ebaną sygnalizacją...

  10. 10
    +6
    ~ E-g, 50
    Poniedziałek, 22.04

    ..........czy ciężko jest przenieść przystanki tramwajowe na ul. płk. Dąbka za skrzyżowania a w miejsce dotychczasowych przystanków dobudować pas do skrętu w lewo ????? Do jazdy na wprost wykorzystać dotychczasowe dwa pasy ( teraz lewy pas przy skrzyżowaniu służy wyłącznie do skrętu w lewo. natomiast pas do jazdy na wprost pozostaje zakorkowany od świateł do świateł. !!!!!!!!!!!! Ul. Piłsudskiego !!!! W miejscach przystanków autobusowych namalowano linie podwójna ciągłą i gdy autobus stoi sznur pojazdów za nim również stoi ( przynajmniej powinien ) . Czy zatoczki autobusowe to wielkie myślenie decydentów miasta ??????

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2020 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.