Sobota, 17.11.2018, Imieniny: Waleria, Salomea, Grzegorz
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Przekop Mierzei do 2022 r.? Minister Gróbarczyk: Ten termin wydaje się jak najbardziej możliwy

07.04.2016, 17:00:51 Rozmiar tekstu: A A A
Przekop Mierzei do 2022 r.? Minister Gróbarczyk: Ten termin wydaje się jak najbardziej możliwy
Fot. Ryszard Biel

Podczas dzisiejszej konferencji „Budowa Kanału Żeglugowego Nowy Świat przez Mierzeję Wiślaną” oficjalnie została zaprezentowana wizualizacja przekopu przez Mierzeję. - Nowy Swiat jest przejściem, które preferujemy i tam chcemy  realizować tę inwestycję – podkreślił Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi, Marek Gróbarczyk. - Wieloletni program jest już gotowy. On zostanie skierowany pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów. 

Pierwsze działania w tym kierunku zrealizowania przekopu są zapowiadane na ten rok. - Zakładamy, że pierwsze przetargi w tym zakresie rozpoczną się już pod koniec tego roku – zaznaczył Marek Gróbarczyk. - Jest to na tyle istotne, że największy czas zabiorą nam sprawy projektowe i środowiskowe. 

Rząd zakłada realizację przekopu do 2022 r.

Ten termin wydaje się jak najbardziej możliwy, pod warunkiem zmniejszenia okresu projektowego i raportu oddziaływania na środowisko

– dodał Minister.

Współorganizatorem dzisiejszej konferencji był Prezydent Elbląga, Witold Wróblewski. - Od wielu lat Elbląg pracuje nad przywróceniem morskości, tradycji i rozwoju portu w Elblągu – mówił. - Oferujemy wszelką współpracę, aby ten projekt Kanału Żeglugowego doczekał się szczęśliwej realizacji.

W konferencji czynnie uczestniczył także poseł Jerzy Wilk. - Elbląg przez ponad 700 lat był portem, żył z gospodarki morskiej. To na początku 2000 r. port w Elblągu stał się dużym parkingiem dla tirów, ponieważ nie było umowy z Rosją i nie było pozwolenia na swobodne przepływanie po Zalewie Wiślanym. W 2006 r., na statku Pelikan, premier rządu Jarosław Kaczyński stwierdził, ze ważne dla rozwoju naszego miasta i wszystkich portów nadzalewowych jest wybudowanie Kanału – podkreślił. - Wierzę w to, że w tej chwili jest wola polityczna, aby to zrobić.

O tym, jak ważną inwestycją dla naszego regionu jest przekop Mierzei przekonywał także wojewoda Artur Chojecki. - To okno na świat dla naszego województwa. Tak jak Gdynia była w II Rzeczpospolitej symbolem ducha wolności, źródłem dumy narodowej dla całej Polski i dowodem, że potrafimy sprostać najtrudniejszym wyzwaniom, zaczątkiem podobnego sukcesu może stać się Kanał na Mierzi Wiślanej. Musimy tylko dokonać pewnej reorientacji kierunków i celów gospodarczych. Nasz region, nie może odwracać się od morza. Chce i będzie korzystał z dobrodziejstw, jakie ono daje - stwierdził.

Ile będzie kosztowało zrealizowanie tej inwestycji?

Najpierw musimy zrobić projekt, raport oddziaływania na środowisko. To dopiero pokaże całkowity koszt wykonania inwestycji, jak również warunki techniczne. Stawiamy sobie poprzeczkę 5 m głębokości, jednak ona może ulec zmianie (…) Koszt budowy szacujemy na poziomie ok. 800 mln zł. To jest również związane z przygotowaniem toru podejściowego

– mówił Marek Gróbarczyk.

Koszty utrzymania Kanału również nie są sprecyzowane. - Możemy to szacować na poziomie 1 mln zł. To  zależy od ruchu rumowiska, jak również żeglugi. Z doświadczenia wiem, że jeżeli żegluga jest, to koszty utrzymania automatycznie spadają – dodał Marek Gróbarczyk.

Jak zapowiedział Marek Gróbarczyk, Kanał będzie leżał w gestii Urzędu Morskiego w Gdyni. - On będzie zarządzał tą inwestycją, a później tą śluzą – mówił. - Finansowanie będzie ujęte w budżecie państwa. 

 
 
 
Kamila Jabłonowska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 2

%50.0 %50.0


Galeria / Minister Gróbarczyk przekop Mierzei ( zdjęć 26 )
Dodano: 2016-04-07 | Fot. Ryszard Biel

Komentarze do artykułu (16)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +7
    ~ nadzieja
    Czwartek, 07.04

    No coś się dzieje ciekawego , będzie ,albo nie będzie ? trzeba kopać tylko głębiej 5 metry to dla żab .

  2. 2
    --6
    ~ olo
    Czwartek, 07.04

    Potrzebne to jak umarlemu kadzidlo.

  3. 3
    +3
    ~ ft
    Czwartek, 07.04

    Pan Wilk czynnie uczestniczył? a jaka to jego zasługa - żadna, nie ma czym się pochwalić, tylko mowa polityczna padła z jego ust

  4. 4
    +1
    ~ Polak
    Czwartek, 07.04

    hehe i pokazują POwcom jak się pracuje a nie tylko "kręci lody" - BRAWO PiS

  5. 5
    +5
    ~ HahaHihi
    Czwartek, 07.04

    Już zakładam firmę i konto bankowe, by móc tę KASIORĘ z przekopu płynącą przerobić. Ups, sorry, ja z Elbląga, a ta Mierzeja to w Pomorskim?! Posłowie, ale mnie oszwabiliście!!!

  6. 6
    +9
    ~ ccc
    Piątek, 08.04

    Jednym z nowych członków zarządu Orlen Paliwa został były poseł PiS Adam Rogacki, o którym zrobiło się głośno, gdy wraz z dwoma innymi członkami partii m.in. Adamem Hofmanem, wzięli zaliczki z Sejmu na wyjazd prywatnym samochodem do Madrytu, a faktycznie polecili tam tanimi liniami lotniczymi. Gdy ta sprawa wyszła na jaw, Rogackiego usunięto z PiS.

  7. 7
    0
    ~ Bronek K.
    Piątek, 08.04

    BAJKI Z MCHU I PAPROCI taki mam komentarz do tej pisowskiej chucpy w sprawie przekopu.

  8. 8
    +5
    ~ opus
    Piątek, 08.04

    a na zdjeciach widze cala elblaska sitwe ktora sprowadzila to maisto do roli prowincji i olsztynskiego wasala. wymienmy tych ludzi jak najszybciej i wypedzmy z naszego maista. biadola o przekopie ktorego i tak nie ebdzie. lepiej im dac lopaty w dlon i niech jada na mierzeje kopac, przyda im sie troche pracy fizycznej bo strasznie sie upasli jak wieprze za nasze pieniadze. moga zaprosic takze ewe kopacz ona podobno w kopaniu jest dobra bo mowila ze wlasnymi pazurami przekopala ziemie w smolensku na metr glebokosci

  9. 9
    --1
    ~ Millaer
    Piątek, 08.04

    To sie w Katach Rybackich widoki na plazy popsuja. Czy nie odstasza turystow?

  10. 10
    0
    ~ rr
    Piątek, 08.04

    Panie wojewodo, akurat Olsztyn nie ma z tym nic wspólnego. Na szczęście, bo cała kasa przepadłaby w tej pseudostolicy najbiedniejszego województwa i najbiedniejszego regionu w całej UE.

  11. 11
    +1
    ~ okno
    Piątek, 08.04

    Jedno ale -okna na świat to dla Elbląga to jedno a warmia i mazury to nie nasze województwo tylko okupant.Elblążanin a zapomina o tym.Kopcie gdy rządzicie -PIS bo czas ucieka a po wyborach może być jak poprzedni-NIE DLA PRZEKOPU.

  12. 12
    +1
    ~ j23
    Piątek, 08.04

    mam pytanie CZY spółka Weko SPRZEDAŁA TEREN PO BYŁEJ STOCZNI ? ,czy jest dalej jej właścicielem? ...., I CZY DYREKTOR PORTU I PREZIO WIEDZIELI O EWENTUALNEJ SPRZEDAŻY ...... , LUB O ZAMIARZE SPRZEDAŻY ? i dlaczego poseł K nie zrobił spotkania z ministrem NA TERENIE BYŁEJ STOCZNI ....... ? , a wcześniej nawet tam był sam wszechwładny ...... ..... , czyżby coś się zmieniło.....

  13. 13
    0
    ~ Luusia
    Piątek, 08.04

    Poseł Wilk, a z tyłu logo PWSZ w Elblągu. Wstyd mi, że tam studiowałam...

  14. 14
    +3
    ~ putyn
    Sobota, 09.04

    banda tuska pszyczynila sie do wstszymania budowy bo napewno bedzie dalszy rozwoj

  15. 15
    0
    ~ anonim
    Sobota, 09.04

    Szanowny Panie, Elbląg to nie Hamburg, barkami i tratwami to w średniowieczu się pływało.

  16. 16
    +1
    ~ Krzysiek
    Wtorek, 18.09

    Bardzo dobry pomysł. Ma to znaczenie gospodarcze, polityczne i wojskowe. Teraz zatokę kontrolują całkowicie Rosjanie, bo nie ma jak z niej wypłynąć jak tylko przez Cieśninę Pilawską. To szeroki i odrębny temat, jak Rosja tym gra. Pomijam fakt, że fragment Mierzei Rosja zajęła bezprawnie (konferencja w Poczdamie kwestię wytyczenie granicy w tym rejonie delegowała do przyszłej konferencji pokojowej, co nigdy nie nastąpiło). Sowiet sobie zajął - ok. ma siłę, to bierze. Kwestię żeglugi regulują Rosjanie - nie zgadzają się np., aby do Elbląga pływały statki pod inną banderą niż polska (blokowanie miasta). Niby jakieś tam umowy zawierane i odwoływane lub różnie interpretowane coś tam mówią, ale wiadomo, że to ściema. Jedyne co nas może uniezależnić od sowieta to przekopanie tego kawałka lądu!

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2018 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.