Piątek, 22.11.2019, Imieniny: Cecylia, Jonatan, Stefan
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLECANE

Chcesz uzyskać przewagę na rynku? – zgłoś się do trenera biznesu

04.07.2019, 09:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Chcesz uzyskać przewagę na rynku? – zgłoś się do trenera biznesu

„Chcesz uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku – skorzystaj z pomocy trenera biznesu”
 

Współcześni pracodawcy poszukują kandydatów do pracy, którzy posiadają rozwinięte na odpowiednim poziomie tzw. kompetencje miękkie. Z raportu jaki przeprowadza m in. Szkoła Główna Handlowa, Amerykańska Izba Handlu oraz Ernst&Young: “Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy” wynika, że najważniejszym kryterium branym pod uwagę podczas rekrutacji są kompetencje miękkie. Czy i jak można pracować nad rozwojem tych kompetencji - o tym rozmawiamy z Krzysztofem Wilczewskim, trenerem biznesu, rekruterem, gospodarzem wielu szkoleń dla właścicieli firm.
 


Co to są kompetencje miękkie?
 

Kompetencje miękkie to dość szerokie określenie. W odróżnieniu od kompetencji twardych, które są potwierdzeniem naszej nabytej wiedzy specjalistycznej, kompetencje miękkie skupiają się na naszych postawach oraz związane są z psychiką. Pozwalają one nam zachować się w określony sposób w danej sytuacji i to zachować się skutecznie. Kompetencje miękkie możemy podzielić na dwa zestawy umiejętności: interpersonalne i osobiste. Te pierwsze to np. zdolności do rozwiazywania konfliktów, czy motywowania innych lub autoprezentacji zaś do osobistych należą takie elementy jak np. zarzadzanie sobą w czasie, asertywność, radzenie sobie ze stresem czy kreatywność. Są one dziś bardzo ważne w życiu codziennym jak i zawodowym i mimo iż każdy z nas w jakimś stopniu je wykorzystuje to praca nad ich rozwojem daje ogromną przewagę konkurencyjną, m. in. na rynku pracy czy w przypadku awansu w organizacji.
 

Dlaczego wiele osób nie rozwija kompetencji miękkich?
 

Ciężko jest mi stwierdzić czy nie rozwija, bardziej bym powiedział, że nie ma jeszcze takiej świadomości jak ważny jest to aspekt przy tak szybko rozwijającym się świecie. Według mnie wiele osób lekceważy szkolenia kompetencji miękkich, zakładając z góry że je posiada, choć w rzeczywistości niestety nie praktykuje. Podczas edukacji szkolnej raczej się nie mówi, lub bardzo niewiele o umiejętnościach osobistych czy interpersonalnych.
 

Dam prosty przykład: czym jest komunikatywność? Dużo osób odpowie, że to umiejętność mówienia. Jednakże osoba komunikatywna to taka, która potrafi mówić dopasowując się do poziomu na jakim jest jego rozmówca, potrafi aktywnie słuchać i w jasny sposób wyrazić swoje poglądy na dany temat. Potrafi także wspomóc rozmówcę w jego wypowiedzi stosując np. odzwierciedlenie uczuć.
 

Ciekawy wątek dotyczący właścicieli firm. Jak Pan ocenia świadomość znaczenia kompetencji miękkich u przedsiębiorców? 
 

Dziś technologia i maszyny wypierają coraz bardziej człowieka z czynności specjalistycznych, technicznych i będzie się to coraz bardziej rozwijało. Już mamy do czynienia ze sztuczną inteligencją w wielu branżach - od tego nie da się uciec. Przedsiębiorcy i właściciele firm mają ogromny dostęp do zasobu informatycznego, zaś najważniejszym ogniwem ostatecznie i tak jest dla nich dobry i kompetentny pracownik i mają tego świadomość.
 

Przed szefami firm i menadżerami jest jednak sporo pracy by umiejętnie zdefiniować „co znaczy kompetentny pracownik na danym stanowisku” oraz na co zwracać uwagę w trakcie procesu rekrutacji i selekcji pracowników. Jakie są w dzisiejszych realiach dobre sposoby na motywację by utrzymywać ich entuzjazm do działania oraz jak wyłonić talenty w swoich zespołach.  Pożądanymi cechami, które warto rozwijać u siebie oraz współpracowników są dziś: umiejętność rozpoznawania własnych oraz cudzych emocji, optymizm i pozytywne nastawienie, pewność siebie połączona ze świadomością własnych zalet i wad, a także elastyczność konieczna do adaptowania się we wciąż zmieniających się warunkach.  Można te oraz wiele innych aspektów z powodzeniem rozwijać, a ich przełożenie na wartość firmy jest nieoceniona i buduje ogromną przewagę konkurencyjną na rynku.


Jaka jest rola trenera biznesu w tym procesie?
 

Zadaniem trenera biznesu w pierwszej kolejności jest sprawdzenie jaki jest obecny poziom tych zdolności u osób z którymi pracuje. Mierzy się to m. in. odpowiednimi testami kompetencyjnymi, rozmową i obserwacją na stanowisku pracy. Następnie, przekazanie w odpowiedni sposób czym są owe kompetencje i jak można je rozwinąć i od razu przystępuje się do treningu, bo tylko w praktyczny sposób można kompetencje podnosić, sama teoria nic nie da. Tak więc trzeba ćwiczyć, tj. rozmawiać, delegować zadania, negocjować, symulować wystąpienia publiczne itp. Trener w trakcie tych treningów odgrywa ogromna rolę, ponieważ udziela informacji zwrotnej na temat danych zachowań, jak również kieruje ich rozwojem w odpowiednim kierunku. Dobrze zorganizowane szkolenia w firmie wpływają na poziom wiedzy, umiejętności uczestników jak również kształtują ich postawy  a to wprost przenosi się na realizację celów biznesowych. 
 

Dodam, że można pracować grupowo oraz indywidualnie, więc przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, także pod okiem trenera może bardzo szybko podnieść poziom własnych kompetencji. 


Dlaczego warto brać udział w spotkaniach, szkoleniach jakie Pan organizuje?

 

Moim zadaniem jako osoby, która już od wielu lat zajmuje się tym zagadnieniem jest edukacja i dawanie impulsu do pracy nad sobą. Dlatego jako partner firmy Personia organizuję cykle bezpłatnych szkoleń „Bądź szefem, który….” (Akademia rozwoju szefa), w ramach których, przybliżam te zagadnienia i wskazuję nad czym i jak można pracować by codziennie się rozwijać. Przy okazji serdecznie zapraszam na najbliższy w Elblągu już w sierpniu – po szczegóły wystarczy zajrzeć na moją stronę internetową lub FB. 
 

Warsztaty są także nieodzownym momentem, jaki ja nazywam „ostrzeniem narzędzi”, ponieważ jest to swojego rodzaju poligon doświadczalny, gdzie w ambulatoryjnych warunkach można wykraczać poza swoją strefę komfortu, a w przypadku potyczek nic złego się nie dzieje i na  błędach dodatkowo się uczymy. Potem w realnym środowisku pracy zawodowej, czy podczas kontaktu z klientami, kontrahentami, jest dużo łatwiej i czujemy się pewniej, jesteśmy lepiej postrzegani i przy okazji budujemy wizerunek swojej osoby i firmy jaką reprezentujemy czerpiąc przy tym przyjemność. Własny rozwój i rozwój swoich współpracowników to inwestycja jaka na pewno się opłaci, dlatego zachęcam do współpracy i zapraszam.

Najbliższy warsztat odbędzie się 21.08.2019


Dziękujemy za rozmowę.
 

 

Krzysztof Wilczewski Trener biznesu, coach. Rekruter. Od 7 lat pomaga innym w praktycznym rozwoju kompetencji miękkich, sprzedażowych i menedżerskich.  Tysiące godzin spędził na salach szkoleniowych, seminariach i indywidualnych spotkaniach mentorskich. Autor publikacji w uznanych na rynku pozycjach wydawniczych, jak „Szef sprzedaży" czy „Nowa Sprzedaż". Wykładowca na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.
 

Rola Szefa Zespołu Trenerskiego w największej firmie pośrednictwa finansowego w Polsce, jaką pełnił wiele lat, pozwalała mu wspierać rozwój i motywować pracowników na każdym szczeblu organizacji, a także uczyć innych sztuki trenerskiej. Prowadząc projekty doradcze przyświeca mu jeden cel: inspirować do rozwoju, okraszając to entuzjazmem, zaangażowaniem i szczyptą dobrej zabawy. Pasjonat dobrej książki o rozwoju osobistym i aktywności sportowej, szczególnie koszykówki.
 

Krzysztof Wilczewski
https://www.facebook.com/PersoniaElblag/
krzysztof.wilczewski@personia.pl
www.elblag.personia.pl


Publikacja w ramach świadczenia usług specjalistycznych związanych z promocją na rzecz przedsiębiorstw inkubowanych  - projekt „Startup House III – Inkubacja przedsiębiorstw w Elblągu".
 

................................................Artykuł płatny................................................

Oceń tekst:

Ocen: 3

%33.3 %66.7


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2019 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.