Środa, 15.07.2020, Imieniny: Henryk, Wlodzimierz, Brunon
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Reanimacja Kolei Nadzalewowej pochłonęłaby gigantyczne pieniądze. Elbląg byłby w stanie wesprzeć tę inwestycję?

08.01.2020, 16:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Reanimacja Kolei Nadzalewowej pochłonęłaby gigantyczne pieniądze. Elbląg byłby w stanie wesprzeć tę inwestycję?
Fot. archiwum redakcji/zdjęcie jest jedynie ilustracją do tekstu

Na 470 mln zł to szacunkowy koszt reanimacji Kolei Nadzalewowej. Wraz z Programem Kolej Plus pojawiła się szansa na pozyskanie większości potrzebnych pieniędzy. Jednak nawet z rządowym dofinansowaniem renowacja zabytkowej trasy może być problemem. Samorząd województwa "widzi potrzebę", żeby gminy, przez które przebiega trasa, zdeklarowały się, jak są w stanie wesprzeć finansowo tę inwestycję.

Na początku grudnia rząd przyjął Program uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus. Zwolennicy przywrócenia ruchu na trasie Kolei Nadzalewowej widzą w nim szasnę na rewitalizację nieczynnej od lat linii Elbląg-Braniewo. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj. Taką szansę widzi również marszałek województwa warmińsko-mazurskiego. Sprawa nie jest jednak taka prosta, wynika z odpowiedzi na interpelację radnego sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego Marcina Kazimierczuka (PiS) w sprawie Kolei Nadzalewowej. Nadal pozostaje kwestia wkładu własnego i utrzymania ruchu na trasie.

Marszałek w marcu 2019 roku podjął działania i zgłosił akces do Ministerstwa Infrastruktury w celu ujęcia podmiotowej linii w Programie uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus. Szacunkowy koszt realizacji tej inwestycji to 470 mln zł netto, szacunkowy koszt wkładu własnego samorządów to 15 proc. kosztów inwestycji, czyli 70 mln zł netto. Należy pamiętać także o tym, że z tytułu uruchomienia m.in. 4 par pociągów na przedmiotowej linii szacunkowy koszt rekompensaty wg cen z 2019 roku wyniósłby 2 mln 300 tys. zł rocznie. Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego widzi potrzebę wystąpienia do miasta Elbląg, gminy Elbląg, Tolkmicko, Frombork, Braniewo i powiatu elbląskiego oraz braniewskiego w celu określenia przez samorządy możliwości partycypowania w sfinansowaniu 15 proc. wkładu własnego, jak również udziały w ponoszeniu kosztów rekompensaty na rzecz Operatora (Przewozy Regionalne). W zależności od ostatecznego kosztu inwestycji, wielkości rekompensaty i stanowiska jednostek samorządu terytorialnego możliwe będzie podjęcie decyzji o przystąpieniu do Programu Kolej Plus

- czytamy w odpowiedzi podpisanej przez wicemarszałka Mirona Sycza.

- Jest nadzieja dla Kolei Nadzalewowej - cieszy się z odpowiedzi radny Kazimierczuk.



Odpowiedź marszałka wskazuje również na najsłabsze punkty planu rewitalizacji.

Jesteśmy na ścieżce decyzji i wspólnego wyboru, wspólnej odpowiedzialności. Jest około 7 projektów zgłaszanych przez poszczególne subregiony (w tym również reanimacja Kolei Nadzalewowej - przyp. red.), po pierwsze trzeba je posortować, które projekty mają możliwość pójścia z programu Kolej Plus, a które z drugiej perspektywy unijnej. Niemniej jednak wydaje się to też konsekwencją samorządu. 15 proc. to niewiele, ale przy wielomilionowych inwestycjach jest to dużo. Samorządy, jeśli zobowiązałyby się do udziału w przynajmniej jednej trzeciej z tych 15 proc., to też ponosiłyby później odpowiedzialność za eksploatację. Dziś płacimy w tej dobrej umowie ok. 50 mln zł na funkcjonowanie przewozów kolejowych. Umowa się kończy i może być 10,15 mln więcej. Z tym trzeba się liczyć, każda inwestycja nie zamyka wydatków. Nie po to się buduje kolej, żeby nie jeździły pociągi. Jeśli one nie będą zapełnione, będzie to dużo kosztowało. Tutaj musi być wspólna odpowiedzialność. Samorządu, które z potrzeb przewozowych, towarowych widziały konieczność uruchamiania takich linii, powinny się teraz odezwać

- mówił podczas ostatniej w 2019 roku sesji sejmiku samorządu województwa marszałek Gustaw Marek Brzezin.

Przez lata samorządy gmin, przez które przebiega trasa nad Zalewem Wiślanym, nie mogły się porozumieć ze sobą, w sprawie wspólnego finansowania jej rewitalizacji i utrzymania. W kwietniu tego roku co prawda elbląscy radni, idąc w ślady rady powiatu braniewskiego, przyjęli stanowisko w sprawie rewitalizacji Kolei Nadzalewowej i zaapelowali do marszałka o zgłoszenie inwestycji do Programu Kolej Plus. Nie ma w nim jednak mowy o finansowym udziale w tym zadaniu. Czy teraz, przy finansowych problemach - w budżecie Elbląga na ten rok tylko ponad 22 mln zł przeznaczono na inwestycje, będzie to możliwe?

Natasza Jatczyńska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 7

%42.9 %57.1


Komentarze do artykułu (31)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +19
    ~ Winni zniszczenia do paki
    Środa, 08.01

    Czemu winni zniszczenia Kolei Nadzalewowej jeszcze nie siedzą za kratami >!

  2. 2
    +19
    ~ Pol
    Środa, 08.01

    Zapomnijcie. ... nikt tyle nie wyłoży

  3. 3
    +27
    ~ Elbinger
    Środa, 08.01

    Skąd tak horrendalnie wysokie oszacowanie kosztów reaktywacji linii? Kto i na czym oparł te szacunki? 10 mln za kilometr drogi pojedynczego toru z kilkoma niewielkimi mijankami? - Przecież to są kwoty absurdalne - niemające odniesienia do rzeczywistości. Koszty powinny być oszacowane ponownie i rzetelnie. Panowie Marszałkowie - back to reality, please. To nie jest HYPERLOOP. Bo to co uprawiacie - to "ściema", - żeby nie było niczego-.

  4. 4
    +12
    ~ er ce
    Środa, 08.01

    Olsztyn potrafił załatwić sobie olbrzymie pieniądze na stworzenie nowej linii tramwajowej więc mógłby partycypować w kosztach reanimacji Kolei Nadzalewowej.

  5. 5
    +2
    ~ semafor
    Środa, 08.01

    Tyle to kosztuje elbinger, żeby mogło śmigać 160 km/h ...

  6. 6
    +1
    ~ Braniewianin
    Środa, 08.01

    Kazimierczuk to mitoman.

  7. 7
    +7
    ~ Parodia
    Środa, 08.01

    Jak na remont linii kolejowych na mazurach i olsztyna to kasa płynęła że hej a dla kolei nadzalewowej problemy. Gnac was to mało tych wymienionych w artykule. Kto doprowadzil do stanu jaki jest obecnie cala trasa nadzalewowej kolei. PSL P O i PSL i SLD to wy.

  8. 8
    +5
    ~ Braniewianin
    Środa, 08.01

    Brawo Panie Marcinie! Mam nadzieję że Zarząd Województwa z PO I PSL nie zmarnuj tej szansy.

  9. 9
    +10
    ~ Dede
    Środa, 08.01

    Ktoś chce mi powiedzieć, że kilometr torów w Polsce kosztuje ponad 10 milionów złotych ?!??! I to jeszcze po istniejącym torze?!

  10. 10
    +7
    ~ student
    Środa, 08.01

    za takie pieniadze moge sie podjac, nie mam firmy, ale za taka kwote bede mial na sprzet, pracownikow i jeszcze pewnie zrobie za to ladna siedzibe firmy

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2020 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.