Piątek, 19.04.2024, Imieniny: Adolf, Leon, Tymon
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Przekop Mierzei Wiślanej. Serce tej inwestycji już prawie gotowe - zobacz zdjęcia i film

03.12.2021, 13:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Przekop Mierzei Wiślanej. Serce tej inwestycji już prawie gotowe - zobacz zdjęcia i film
Fot. Materiały prasowe NDI/Besix

Trwają rozruchy urządzeń i instalacji obiektów kubaturowych na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej. Jednym z najważniejszych z nich jest Kapitanat Portu Nowy Świat. To tu znajduje się serce całej przeprawy, czyli nadrzędny system sterowania ruchem statków.


 

Prace na budowie Kanału Żeglugowego realizowane są sprawnie. Z optymizmem patrzymy na terminowe zakończenie robót na Mierzei Wiślanej. Pozostałe części inwestycji nabierają rozpędu. Trwa obudowa brzegów rzeki Elbląg, budowa mostu w Nowakowie, natomiast na pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym został już ogłoszony przetarg

 

– powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. 


 

Budowa Przekopu Mierzei Wiślanej to sposób na wytyczenie nowej drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańska. Ale aby taki ruch statków był możliwy i jednocześnie nie ograniczał ruchu samochodowego, niezbędne jest wybudowanie m. in. kanału żeglugowego ze śluzą, mostów obrotowych i przestrzeni, z której tym wszystkim będzie można zarządzać, czyli kapitanatu.

 

 W kompetencjach Kapitanatu Portu Nowy Świat będą generalny nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, ochroną przeciwpożarową oraz kontrola nad przeprawą śluzową

 

- mówi Paweł Perkowski, koordynator ds. Kapitanatu Nowy Świat z Urzędu Morskiego w Gdyni, inwestora całego przedsięwzięcia.


 

Dodatkowymi specyficznymi zadaniami będzie obsługa bram śluzy, mostów obrotowych i regulacja ruchu kołowego w obrębie kapitanatu i przeprawy śluzowej.

 

 

Aby to wszystko było możliwe i bezpieczne, konieczne było wykorzystanie najwyższej klasy wyposażenia stacji operatorskiej nadrzędnego systemu sterowania. 


Oczywiście system nie będzie działał bez odpowiednich specjalistów. W kapitanacie pracować będzie kapitan, jego zastępca, oficerowie inspekcyjni, oficerowie kierujący ruchem portowym i bosmani. Co ciekawe, rekrutacja na oficerów i bosmanów do pracy w przyszłym kapitanacie już trwa.


Jak to będzie działać? 


System sterowania można podzielić na trzy bloki funkcjonalne. Pierwszy to stanowisko odpowiedzialne za samą przeprawę - służące sterowaniu i monitorowaniu procesów zachodzących w momencie przepływania statków przez kanał. Chodzi o obrót mostów, otwieranie i zamykaniem bram śluzy południowej i północnej, sterowanie rogatkami, sygnalizatorami, szlabanami, tablicami zmiennych treści, itp.
 

 Stanowisko to składa się m. in. z monitorów wielogabarytowych dotykowych i paneli awaryjnych, które w momencie ewentualnej usterki pozwolą otworzyć lub zamknąć dany most czy stertować bramami śluzy

 

– wyjaśnia Łukasz Biernat, koordynator robót branżowych w konsorcjum NDI/Besix, które jest generalnym wykonawcą tej inwestycji.

 


Drugim blokiem jest stanowisko rezerwowe - dla przeprawy części południowej, czyli wejścia do rzeki Elbląg. W razie awarii będzie ono umożliwiało sterowanie mostem w Nowakowie. 

 


Trzecim blokiem funkcjonalnym jest stanowisko ochrony obiektu – obsługuje system sygnalizacji pożaru czy włamania i napadu, kontroli dostępu, a także prawie 100 kamer systemu telewizji dozorowej i ochrony perymetrycznej

 

– mówi Łukasz Biernat.

 

 

 

 



Jak pozostałe prace? 

 


Sporo dzieje się także w innych obszarach inwestycji.

 

Obecnie na ukończeniu mamy roboty od mostu południowego do Zalewu Wiślanego. Wykonane są oczepy żelbetowe, droga techniczna wraz z nawierzchnią z kostki. Kończymy montowanie elementów wyposażenia hydrotechnicznego

 

– wylicza Wojciech Deputat, kierownik robót drogowych z konsorcjum NDI/Besix. 

 


Poza tym od strony zachodniej zakończono prace związane z wykonaniem narzutu kamiennego, a od strony wschodniej tego typu prace są już na ukończeniu.

 

W najbliższym czasie planowane jest rozpoczęcie robót ziemnych związanych z wykopami o rzędnej 2,5 do poziomu spodu kanału żeglugowego. Dla wykonania tych robót istotne były sprawy środowiskowe

 

– podkreśla Wojciech Deputat.

 

 

 

 

Co dla zwierząt?


W ramach inwestycji prowadzony jest stały monitoring przyrodniczy i realizowanych jest wiele działań w trosce o środowisko. M. in. w najwęższym miejscu kanału żeglugowego zostały zlokalizowane cztery pochylnie, tworzące dwa niezależne przejścia dla zwierząt. 

 


Pochylnie, po dwie na każdym brzegu, położne vis a vis, mają szerokość 5 metrów i długość 22 metrów

 

– mówi Dorota Słabek, naczelnik wydziału oddziaływania inwestycji na środowisko w Urzędzie Morskim w Gdyni.

 

Aby ułatwić zwierzętom wydostanie się z kanału, nawierzchnie pochylni zostaną wykonane z geokraty, wypełnionej żwirem i otoczakami, a następnie będą obsiane trawą. Nasadzona zostanie także zieleń naprowadzająca do pochylni.

 

Poza tym wzdłuż kanału zostaną wydzielone rejony o największym zaciemnieniu w porze nocnej, natomiast wzdłuż mierzei nasadzone zostaną pasy zieleni średniej bez oświetlenia. Samo oświetlenie kanału żeglugowego, układu drogowego i dróg technologicznych w jego pobliżu będzie miało możliwe najcieplejszą barwę, tak by zminimalizować efekt bariery dla ptaków i nietoperzy. 

 


Pod nadzorem ornitologa przygotowano też 57 budek dla ptaków i 100 dla nietoperzy.


Jak się ma sztuczna wyspa?


Ukłonem w stronę ptactwa jest też oczywiście budowa sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Docelowo będzie ona miała 181 hektarów. Dotąd wykonano tam zdecydowaną większość prac związanych z pogrążaniem ścianek szczelnych czy montażem ściągów. Trwają też roboty czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy. Odbywa się układanie kamienia na pasie technicznym i narzutu z kamienia hydrotechnicznego na skarpie. Wkrótce zostanie wykonana połowa cięcia ścianki szczelnej.


I co dalej?


Mimo coraz trudniejszych warunków atmosferycznych, generalny wykonawca nadal ma ambitne plany. W najbliższych miesiącach są to prace na Zatoce Gdańskiej, tj. zakończenie zasypywania grodzy na Falochronie Zachodnim, kontynuacja prac narzutowych i robót żelbetowych na obu falochronach czy wykonywanie podłoża i warstwy wyrównawczej z betonu i nadbudowy także na obu falochronach.


W rejonie śluzy w dalszym ciągu będą wykonywane oczepy na ścianach. Przewidziano też montaż elementów konstrukcji stalowej bram oraz mechaniki, a także wyposażenia hydrotechnicznego.


Rozpoczęły się również próbne obciążenie Mostu Północnego. Przypomnijmy, Most Południowy został oddany do użytku już na początku lata. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej – pierwszej części całej inwestycji, ma zakończyć się w 2022 roku. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów.


Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część I” jest konsorcjum NDI/Besix. Trwają również prace na drugiej części, obejmującej obudowę brzegów rzeki Elbląg i budowę mostu obrotowego w Nowakowie. Ich wykonawcą jest Budimex S.A. Natomiast w zakresie trzeciej części, scalającej całą inwestycję, a mianowicie pogłębienia toru wodnego na Zalewie Wiślanym trwa właśnie postepowanie przetargowe. Inwestorem całości jest Urząd Morski w Gdyni.

 

Oceń tekst:

Ocen: 2

%100.0 %0.0


Galeria / Przekop Mierzei Wiślanej. Serce tej inwestycji już prawie gotowe ( zdjęć 24 )
Dodano: 2021-12-07 | Fot. Materiały prasowe NDI/Besix
0

Komentarze do artykułu (11)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +1
    ~ Piekne miejsce
    Piątek, 03.12

    Duży ukłon dla wszystkich dzięki którym będzie przekop. Głównie dzięki PiS Elbląg będzie portem morskim. I co P O i PSL i SLD ,wary opadają. A w Elblągu nie ma ruchów przy budowie obrotnice i w porcie.

  2. 2
    +3
    ~ Wspomnę
    Piątek, 03.12

    A most kolejowy zardzewialy. Wstyd jadąc do Elbląga taki widok. Cóż od UM ratusza za daleko by to zauwazyli . Ale podwyżki sobie dali za co.

  3. 3
    +6
    ~ Pomidor
    Piątek, 03.12

    Jeszcze trochę i nieroby polityczni, którzy byli przeciwni będą sobie ordery wręczać. Tfu!

  4. 4
    +5
    ~ oj oj
    Piątek, 03.12

    Fajnie to wygląda , zawsze dodatkowy potencjał do rozwoju handlowego i turystycznego dla Elbląga.

  5. 5
    --7
    ~ emeryt2018
    Piątek, 03.12

    Wygląda jak port lotniczy w Frankfurcie i to wszystko dla trzech kajakarzy i jednej żaglówki na dobę. Głupota niektórych przerasta samą siebie.

  6. 6
    +4
    ~ uiyIK
    Piątek, 03.12

    Mast kolejowy rdza a w miescie dzuiry chodnikowe , ludzie nogi łamią Peezydent czym chwali pojemnikami nakrętek butelkowymi .

  7. 7
    --1
    ~ Szwindel PiSu
    Piątek, 03.12

    I po co to komu, kto z tego będzie korzystał? A no tak, **** z tym, czy to się opłaca, ważne, że można pomachać szabelką. Patrzcie na nas, ruscy, wykopaliśmy dół, ktorym nic nie popłynie. Klekajcie przed polskimi panami i dawajcie tupolewa bo musimy zbudować świątynie narodowa im Lecha Kaczyńskiego, gdzie będziemy wielbić jego truchło z ujebanymi nogami

  8. 8
    +4
    ~ 100% elblążanin
    Piątek, 03.12

    Szacunek.....!!!

  9. 9
    +5
    ~ dfd
    Piątek, 03.12

    Do ~ Wspomnę : Powiem Ci tak: głupi jesteś, bo co ma miasto do mostu kolejowego? To wlasnosc PKP.

  10. 10
    0
    ~ Ja Ignacy
    Sobota, 04.12

    Przy rozpoczęciu tej inwestycjii , koszt miał być 870 mln. Po roku wzrósł do 4,5 miliarda , ! ... Teraz szacują koszt na około 7-8 mld.Slończy się zapewne na 10-11 mld. !!! ... PiS znowu zyska iluś milionerów !!

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.99745607376099