Piątek, 19.04.2024, Imieniny: Adolf, Leon, Tymon
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Ponownie wypływa sprawa elbląskiego portu. Radny PiS: Chciałbym wiedzieć, co planuje prezydent

01.12.2021, 16:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Ponownie wypływa sprawa elbląskiego portu. Radny PiS: Chciałbym wiedzieć, co planuje prezydent
Fot. Archiwum redakcji

Radny Prawa i Sprawiedliwości wraca do tematu przygotowania elbląskiego portu na przekop Mierzei Wiślanej. - Uważam, że to trochę dziwna sytuacja, że my jako radni nie wiemy, jak port w Elblągu ma wyglądać za 2 lata. Liczę na to, że prezydent Elbląga przedstawi taką informację. Mam nadzieję, że to będzie szybko, bo czas nas goni - mówi Rafał Traks.

 

 

Budowa kanału łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym to flagowa inwestycja rządu PiS. Od początku podkreślano, że port w Elblągu ma być jednym z głównych beneficjantów przedsięwzięcia za 2 mld zł. - Zgodnie z analizami przeładunki mogą się zwiększyć z 90 tys. ton rocznie do nawet 3,5 mln ton. To jest skok diametralny. Przekop poprawi również możliwości logistyczne lokalnych zakładów z branży metalowej, czy drzewnej - podkreślał Rafał Traks dziś, 1 grudnia, podczas konferencji prasowej. Wielokrotnie słyszeliśmy również, że aby Elbląg skorzystał na przekopie Mierzei Wiślanej, konieczne jest przeprowadzenie prac w samym porcie. Radny PiS uważa, że czas najwyższy, abyśmy poznali konkrety w tej sprawie.


 

Budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną przekroczyła półmetek. Cała inwestycja zostanie oddana do użytku w 2023 roku. My w Elblągu nie wiemy, jak będzie się rozbudowywał nasz port. Prezydent na chwilę obecną takich informacji nie przedstawił. Jeszcze dziś złożę interpelację do prezydenta z prośbą o informację, czy prezydent Elbląga, bądź podległe mu służby, prowadzą jakieś działania w skali kraju, międzynarodowej zmierzające do pozyskania inwestorów, przewoźników zalewowych oraz wykonania prac związanych z przystosowaniem portu do przyjmowania większych jednostek. Chciałbym również wiedzieć, czy został opracowany jakiś dokument przedstawiający plan rozwoju portu i dostosowania go do nowych możliwości gospodarczych

 

- mówi radny.

 

Zdaniem Rafała Traksa, główne inwestycje powinny polegać przede wszystkim na zapewnieniu odpowiednich głębokości na torach dostępu do portu. - Zgodnie z informacją uzyskaną z ministerstwa pogłębienie torów jest częścią budowy kanału, a samo pogłębienie portu to zadanie własne gminy - podkreśla. - Należy również dokonać rozbudowy terminali wraz z dostępem do bocznicy kolejowej i budowę nowych nadbrzeży, przystosowanych do większej ilości statków, a co za tym idzie i przeładunków.
 

Mariny w Tolkmicku, Kadynach czy Fromborku albo zostały zmodernizowane, albo będą modernizowane niebawem. Dziś nie wiemy, jak to będzie wyglądało, jeśli chodzi o port w Elblągu. Padają co prawda zapewnienia, że prezydent planuje przeprowadzić jakieś inwestycje w port, ale do końca nie wyjaśnił, jakie to mają być inwestycje. Wydaje mi się, że to jest ostatni moment, aby rozpocząć modernizację tego portu. Są różnego rodzaju możliwości finansowe, z których można skorzystać, m.in. program Polski Ład

 

- podpowiada Rafał Traks.
 

W projecie budżetu Elbląga na 2022 rok zabezpieczono 1 mln zł na rozbudowę i modernizację portu w Elblągu, znajduje się tam również informacja, że do 2024 roku na ten cel przeznaczonych zostanie ogółem 26 mln zł. Radny podkreśla, że nie wiadomo, co dokładnie ma zostać zrobione za te pieniądze. - Wydaje mi się, że kwota 1 mln zł, jest trochę mała, nawet na wkład własny. Chciałbym wiedzieć, co planuje pan prezydent - dodaje radny.



Przypomnijmy. Główny etap budowy kanału przez Mierzeję rozpoczął się w pod koniec z 2019 r. Niedawno ruszyła również budowa mostu w Nowakowie oraz podpisano również umowę z wykonawcą który zajmie się udrożnieniem rzeki Elbląg. Termin zakończenia inwestycji wyznaczono na 2023 r. Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Koszt przedsięwzięcia oszacowano na blisko 2 mld zł. 

Natasza Jatczyńska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 1

%0.0 %100.0


Komentarze do artykułu (20)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +8
    ~ ja pytam
    Środa, 01.12

    Moze pan Traks wysle zapytanie na Nowogrodzka bo tam zapadaja decyzje.

  2. 2
    +8
    ~ cyniczny jak cała reszta
    Środa, 01.12

    Nowy ład pozbawia samorzady pieniędzy a ten pan śmie pytac co z portem ? Z pustego to i Salomon nie naleje.

  3. 3
    +19
    ~ laskipaa
    Środa, 01.12

    W końcu ktoś się o to zapytał prezydenta. Kiedy ogłaszali że przekop powstanie, wszyscy z elbląskich władz byli za przekopem (i słusznie) - a zatem mieli świadomość od początku, że będą musieli wykonać po swojej stronie prace w porcie, który jest własnością miasta. Słabo teraz, po takim czasie, byłoby próbować zwalać to na rząd (jakkolwiek nie jestem za PiSem). Tutaj powinno dołożyć się wojewodztwo szuwarowo-bagienne, które jak na razie w ogóle nie kiwnęlo palcem żeby wspomóc inwestycję ze swojej strony. Olsztyn se buduje bzdurne tramwaje, to na rozwoj portu tym bardziej powinno starczyć.

  4. 4
    +12
    ~ Zainteresowany
    Środa, 01.12

    Jeśli Pan Prezydent nie na pieniędzy na port, to należało oddać go w zarząd Państwa. Bo jak Urząd Morski może inwestować w coś co nie jest w jego zasobach. Organem zarządzającym dla portu jest Prezydent , czyli pieniądze muszą się znaleźć w budżecie miasta Elbląga. Radny powinien o tym wiedzieć. Chyba nie miał innego tematu a chciał zabłysnąć.

  5. 5
    +25
    ~ kij
    Środa, 01.12

    A może by tak pan radny przepytał na tę okoliczność dyrektora portu pana vel Arkadiusa? Jaką to on ma koncepcje rozwoju portu bo o zabezpieczeniu comiesięcznej wypłaty chyba nie zapomniał?

  6. 6
    0
    ~ Ciekawa
    Środa, 01.12

    Czemu radny Traks zwołuje konferencję i występuje sam.Należy przecież do klubu PIS.Nie ładnie tak występować przed szereg

  7. 7
    +1
    ~ Głos Ludu
    Środa, 01.12

    Panie Traks Misiewicz - Pan nie masz prawa się odzywać. Nie masz

  8. 8
    --5
    ~ adam
    Środa, 01.12

    Bardzo doceniam ,że pan traks tak bardzo interesuje się przygotowaniem portu elbląskiego na uruchomienie przekopu . Mam nadzieję ,że do tego momentu uzyska z właściwego ministerstwa tak duże środki ,by pokryć do końca pisowską inwestycję stulecia . Na pewno nie bedzie tego pokrywał Zarząd Elbląga , bo nie zadłuzony Elbląg występował o przekop . Ps. może warto by 37 letni radny traks nie zamieszczał już swoich zdjęć z okresu maturalnego , bo to myli wyborców . Zyczę mu dalszych owocnych działań na rzecz Elblaga i myslę , że mniej polityki na poziomie samorządowym lepiej mu zrobi .

  9. 9
    +9
    ~ Kronikarz Truso
    Środa, 01.12

    Prezydent zostawia zgliszcza Elbląga i upadek wszystkich podmiotów nadzorowanych i udaje się na z góry upatrzone pozycje, którymi rządzą kolesie z PO i PSL w ramach sejmiku i urzędu marszałkowskiego. Pani Gelert doradza w tym bo wie jaka to wygodna i lukratywna fucha.

  10. 10
    --5
    ~ zdziwiony
    Środa, 01.12

    Nie wiedziałem, że w Kadynach jest jakaś "marina" ????

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.481899023056