Czwartek, 29.10.2020, Imieniny: Wioletty, Serafina, Felicjana
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Wprowadzenie w życie Elbląskiego Kodeksu Reklamowego straciło sens?

28.09.2020, 17:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Wprowadzenie w życie Elbląskiego Kodeksu Reklamowego straciło sens?
Zdjęcie stanowi jedynie ilustrację do artykułu (fot. archiwum redakcji)
- W 2014 roku w listopadzie powstała ankieta dotycząca estetyki Miasta, do której zaprosiliśmy mieszkańców Elbląga w ramach projektu "Elbląg Konsultuje", realizowanego przy udziale Elbląskiego Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Pozarządowych. W wyniku tej akcji powstał Raport. Jaki jest jego los? - pytał radny KO Antoni Czyżyk.
 
Radny powrócił do tematu projektu "Elbląg Konsultuje". - Raport miał pomóc w pracach nad Elbląskim Kodeksem Reklamowym. We wrześniu 2015 r. weszła w życie tzw. ustawa krajobrazowa, dająca miastom szerokie możliwości kształtowania obrazu przestrzeni publicznej na całym obszarze miasta - zaznaczył Antoni Czyżyk.
 
Na stronie "sprzątamy reklamy" widnieje informacja, że 12 spośród 66 miast na prawach powiatu przyjęło uchwałę krajobrazową, 46 miast tego rodzaju przyjęło uchwałę o sporządzeniu uchwały krajobrazowej, 30 proc. miast na prawach powiatu nie pojęło dotychczas żadnych działań wykorzystujących ustawę krajobrazową (stan na styczeń 2020).
 
 
Z zebranych informacji wynika, że przeciętny okres przygotowania tego typu uchwały wynosi 2-3 lata, zaś okres dostosowania do wymogów uchwały to 2 lata. "Napawa przestrzeni to długi proces". Jak wynika z podanych na stronie informacji to około 5 lat trwa proces na wprowadzenie w życie tych zasad
 
- wyjaśniał Antoni Czyżyk.
 
Radny zwrócił się do Prezydenta Elbląga z pytaniami: Jaki jest los Raportu "Elbląg Konsultuje"? Czy wnioski zawarte Raporcie zostały przeniesione do naszego ładu przestrzennego? - Departament Urbanistyki i Architektury w 2014 r. prowadził prace nad opracowaniem Elbląskiego Kodeksu Reklamowego. W ramach prac nad kodeksem, we współpracy z Elbląskim Stowarzyszeniem Wspierania Inicjatyw Pozarządowych przeprowadzona została wśród mieszkańców Elbląga ankieta dotycząca estetyki naszego miasta oraz zorganizowane zostały konsultacje społeczne w sprawie kodeksu - opowiada Janusz Nowak, Wiceprezydent Elbląga.
 
- W tamtym czasie mógł to być zbiór zasad regulujących formy i zasady instalowania reklam na terenach stanowiących własność lub zarządzanych przez Gminie Miasto Elbląg. W pierwszej połowie 2015 r. w Sejmie RP rozpoczęły się intensywne prace nad ustawą krajobrazową. Ustawa ta dotyczyła tej samej problematyki co Kodeks Reklamowy, ale obejmowała swoimi regulacjami obszar całej gminy, z wyłączeniem terenów zamniętych. Ustawa została uchwalona 24 kwietnia 2015 r. i weszła życie po upływie trzech miesięcy - wyjaśniał Janusz Nowak.
 
Wiceprezydent Elbląga przyznał, że w nowej sytuacji prawnej wprowadzenie w życie Elbląskiego Kodeksu Reklamowego utraciło pierwotne założony cel. - Prace wykonane w procesie opracowywania kodeksu z całą pewnością mogą stanowić cenne doświadczenie przez opracowaniu uchwały krajobrazowej - dodał.
 
Antoni Czyżyk chciał także wiedzieć, czy w najbliższym czasie istnieje możliwość podjęcia w Elblągu prac nad uchwałą krajobrazową? - Departament Urbanistyki i Architektury prowadzi stałą obserwację realizacji ustawy krajobrazowej z 24 kwietnia 2015 r. Opracowanie uchwały krajobrazowej, jak pokazują to przykłady wielu miast, jest procesem skomplikowanym i długotrwałym - tłumaczył Janusz Nowak. - Wymaga dużych nakładów na etapie opracowania koncepcji, promocji przedsięwzięcia, prowadzenia konsultacji społecznych, a następnie pełnego zaangażowania i konsekwencji w monitorowaniu i egzekwowaniu zapisów uchwały.
 
 
W pierwszej połowie 2019 r. zaczęły napływać informacje z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na temat opracowania projektu nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która ma zastąpić dotychczasowe regulacje w tym zakresie. Według opinii portalu urbnews.pl, jeśli ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zostanie przyjęta ważność straci m.in. ustawa krajobrazowa
 
- stwierdził Janusz Nowak.
 
Jak zapewnił Wiceprezydent Elbląga w odniesieniu do ustawy krajobrazowej Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zamierza kwestię ochrony praw nabytych właścicieli legalnych reklam przedłożyć do rozstrzygnięcia Trybunałowi Konstytucyjnemu. - Potwierdził to pan Łukasz Marciniak, przedstawiciel Ministerstwa na konferencji "Ochrona i kształtowanie przestrzeni publicznych" Warszawa 16 września 2019 r. - dodał.
 
Kamila Jabłonowska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 2

%0.0 %100.0


Komentarze do artykułu (4)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +5
    ~ Nie dla was
    Miesiąc temu

    Najpierw to zajmijcie sie tym co zaczete i nie skonczone. Swiatowid,stare miasto kamieniczki budowy trwające latami. KIEDY zniknie to pastwisko obok terenu po kinie syrena.

  2. 2
    +13
    ~ obserwator elblaga
    Miesiąc temu

    Dla wiceprezydenta Nowaka zawsze wszystko jest takie dlugotrwale i skomplikowane

  3. 3
    +7
    ~ bluselka
    Miesiąc temu

    Reklamy w Elblagu szpecza miasto. Trzeba byc wyjatkowo toprnym zeby tego nie widziec.

  4. 4
    --1
    ~ paranojka
    Miesiąc temu

    a ci znowu się błahymi sprawami zajmują, no co za nieroby jedne, może tak Czyżyk się Światowidem zajmie, czy nie ma innych ważniejszych problemów!

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2020 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1503942012787