Wtorek, 23.04.2024, Imieniny: Jerzy, Wojciech
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Powstał Kodeks Reklamowy. Dzięki niemu w Elblągu zapanuje porządek?

27.05.2015, 07:00:17 Rozmiar tekstu: A A A
Powstał Kodeks Reklamowy. Dzięki niemu w Elblągu zapanuje porządek?

Roman Smoleński z Departamentu Urbanistyki i Architektury wczoraj (26.05.) powiadomił radnych podczas Komisji Spraw Społecznych i Samorządowych o stworzeniu zarządzenia pod roboczą nazwą "Kodeks Reklamowy". - Przepisy prawa budowlanego nie dają podstawy do weryfikacji poziomu  estetycznego reklam. Praktyka jest taka, że to inwestor razem z właścicielem obiektu podejmują decyzje i sprawy estetyki pozostają w cieniu - mówił.

Dlaczego powstał Kodeks Reklamowy? - W Departamencie Urbanistyki i Architektury słowo "ładny" wywodzimy od słowa "ład". Elbląg będzie ładnym miastem, gdy elementy budujące przestrzeń publiczną będą uporządkowane. Temu ma służyć Kodeks Reklamowy - wyjaśnił  Roman Smoleński.

Kodeks ma być sposobem na uporządkowanie reklam w naszym mieście. -  Poszczególne jednostki zarządzające mieniem Miasta  w praktyce kierują się własnymi kryteriami. Kodeks Reklamowy ma te kryteria ujednolicić - zaznaczył Roman Smoleński.

Wiele miejsc w Elblągu zostało zasypane reklamami. Przedstawiciel Departamentu Urbanistyki i Architektory omówił szereg problemów, jakie w naszym mieście występują w ramach tego tematu. - Tabliczka z informacją o nazwie ulicy w konfrontacji z reklamami  nie działa - zaznaczył. - Na ogrodzeniach dwóch elbląskich szkół znajdują się reklamy. Pytanie jest takie, czy mamy uczyć młodzież, że najważniejsze jest zarobić?

Omówiony został również przypadek Hali Centrum Sportowo-Biznesowego. - Jest przyjęte, że sport w dużym stopniu utrzymuje się z reklam. Zarządzenie idzie mocno w kierunku, żeby tak było - tłumaczył zdawkowo  Roman Smoleński.

Co z reklamami, które pojawiają się bezpośrednio przy ulicach? - Są tabliczki, które są od  lat stosowane na terenie Elbląga - dodaje Roman Smoleński. - Zasada jest taka, że są one mniejsze od znaków drogowych. Informują o tym, jak można dotrzeć do danego obiektu. Zarządzenie modernizuje ten standard i ujednolica strzałki.

Kodeks miałby obowiązywać na terenach należących do Miasta. - Jest zobowiązaniem dla pracowników Miasta, dla pracowników jednostek miejskich. Nie wchodzi na tereny prywatne i nie powoduje zobowiązań dla osób prywatnych - zapewnia  Roman Smoleński.

Jak zatem Kodeks Reklamowy ma działać?

Będzie służył zapewnieniu bezpieczeństwa. Mam tu na myśli  zmodernizowany standard reklam w pasie drogowym. Będzie koordynował działania jednostek miejskich. Będzie ograniczał procedury formalne. Chodzi o to, żeby kompozycja reklam była z góry zaplanowana

-wymieniał  Roman Smoleński.

Według prawa każda reklama, przed powieszeniem, powinna zostać zgłoszona 30 dni przed zamieszczeniem. - Realnie nie byłoby możliwości sprostania tym przepisom. Ale jeśli na danym obiekcie zatwierdzi się całościową pozycję, dokona się zgłoszenia, to jest jednorazowy proces - zaznacza  Roman Smoleński. - Potem zmiana reklam, które będą w tym porządku umieszczane, nie pociąga za sobą żadnych procedur.

Wprowadzenie Kodeksu może nieść za sobą pewne ryzyka. Jakie dostrzega Departament?

Jest problem społeczny, na zasadzie, że urzędnicy wymyślają jakieś zakazy. Departament Urbanistyki przy współpracy z Elbląskim Stowarzyszeniem Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, przeprowadził jesienią konsultacje społeczne, w tym ankietę, na temat aktualnego stanu estetyki naszego miasta. Te konsultacje zakończyły się spotkaniem w formie warsztatów, gdzie mieszkańcy mogli zapoznać się z Kodeksem i sformułować swoje postulaty.  Na tym etapie parę zmian zostało wprowadzonych

- opowiadał Roman Smoleński.

Kodeks może spotkać się również z niechęcią przedsiębiorców. - Pewne zmiany mogą łączyć się z koniecznością dodatkowego finansowania - zauważa  Roman Smoleński. - Roczny okres, z możliwością przedłużenia do trzech lat, pozwoli  na rozłożenie ewentualnych nakładów w czasie.

Roman Smoleński opowiedział o formie partnerstwa publiczno-prywatnego. - Może się przyczynić do rozwoju firm. Doświadczenia innych miast wskazują, że słupy ogłoszeniowe i przystanki komunikacji miejskiej mogą być zarządzane przez prywatne firmy, które wykorzystują te nośniki do swoich reklam. To ma bardzo dobry wynik w przypadku estetyki miasta - zaznaczył.

Wśród radnych temat wywołał wiele dyskusji. Ciekawił ich m.in. sposób egzekwowania założeń kodeksu. Okazało się, że nie ma na razie pomysłu na jego skuteczne i szybkie przestrzeganie jego zapisów. Radny Marek Mital zapytał o finansowanie przez Miasto  zmian wymaganych przez Kodeks. - Tego wymagałaby przyzwoitość - stwierdził. - Czy Miasto na to stać?

Okazało się, że Miasto nie przewiduje żadnej pomocy finansowej dla przedsiębiorców, od których wymagane byłoby dostosowanie reklam do wymogów Kodeksu.

- Temat uporządkowania  reklam jest tak stary jak same reklamy - stwierdził radny Zdzisław Olszewski. - Nie oznacza to, że nie warto dążyć do zrobienia z reklamami porządku.


Do tematu powrócimy.

 

Kamila Jabłonowska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 7

%85.7 %14.3


Komentarze do artykułu (7)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +11
    ~ Łukasz23
    Środa, 27.05

    Pewnie domorośli specjaliści od reklamy, turystyki i estetyki zaraz wzburzą się tym "zamachem" na swobody obywatelskie i wolność gospodarczą, ale ja jestem przekonany, że niezamożne miasto - takie jak Elbląg - nie może sobie pozwolić na bylejakość, syf i bałagan. Jeśli miejscowi przedsiębiorcy nadal będą uważać, że nie stać ich na wspólne dbanie o porządek i estetykę, to pies z kulawą nogą do Elbląga z siódemki nie zjedzie i nadal będziemy się oddalać mentalnie od cywilizowanego świata. Życzę Panu Romanowi powodzenia w przekonywaniu elblążan, że proponowane przez niego działania na dłuższą metę bardziej się opłacają.

  2. 2
    +2
    ~ mius
    Środa, 27.05

    Zapewne w tym kodeksie są dobre rozwiązania. Ale jeżeli prawdą jest to, co piszą na innych stronach internetowych, że np. parasole w ogródkach na starówce mają być w kolorze ecru(!), to już nie jest rozsądne. Czy ktoś poprosi PepsiCo, Coca Cola Company, Kompanię Piwowarską , Unilewer (Algida) o zmianę swojego logo ?

  3. 3
    +1
    ~ lokalny patriota
    Środa, 27.05

    Z tego co pamiętam o uporządkowanie reklam od dłuższego czasu domagała się radna Maria Kosecka. Szkoda, że wszyscy o tym zapomnieli. No ale jak to bywa sukces ma wielu ojców :)

  4. 4
    +2
    ~ Piotr
    Środa, 27.05

    Łukasz, nikt się nie wzburzy... najwyżej wyniesie firmę z Elbląga ;)

  5. 5
    0
    ~ prośba
    Środa, 27.05

    na starość Roman S. chce wszystko regulować . Prezydencie Wróblewski zwolnij pan tego pajaca bo przez niego będzie referendum i Pan polegnie

  6. 6
    0
    ~ tak na marginesie
    Środa, 27.05

    urzędnicy chcieliby wszystko porządkować dajcie trochę oddechu weźcie się do uczciwej pracy a nie wymyślania bzdetów. po co tworzyć bzdurne przepisy których nikt nie bedzie przestrzegał. roman daj se siana

  7. 7
    --1
    ~ JEDEN KOLOR
    Środa, 27.05

    A samochody w Elblągu będą mogły mieć rózne kolory - pod warunkiem , że będzie to kolor czarny . Tak jak pierwsze Fordy .

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1134850978851