Poniedziałek, 29.04.2024, Imieniny: Piotr, Robert, Boguslaw
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

W Elblągu dyskutowali o przekopie Mierzei

10.06.2014, 15:42:15 Rozmiar tekstu: A A A
W Elblągu dyskutowali o przekopie Mierzei
fot. Adrian Sajko

Większości elblążan oraz mieszkańców gmin nadzalewowych nie trzeba przekonywać co do tego, że kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną jest potrzebny. Dziś (10 czerwca) podczas konferencji naukowej zebrani w Ratuszu Staromiejskim eksperci i goście mogli porozmawiać o aspektach technicznych i środowiskowych budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję oraz przewidywany wpływ tej inwestycji na rozwój regionu Południowo-Wschodniego Bałtyku.

O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, w szczególności władze Elbląga. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region będzie atrakcyjniejszy dla turystów. O idei przekopu i o tym, czy projekt jest potrzebny rozmawiali dziś podczas konferencji naukowej w Ratuszu Staromiejskim zaproszeni goście i eksperci.

Koncepcja przekopu sięga daleko wstecz; jeszcze do lat. 40. XX wieku. Jednak dopiero rok 2007 przyniósł powstanie programu budowy kanału przez Mierzeję na lata 2008-2013. Po zmianie władzy projekt ten jednak nie doczekał się realizacji; zlecano zaś wykonanie szeregu badań oddziaływania na środowisko tej inwestycji - Szkoda, że 6 lat ciężkiej pracy naukowców, którzy opracowali dotychczasową dokumentację dla Urzędu Morskiego nie zakończyło procesu przygotowawczego inwestycji - mówi prezydent Elbląga, Jerzy Wilk. - W marcu br., wysłałem nawet w tej sprawie pismo do premiera Donalda Tuska i wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej. W odpowiedzi dowiedziałem się, że rząd chce przekopu Mierzei ale ministerstwo wraz z Urzędem Morskim w Gdyni rozpoczęło proces opracowywania nowego projektu programu wieloletniego dot. budowy przekopu, ponieważ poprzedni wygasł z końcem grudnia 2013 roku. Nowy termin inwestycji to lata 2015-2020. Oczywiście będą tu potrzebne kolejne badania środowiskowe.

Większość ekspertów i gości obecnych na dzisiejszej konferencji pozytywnie wypowiada się o przekopie wskazując, że najlepszą lokalizacją dla budowy kanału są Skowronki - To inwestycja ważna z punktu widzenia społecznego, ekonomicznego i politycznego, która przede wszystkim umożliwi niezakłócony rozwój portu w Elblągu - mówi prof. dr hab. inż. Eugeniusz Dembicki. - Wybudowaniem kanału zainteresowane jest szerokie spektrum przedsiębiorstw obejmujących przemysł stoczniowy, energetyczny, transport morski i śródlądowy, rybołówstwo, usługi turystyczne polskie i międzynarodowe.

Z dotychczasowych badań naukowych prowadzonych w rejonie planowanego kanału przez Mierzeję Wiślaną przeprowadzone m.in przez Instytut Morski w Gdańsku wynika, że przy abstrakcyjnym założeniu całorocznego otwarcia śluzy kanału zasolenie wodne wyniesie zaledwie 1 promil, co będzie miało znikomy wpływ na ekosystem Zalewu. - Także ewentualny urobek z prac czerpanych w dnie Zalewu Wiślanego nie będzie szkodliwy dla środowiska - dodaje prof. Dembicki.

Elbląski port jest jedynym portem w Unii Europejskiej, do którego swobodnego dostępu na razie nie mają jednostki unijne - Jedyny dostęp do portu prowadzi przez Cieśninę Pilawską. Budowa kanału pozwoli na swobodny dostęp do elbląskiego portu morskiego i znaczny wzrost przeładunku. Wpłynie to na ożywienie gospodarcze regionu i pozwoli na uniezależnienie się od napięć politycznych, które już raz skutkowały kilkuletnią blokadą żeglugi na Zalewie. Na to Elbląg nie może sobie ponownie pozwolić - kończy prezydent Wilk.

Aleksandra Szymańska

Oceń tekst:

Ocen: 4

%50.0 %50.0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 5 )


Komentarze do artykułu (13)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --1
    ~ wiza
    Wtorek, 10.06

    Debatują nad czymś co już zostało zaklepane, bo przecież przekop będzie budowany. Więc po co ten lansik panie Wilk i ile pieniędzy "poszło" na tą niepotrzebną "konferencję".

  2. 2
    +7
    ~ maszmisz
    Wtorek, 10.06

    Od gadania nic sie nie zrobi, dziwne Tusk mówił, ze juz wszystko mają jeżeli chodzi o badania, niewiem ale ktoś chce to opóźnić - widocznie Ci z Gdańska i Gdyni - bo u Nich na nabrzeżu ma być budowana sztuczna pala wraz zzapleczem turystycznym i to za grube miliony.A moze by tak nie dyskutowac tylko uzyskac od Ministerstwa Infrastruktury konkretna odpowiedź i konkretny termin. Takie spotkania nic dobrego nie przynosza - tylko denerwuja ludzi- pogadali i dalej nic z tego, a inni sobie budują- też za Nasz pieniadze.

  3. 3
    +11
    ~ Konik Garbusek
    Wtorek, 10.06

    W Metalzbycie są łopaty po 23 zł sztuka, 1000 łopat to raptem 23000 zl. Jak widać na zdjęciach leśne dziadki jeszcze są sprawni, no może oprócz tego z laską - gdyby zaczęli od jutra, to zanim powstanie następne nikomu nie potrzebne opracowanie, mieli by zapewne kanał wykopany. Powodzenia - darmozjady!

  4. 4
    +5
    ~ Stanczyk Elbląski
    Wtorek, 10.06

    Przekop Mierzei, to DYŻURNY TEMAD podczas każdej kampanii wyborczej. Oni tylko gadać umieją a nawet nie wiedzą jak szpadel wygląda.

  5. 5
    +5
    ~ AMale już nie koniecznie
    Wtorek, 10.06

    tak się czasem zastanawiam czy ci ludzie rzeczywiście są tak infantylni i pozbawieni realizmu czy tylko udają - ale chyba to pierwsze bo ignorancją pachnie na kilometry a szczególnie te położone po stronie pomorskiego i u braci Moskali, którzy równo z nami lecą od 70, e od 75 lat przeca.......................... z wielkim okładem

  6. 6
    +9
    ~ ściemniacze
    Wtorek, 10.06

    Platforma ściemnia, że zrobią kanał przez mierzeję, mówią tak, bo ludzie chcą to usłyszeć. Prawda jest taka, że wówczas Elbląg odebrałby znaczną część ładunków przechodzących dzisiaj przez port w Kaliningradzie. Dlatego PO o przekopie tylko mówi, bo się Putinowi nie postawi.

  7. 7
    +5
    ~ ta
    Środa, 11.06

    ,................. i każdy wziął za to sowita zapłatę z kieszeni podatnika.

  8. 8
    +1
    ~ ferdy
    Środa, 11.06

    o rany a niema Wisły?

  9. 9
    +1
    ~ jan-49
    Środa, 11.06

    temat dyzurny prezydenta wilka jak podniesc procenty w sondazach a teraz juz znacznie wilk poszedl dalej ma "ekspertow" od gadania i obiecanek ale z tytulami profesorow ktorzy nie do konca wiedza co mowia ale wzieli kase to gadaja i tak to sie kreci dalej aby tylko oglupic wyborcow mniej gadac a wiecej robic!

  10. 10
    0
    ~ anonimek1
    Środa, 11.06

    Piękną mają salę, szkoda, że nic konkretnego nie ustalili... Zresztą jak zwykle w kwestii działań dotyczących przekopu nic się nie robi, tylko dużo gada...

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1658818721771