Środa, 29.06.2022, Imieniny: Benita, Piotr, Pawel
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii ZDROWIE I URODA

Woda i jej rola w organizmie

16.06.2010, 09:00:23 Rozmiar tekstu: A A A
Woda i jej rola w organizmie
Fot. zrodłozywiec.com.pl

Woda spełnia w organizmie wiele ważnych funkcji. Przede wszystkim jest jego głównym składnikiem i może stanowić 45-75 % masy ciała, u dorosłego nieotyłego człowieka jej udział sięga zwykle około 60 %. Zawartość wody w beztłuszczowej masie ciała u osób dorosłych jest stała i wynosi 75 % natomiast w poszczególnych tkankach może być różna, np. mięśnie zawierają  74-80 % wody, płuca około 80 %, wątroba około 68%, a kości około 25%. Większą zawartością wody charakteryzują się ciecze i wydzieliny ustrojowe, żółć - 86%, sok żołądkowy 97 %, a pot 99-99,5%.

Różnice w zawartości wody w ustroju wiążą się z wiekiem, płcią, a także z budową ciała. Organizm noworodka zawiera 75-80 % wody, rocznego dziecka 65 %, dorosłego mężczyzny około 60%, a dorosłej kobiety około 54 %. Z wiekiem zawartość wody w ustroju się zmniejsza, osiągając u ludzi starszych odpowiednio 54-46 %. Zmieniają się także proporcje wody w niektórych tkankach, np. spada jej udział w skórze, a wzrasta w mięśniach. Ponieważ tkanka tłuszczowa zawiera tylko 10-20 % wody, u osób otyłych procentowy udział wody w masie ciała jest mniejszy. Każdy organ zawiera wodę - mózg, serce, wątroba, mięśnie.

Będąc prawie idealnym rozpuszczalnikiem woda stanowi środowisko dla wszystkich procesów życiowych, jakie przebiegają w organizmie, jest także substratem w procesach trawiennych lub produktem końcowym wielu reakcji biochemicznych.

Woda jest niezbędna do normalnego przebiegu procesów trawienia. Formowanie kęsów pożywienia, przesuwanie treści pokarmowej wzdłuż przewodu pokarmowego, właściwe działanie enzymów trawiennych, wszystko to warunkowane jest odpowiednią zawartością wody w ślinie, soku żołądkowym i jelitowym oraz w żółci.

Podczas choroby lub dużego wysiłku fizycznego tracimy dużo wody, więc wzrasta jej zapotrzebowanie, które w skrajnych wypadkach może wzrosnąć do 10 litrów. Odwodnić organizm można też stosując nierozważnie przeróżne diety.

Codziennie nasz organizm traci wiele wody ok. 2,5 litra ( w dni upalne więcej). Około litra wydalamy, następne pół  litra znika w postaci  potu i wydychanego przez nas powietrza. Organizm ludzki nie ma specjalnych przystosowań do magazynowania wody, więc musimy uzupełniać jej zapasy w organizmie. Duża ilość wody zawarta jest w pokarmach. Wiele warzyw i owoców są złożone w ¾ z wody, 100g utlenionego tłuszczu daje 107g wody, 100g skrobi - 55,5g wody, 100g białka - 41,3g wody.

Indywidualne zapotrzebowanie na wodę może różnić się dość znacznie w zależności od: wieku, aktywności fizycznej, temperatury otoczenia i wilgotności powietrza. Zapotrzebowanie na wodę wyznaczane jest przez konieczność pokrycia strat obligatoryjnych  i rozcieńczenia produktów metabolizmu wydalanych przez nerki. Minimalna ilość wody, jaka zabezpiecza te potrzeby i zapobiega występowaniu zmian patologicznych, szacowana jest na 800 - 1000 cm/dobę. Z kolei maksymalna jej ilość nie powinna przekraczać możliwości wydalniczych nerek.

Według normy opracowanej przez prof. dr hab. med. Mirosława Jarosza, dr n. med. Lucjana Szponara i mgr Ewę Rychlik dzienne zapotrzebowanie na wodę wynosi: dla niemowląt do 0,5 roku - 700ml, od 0,5 do roku - 800ml, dla dzieci do 3 lat - 1300ml, od 4 do 6 lat - 1700ml, od 7 do 9 lat - 1900ml, dla mężczyzn od 19 lat - 3700ml i dla kobiet od 19 lat 2700ml.

Kto musi pić dużo wody:

- osoby odżywiające się zdrowo - produkty zawierające duże ilości błonnika wymagają dużej ilości wody

- osoby przystępujące do posiłku - szklanka wody przed posiłkiem ułatwia trawienie

- osoby pijące kawę i alkohol - zwiększona utrata wody z moczem wymaga uzupełnienia

- osoby podejmujące wysiłek fizyczny - potrzebują jej żeby uzupełnić wodę którą tracą podczas pocenia się

- osoby przebywające w wysokiej temperaturze otoczenia - muszą uzupełnić straty żeby uniknąć odwodnienia

- dzieci na wycieczce mogą mieć trudności z rozsądnym zakupem napoju - lepiej wyprawić je z butelką zdrowej, bezpiecznej wody.

 

mgr inż. Beata Majewska,
dietetyk Naturhouse


Centrum Dietetyczne Naturhouse
ul. Bałuckiego 9A
82-300 Elbląg
tel. (55) 236 36 10
kom. 500-164-057
email: naturhouse.elblag@o2.pl
strona internetowa:
Godziny otwarcia:
Poniedziałek -  Piątek: 7:00 - 21:00
Nasi dietetycy:
mgr inż. Beata Majewska
mgr inż. Katarzyna Sobiesińska

.........  Artykuł promocyjny partnera serwisu  .........


 

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 1 )


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2022 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.29505705833435