Sobota, 24.07.2021, Imieniny: Kinga, Krystyna, Olga
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Prace kafarowe na sztucznej wyspie na finiszu - zobacz film i zdjęcia

18.06.2021, 16:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Prace kafarowe na sztucznej wyspie na finiszu - zobacz film i zdjęcia
Fot. Materiały prasowe NDI/Besix

181 hektarów – taką wielkość będzie miała sztuczna wsypa, która powstaje przy okazji przekopu na Mierzei Wiślanej. Roboty kafarowe w tym rejonie właśnie dobiegają końca. Aby zamknąć obwód, do wykonania zostaje już tylko przepona oraz wrota techniczne w wyspie.
 

Wyspa powstaje na wysokości Przebrna - 4,5 km na południowy wschód od kanału przez Mierzeję Wiślaną oraz na wschód od toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Wypełni ją urobek z pogłębianych torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Docelowo przestrzeń ta ma się stać rajem dla ptaków, które już ją odwiedzają.


- Obecnie kończymy prace kafarowe zasadnicze, ale przed nami dużo innej pracy, by wykonać przekrój grodzy w całości. „Na gotowo” mamy wykonane ponad  20 procent obwodu wyspy, który mierzy koło 5 kilometrów – mówi Mariusz Sasin, zastępca dyrektora kontraktu do spraw budowy wyspy z konsorcjum NDI/Besix, które wykonuje przekop.

Właśnie odbywają się też prace związane z wydobyciem namułu z wnętrza grodzy  i prace nurkowe związane z montażem podwodnym ściągów. Trwa zasyp piaszczysty ringu wyspy.

- Po zakończeniu robót bagrowniczych wnętrze grodzy wypełniane jest piaskiem. Wsypujemy go kilkadziesiąt centymetrów powyżej lustra wody, by koparki mogły pracować na sucho. Profilują one piasek do żądanego przekroju profilowego. Następnie na jego powierzchni wykonywana jest geotuba, czyli konstrukcja piaszczysta z użyciem geosyntetyków – tłumaczy Mariusz Sasin.

Po przeprofilowaniu i wykonaniu geotuby całość jest okładana kamieniem hydrotecznicznym, który przy użyciu barek samobieżnych przypływa z portu w Elblągu. Do portu jest natomiast dostarczany drogą kolejową z południa Polski.

Drobniejsza frakcja kamienia jest wykładana na koronę grodzy, która w przyszłości będzie służyć jako droga technologiczna. Z kolei na skarpę trafia grubsza frakcja kamienia - tak, by zabezpieczyć wyspę przed działaniem szkodliwym fal i zalodzeniem.

Podczas realizacji inwestycji zostanie wbudowane 442 000 m3 gruntu do zasypu sztucznej wyspy, co daje objętość 118 basenów olimpijskich.

Wyspa jest dzielona na dwie kwatery. Pierwsza, o objętości ok. 5,9 mln m3 jest zapełniana w fazie budowy toru wodnego. Druga, o objętości ok. 3,3 mln m3, będzie stanowiła rezerwę dla urobku pochodzącego z przyszłych robót podczyszczeniowych, koniecznych do utrzymania zakładanych głębokości toru wodnego do portu w Elblągu.

- Wyboru lokalizacji sztucznej wyspy dokonano kierując się przede wszystkim względami przyrodniczymi, wskazaniem obszaru o najmniejszych wartościach przyrodniczych, gdzie siedliska Zalewu są najuboższe pod kątem bentosu i roślinności oraz poza zinwentaryzowanymi tarliskami, a także względami bezpieczeństwa nawigacji. Znajduje się ona w miejscu o niewielkim obecnie znaczeniu dla ptaków, zarówno w okresie lęgowym, jak i migracji w obrębie Zalewu Wiślanego, a także poza najcenniejszymi siedliskami akwenu dla ichtiofauny. Wyspa będzie bezludna, dostępna wyłącznie dla ptaków – powiedziała Dorota Słabek, Naczelnik Wydziału Oddziaływania Inwestycji na Środowisko Urzędu Morskiego w Gdyni.

Sztucznie wybudowana przy okazji przekopu przestrzeń wzbogaci siedliska obszarów Natura 2000. W otoczeniu Zalewu Wiślanego w okresie ostatnich 20 lat nastąpił zanik użytków zielonych, stanowiących miejsce lęgowe wielu gatunków ptaków.

- Po wybudowaniu wyspy i porośnięciu brzegów, w strefie przejściowej pojawią się warunki do zakładania gniazd zarówno przez perkozy dwuczube jak i łabędzie nieme, które są pod ochroną. Wyspa może też w przyszłości stanowić miejsce do odpoczynku i żerowania dla ptaków wodno-błotnych w okresie migracji, np. takich gatunków jak krakwa, płaskonos, świstun, krzyżówka, rożeniec, cyranka, cyraneczka, ale i dla będących przedmiotami ochrony gęsi białoczelnych i zbożowych – mówi Angelika Brzeska - Kośmider inżynier ds. technicznych i środowiskowych z konsorcjum NDI/Besix – Liczmy również, że odpowiednio zagospodarowana wyspa może wpłynąć na powiększenie populacji gatunków lęgowych – dodaje Angelika Brzeska.

 

Urząd Morski w Gdyni

 

 

 

 

 

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Galeria / Mierzei Wiślanej - prace kafarowe na sztucznej wyspie na finiszu ( zdjęć 24 )
Dodano: 2021-06-18 | Fot. Materiały prasowe BESIX/NDI
0

Komentarze do artykułu (6)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +2
    ~ Do_pomorskiego
    Piątek, 18.06

    Jest pięknie! A przeciwnicy rozwoju Elbląga i naszego regionu niech się czerwienią i fukają ze złości! :)

  2. 2
    --2
    ~ Super sprawa
    Piątek, 18.06

    PiS pokazali i pokazuje że nie możliwe staje się możliwe. I co wary opadają P O i PSL i SLD to PRZEZ was tak długo nie było prac na przekopie.

  3. 3
    +3
    ~ pobudka w ratuszu!
    Piątek, 18.06

    Zapomnijmy o rozwoju gospodarczym Elbląga dzięki przekopowi. Przekop , wyspa, most w Nowakowie - wszystko to będzie (już jest) piękną atrakcją turystyczną. Droga od przekopu do Krynicy też będzie atrakcyjna. Szkoda , że od Stegny do przekopu będzie nadal szwajcarski (kaszubsko - pomorski) ser. Zaraz ruszy droga przez południowy most i zobaczymy czym ona jest. A miasto nadal śpi, RM zajmuje się sobą, Antek nie wyjaśnia konfliktu interesów, Witold i Nowak biegają z biegunką od śmietnika do Dolinki, a Witold promuje w garniturze sportowy styl życia - żeby tylko się nie wycofał z Biegu Piekarczyka, bo też nie pobiegnę. Można by zadbać choćby o marinę i wygląd nabrzeża, bulwarów, żeby było to podobne do głównego dzieła.

  4. 4
    +2
    ~ Yuki
    Piątek, 18.06

    Tak czy siak jest to kawał dobrej fachowej roboty.Kto by tego nie robił.Należą się słowa uznania.My elblążanie i mniejsze porty nadzalewowe.Powinniśmy podziękować tym co to zaplanowali i praktycznie wykonali.

  5. 5
    +3
    ~ ZAKANALAK
    Sobota, 19.06

    Przekop dla bogatych Polaków,Niemców,Rosjan, ich wypasione jachty będą pływać po zalewie + po pochylniach.Dla turystyki OK ale dla biznesu to wywalone 2 miliardy,

  6. 6
    +2
    ~ BEZ ŚCIEM proszę
    Niedziela, 20.06

    @ZAKANALAK wolałby pan aby te pieniądze zostały wydane na tramwaje w Olsztynie lub inne fanaberie w tamtych stronach? O przekopaniu mierzei w tym miejscu i budowie kanału dla żeglugi myślał poważnie już król RP Stefan Batory. Chciał w ten sposób uniezależnić Rzeczpospolitą od kaprysów Gdańska, który nie do końca chciał się podporządkować polskiej władzy. W okresie powojennym wielkim orędownikiem idei takiego kanału był inżynier Eugeniusz Kwiatkowski, przedwojenny twórca innego śmiałego projektu - budowy portu i miasta w Gdyni. I wówczas nie brakowało głosów, że to utopia i wyrzucone w błoto pieniądze. Po co nam Gdynia skoro Polska może przecież korzystać z portu w wolnym mieście Gdańsku? Takie zdania nie powstawały przypadkiem. Były efektem niemieckiej, później też nazistowskiej propagandy. Nawet dzisiaj, gdy Gdańsk w całości jest polski, historia pokazuje jak bardzo potrzebny jest port w Gdyni, jeden z trzech największych portów handlowych Polski, a do tego główny port militarny. Panie ZAKANALAK, skoro są ludzie zdecydowani odbudować gospodarkę morską w Elblągu i rejonie Zalewu Wiślanego, jest wola polityczna i są pieniądze, to niech tak się dzieje. Nareszcie u władzy jest w Polsce ekipa która nie gada o potrzebie kanału przez mierzeję ograniczając się do gestów wbijania łopat, tylko po prostu skutecznie to robi. I mało to dla nas ważne że są to ludzie PiS, bo kanał w przyszłości nie będzie miał politycznego zabarwienia. Ale trzeba pamiętać kto ma prawdziwe zasługi, kto tylko gadał a nic nie zrobił, kto był przeciwny i dlaczego? Kto próbuje się podpiąć oraz kto wrednie przeszkadzał i dlaczego to robił.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2021 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.