Elbląg przeżywa boom turystyczny, przekonują przedstawiciele ratusza. – Po wydarzeniach miejskich oraz w sezonie letnim widać wyraźny wzrost liczby turystów. Mamy również sygnały od hotelarzy, że z roku na rok jest ich coraz więcej. Uważam więc, że mamy tendencję wzrostową – mówi dyrektor departamentu promocji. Czy podobnie uważają elblążanie? Weź udział w ankiecie INFO.
Podsumowanie tegorocznych działań promocyjnych oraz wyniki ankiety przeprowadzonej wśród turystów były tematami posiedzenia komisji kultury, sportu, turystyki i promocji miasta. Zdaniem ratusza zainteresowanie Elblągiem wyraźnie wzrosło, głównie dzięki licznym wydarzeniom miejskim, ich promocji w mediach, także społecznościowych, oraz udziałowi miasta w wydarzeniach zewnętrznych.
Głównie były to imprezy cykliczne, takie jak Dni Elbląga, Święto Chleba, Dni Morza, jarmark wielkanocny czy bożonarodzeniowy, ale też nowe propozycje, jak bal karnawałowy dla dzieci czy Majówka w Polsce. Wszystkie wydarzenia promowaliśmy zarówno naszymi kanałami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. Poprzez plakaty, działania w przestrzeni miasta oraz w mediach społecznościowych. Staramy się też tworzyć filmiki z każdego wydarzenia, by później pokazywać je jeszcze raz i zachęcać turystów do odwiedzin, co wydaje nam się jest skuteczną promocją. Widzimy, że coraz więcej osób odwiedza nasze miasto, widząc rozmach i nakłady sił włożone w organizację kolejnych wydarzeń
– mówi Magdalena Puzdrowska, dyrektor Departamentu Turystyki i Promocji Urzędu Miejskiego w Elblągu.
– W tym roku po raz pierwszy udało nam się osiągnąć cel, ponad miliona zasięgów w lipcu. Stało się to po miejskich wydarzeniach, które zainicjowaliśmy. To niesamowity sukces pokazujący, że grono odbiorców zainteresowanych naszymi wydarzeniami się poszerza. To naprawdę liczba, która robi wrażenie i pokazuje potęgę działań promocyjnych naszego miast – dodała Puzdrowska.
Co o Elblągu sądzą sami turyści? Odpowiedzi dostarczają wyniki ankiety przeprowadzonej wśród odwiedzających miasto. Trzeba jednak zaznaczyć, że próba nie była duża – prawidłowo wypełnione ankiety oddało niespełna 440 osób, najwięcej wśród nich było mieszkańców województw pomorskiego i mazowieckiej. Największą atrakcją miasta według nich są zabytki Starego Miasta, a na drugim miejscu rejsy Kanałem Elbląskim. – Aż 67,9 proc. wskazało, że odwiedzało Elbląg po raz pierwszy. Stąd też możemy wysnuć wnioski, że promocja miasta działa bardzo prężnie i docieramy do osób, które jeszcze o Elblągu nie słyszały – podkreśliła dyrektorka departamentu.
Miasto zapowiada zwiększenie liczby ankiet w przyszłym roku – do około 2 tys. oraz wprowadzenie ich w formie elektronicznej. Dane mają być uzupełniane również m.in. o informacje dotyczące kodów pocztowych zbieranych na basenie Dolinka. – To pozwoli nam uzyskać pełniejszy obraz ruchu turystycznego – mówił Piotr Kowal, wiceprezydent Elbląga.
Jak wskazują dane z punktów Informacji Turystycznej, w minionym sezonie Elbląg odwiedziło ponad 46,1 tys. turystów z Polski i zagranicy (w tej grupie najwięcej jest Niemców - 3 725). Realne liczby najpewniej są dużo wyższe. – Widzimy wzrost zarówno podczas wydarzeń miejskich, jak i w sezonie letnim. Hotelarze sygnalizują, że coraz więcej osób zostaje w mieście dłużej niż jeden dzień – dodała Magdalena Puzdrowska.
Widzimy duże zwieszenie ruchu turystycznego. Zebraliśmy dane, oprócz tych z punktów informacji turystycznej, z obiektów miejskich, od hotelarzy, a także z okolicznych atrakcji. Mamy nawet dane z Nowej Holandii, którą odwiedziło około 200 tys. osób. To daje podstawy, by sądzić, że część z tych turystów odwiedziła również Elbląg
– zaznaczył wiceprezydent.
Radni pytali także o współpracę turystyczną z Mierzeją Wiślaną i Zalewem Wiślanym. – Jeżeli chodzi o Zalew Wiślany, to tutaj bardzo dużo się zadziało. Oprócz związku (chodzi o nowo powstający Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zalewu Wiślanego) powstała już współpraca na linii kilkunastu samorządów i "Czas na Zalew", czyli strona internetowa z atrakcjami, która spaja nasz region. Dodatkowo wzmocniliśmy współpracę z Żeglugą Gdańską, która od tego sezonu uruchomiła połączenia z Krynicy do Elbląga. One cieszyły się olbrzymią popularnością. W przyszłym sezonie postaramy się wzmocnić jeszcze ten kierunek Zalewu Wiślanego, Mierzei Wiślanej. Pamiętajmy również o tym, że bardzo duży ruch turystyczny generuje też Żegluga Ostródzko-Elbląska. Elbląg jest doskonałym punktem wypadowym do zwiedzania regionu – podkreślał Piotr Kowal.
Podczas komisji nie przedstawiono szczegółowych kosztów promocji miasta, w tym np. produkcja licznych gadżetów czy udział w wydarzeniach w innych miastach i organizacji imprez. Wiadomo jednak, że są one znaczne. Sam tegoroczny koncert „Lata z Radiem i Telewizją Polską” kosztował ponad 450 tys. zł, Dni Elbląga 2025 kolejne 600 tys. zł, a 150 tys. zł miasto dołożyło do organizacji finału Tauron Pucharu Polski Kobiet.
Czy elblążanie również zauważają większą liczbę turystów w mieście? Zachęcamy do udziału w ankiecie. Głosowanie potrwa do 23 grudnia do godz. 14.







![Boom turystyczny w Elblągu? "Promocja miasta działa bardzo prężnie" [ankieta INFO]](images/artykuly-glowne/d/info.elblag.pl-82952-Boom-turystyczny-w.jpg?v=1766331691)



