Sobota, 14.12.2019, Imieniny: Alfred, Izydor
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POZNAJ ELBLĄG

Poznaj elbląskie formy przestrzenne: Rzeźba nawiązuje do obecności Niemców w Elblągu? (odc. 21)

19.07.2019, 12:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Poznaj elbląskie formy przestrzenne: Rzeźba nawiązuje do obecności Niemców w Elblągu? (odc. 21)
Fot. Ryszard Biel

Wrocław słynie z krasnali rozmieszczonych po całym mieście. Łódź posiada brązowe figury bajkowych bohaterów z filmów i seriali ze Studia Małych Form Filmowych Se-ma-for m.in. Misia Uszatka, Plastusia. A co wyróżnia nasze miasto na tle innych? Elbląg posiada około 50 form przestrzennych. Niewiele miast może się pochwalić tak dużą kolekcją sztuki współczesnej na swych ulicach. W naszym cyklu przedstawimy, co o formach przestrzennych sądzą mieszkańcy naszego miasta?

Na skraju Parku Planty, wzdłuż ul. Armii Krajowej mieści się forma przestrzenna Hilarego Krzysztofiaka. Rzeźba została wykonana z gąsienicy ciągnika, którą zespawano. Kontrast do całej kompozycji stanowią trzy talerze, okręgi, pomalowane na kolor czerwony. Forma ta powstała w 1965 r. podczas I Biennale Form Przestrzennych i niektórym elblążanom kojarzy się z okresem II Wojny Światowej.

Wydaje mi się, że jest to jakaś gąsienica od czołgu. Nasze miasto zostało zniszczone w czasie II Wojny Światowej, być może ta rzeźba nawiązuje do obecności Niemców w Elblągu. Tym bardziej że widać na niej ślady upływającego czasu, przede wszystkim rdzę. Wydaje mi się, że formy te są zaniedbane, choć niektóre z nich są ciekawsze dzięki rdzy, ponieważ zauważamy wtedy, jak długo już istnieją

-mówił pan Mateusz.

Postulatem I Biennale Form Przestrzennych była idea zakładająca integrację i współtworzenie przestrzeni miasta przez formy. W ciągu wielu lat pojawiały się pomysły przeniesienia form w jedno miejsce, jednak taka ingerencja stałaby w sprzeczności z ideą artystów. I Biennale Form Przestrzennych miało charakter działania krytycznego-antymuzealnego. Zakładało wyjście ze sztuką do przestrzeni miejskiej, nie zamykając jej w murach muzeum.

Dobrze, że są formy przestrzenne, w naszym mieście są one tradycją. Powinny powstać tabliczki przy wszystkich rzeźbach, żeby każdy mógł zasięgnąć informacji, choćby skąd wzięły się te formy w naszym mieście. Zauważamy je codziennie, przemierzając choćby jakąś cześć miasta, ale zwykle nie wiemy, co przedstawiają, ile lat mają i kto je stworzył, a powinno być to dla nas choć trochę ważne

-mówiła pani Joanna.

Niektórzy elblążanie zauważają niszczenie dobytków elbląskiej sztuki. Ponadto sugerują potrzebę renowacji form przestrzennych, aby stały się bardziej wyraziste, a w konsekwencji ciekawsze, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.

Ta rzeźba była kiedyś miejscem zabaw dzieci. Pamiętam, jak ja byłam mała i wspinałam się na nią, nie raz ktoś mnie stąd pogonił. Z biegiem lat dowiedziałam się, jaka jest ich historia, jednak już dziś nie pasują do naszego miasta. Wydaje mi się, że powinny być unowocześnione a na pewno bardziej widoczne, może przez zamontowanie reflektorów, lamp albo tablic pamiątkowych, zmiane koloru. Mamy tu dużo mieszkańców i turystów intensywne kolory na pewno zaineteresowały by każdego

-mówiła pani Dominika.

Starsze pokolenie elblążan oprócz walorów estetycznych w formach przestrzennych dostrzega także fragment historii naszego miasta. Dużą rolę w historii Elbląga odegrały Zakłady Mechaniczne Zamech, w których pracowało wielu mieszkańców. W okresie rozkwitu elbląskiego przemysłu w zakładach im. Karola Świerczewskiego pracowało ok. 5 tys. osób. Dziś możemy sobie wyobrazić, ile elementów stali pozostawało na przykład po obróbce tokarskiej. Z tych bezużytecznych rur, prętów, blach itp. elementów, artyści stworzyli sztukę, która do dziś ozdabia nasze miasto.

Pamiętam, jak robili te formy przestrzenne, kiedy przychodzili artyści, a my pracownicy spawaliśmy te elementy. Pamiętam sytuację, kiedy jeden artysta, nie pamiętam już nazwiska, przyszedł do mnie i poprosił, abym na tokarce wytoczył mu kurze jajko. Zajęło mi około pół godziny, aby jajko było takie, jak być powinno. Wtedy artysta powiedział mi -widzi Pan, kura zniesie jajko w parę minut, a pan nad nim spędził tyle czasu. Do dziś to pamiętam, bo jest w tym pewien morał, aby doceniać pracę rąk ludzkich. Niektóre formy nie są ładne, ciekawe, ale ktoś je przez długi czas wykonywał, dlatego warto jest, ten trud i prace szanować. Bez form przestrzennych nasze miasto byłoby puste, bez śladów historii na ulicach

-mówił pan Stanisław, tokarz pracujący w "Zamechu".

A co na temat gąsienicy Hilarego Krzysztofiaka sądzą nasi czytelni? Czy szanujemy obecne w przestrzeni naszego miasta rzeźby?

 

Monika Siuciak
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 4 ) Fot. Ryszard Biel


Komentarze do artykułu (4)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +3
    ~ ZAMECHOWIEC,,
    Piątek, 19.07

    Witam. Jak czytam co mówi Pani Dominika .Czy Pani siebie szłyszy i co Pani za bajki opowiada . Po obróbce tokarskiej zostają tylko wiury !!! Rury , pręty , blachy . kątowniki , ceowniki to był zdrowy materiał wiem co piszę .Jeżdziliśmy do magażynu z kwitami i pobieraliśmy zdrowy materiał kto by się bawił w złom ale nam mówiono jakby ktoś się pytał to to wszystko jest że złomu tylko nikt się nie pytał i z tego były wykonywane bienale te formy przestrzenne myśmy robili w zakładzie w 1965 r . Na okrągło oprócz tego charowaliśmy w akordzie na produkcji i taka jest prawda . I to niebył złom złom to jest teraż . Ta rzeżba bienal z gąsienic co widać na zdjęciu to był złom i może 10 % to był złom reszta to zdrowy materiał .A wrozkwicie w "" Zamechu ,, pracowało 8 - siem tysięcy ludzi .

  2. 2
    +1
    ~ Jaś Fasola
    Piątek, 19.07

    Oby ta forma nie przewróciła się przypadkiem na kogoś. Bo pod jej ciężarem to śmierć pewna. A na fotkach widać, że jest już lekko pochylona.

  3. 3
    +1
    ~ polak
    Piątek, 19.07

    zamechowiec chyba wióry przez"" ó "" , a tak po za ty to nie wiem o czy piszesz , coś chcesz przekazać ale co hu..... wi co . robili z tego co mieli i tyle , jak dyrektor wywoził całą szklarnie też na wz etce było napisane złom użytkowy i tyle w temacie

  4. 4
    0
    ~ polak
    Piątek, 19.07

    zamechowiec chyba wióry przez"" ó "" , a tak po za ty to nie wiem o czy piszesz , coś chcesz przekazać ale co hu..... wi co . robili z tego co mieli i tyle , jak dyrektor wywoził całą szklarnie też na wz etce było napisane złom użytkowy i tyle w temacie

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2019 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.