Ruch Obywatelski Nowy Elbląg złożył obywatelską inicjatywę uchwałodawczą w sprawie ważnych dla Elbląga inwestycji kolejowych. - Chcemy w ten sposób pokazać decydentom jak ważne są to kwestie dla mieszkańców naszego miasta – stwierdziła Barbara Pytlińska.
To pokłosie odpowiedzi jaką Ruch Obywatelski Nowy Elbląg otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury dot. potrzeby zbudowania nowego połączenia kolejowego między Elblągiem a Gdańskiej przez Nowy Dwór Gdański.
Wynika z niej, że prace przygotowawcze, a więc tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe jest na liście rezerwowej Krajowego Planu Kolejowego do 2030 roku. Szacowany koszt tego zadania wynosi 15 milionów złotych. Jesteśmy przekonani że można wygospodarować takie środki w wielomiliardowych budżetach przeznaczonych na polską kolej
– informuje Barbara Pytlińska.
Ruch Obywatelski Nowy Elbląg od lipca czeka także na odpowiedź od PKP w sprawie dostępności dworca kolejowego w Elblągu. - Na naszą prośbę interwencję w tej sprawie wystosował Pełnomocnik Rządu ds. Osób z Niepełnosprawnościami – dodała Barbara Pytlińska. - Jest to dla nas od lat bardzo istotna kwestia - znamy wiele osób, dla których przemierzenie tego dworca jest dużym problemem.
Poniżej publikujemy postulaty Nowego Elbląga:
„Składamy do Rady Miejskiej projekt uchwały ma na celu zwrócenie uwagi ośrodków centralnych na potrzeby kolejowe naszego miasta i regionu. Obejmuje ona trzy punkty:
1. Poparcie dla Petycji Kolej na Żuławy. Podobną uchwałę w tej sprawie podjęła Rada Miasta Gdyni. Uważamy więc że i nasze miasto, dla której ta inwestycja jest kluczowa powinno podjąć taką uchwałę.
2. Apel o pilny montaż wind i dostosowanie stacji Elbląg do potrzeb osób o ograniczonej mobilności - dziś na perony prowadzą wyłącznie schody; wielokrotnie do naszego stowarzyszenia docierały skargi o dostępności dworca. Podkreślamy w uchwale, że dworzec w Elblągu pełni także funkcję komunikacyjną dla mieszkańców dzielnicy Zatorze z resztą miasta.
3. Reaktywacja Kolei Nadzalewowej - W kontekście planowanego powstania w najbliższym czasie Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zalewu Wiślanego reaktywacja linii kolejowej nr 254 powinna być w naszej ocenie jednym z głównych celów tego zrzeszenia.
Zbieranie podpisów wśród mieszkańców rozpoczniemy niezwłocznie po rejestracji projektu. Będziemy o tym informować w kolejnych wiadomościach”.
Przypomnijmy, jak w listopadzie 2024 r. Preztdent Elbląga Michał Missan wypowiedział się w tej sprawie.
W tej Koncepcji znajduje się „Metropolia Ujścia Wisły” z budową linii kolejowej Elbląg – Nowy Dwór Gdański – Gdańsk. Rząd Premiera Donalda Tuska dokonał weryfikacji dotychczasowych założeń komunikacyjnych i zapowiedział nowe rozwiązania dotyczące rozbudowy sieci komunikacyjnej w Polsce
– zaznaczył wówczas Michał Missan.
Jednym z głównych założeń nowego komponentu kolejowego, jak podkreślił Michał Missan, jest umożliwienie podróży między Warszawą a głównymi miastami Polski w czasie 100 minut.
Moim zamierzeniem w powyższej kwestii jest zabieganie o najlepsze i najbardziej korzystne rozwiązania dla Elbląga i jego mieszkańców
– dodał Prezydent Elbląga.
Pomysł fajny, tylko jest jedno ale. Tusk nie zrealizuje tej inwestycji, a Missan w tej sprawie nic nie może. Pomysły rządu, żeby pociągi jeżdzily z prędkością 350 km na godz. jest tylko po to, żeby kupić niemieckie lokomotywy.
Za plebsu pisowskiego by były drużyny bo resztę by rozkradli
Przecież platforma obywatelska to nie jest partia propolska. Oni mogą jedynie jakiegoś mini Piekarczyka wystrugać to jest szczyt możliwość tych nieudaczników. Ewentualnie jakiś mural.