Na jakiej podstawie prawnej Zarząd Budynków Komunalnych przerzuca na najemców obowiązek i koszty wymiany lub legalizacji wodomierzy? Tym tematem zainteresował się radny Rafał Traks. - Uważam, że w trosce o mieszkańców zasobu komunalnego i w zgodzie z prawem obowiązek legalizacji i wymiany wodomierzy powinien być finansowany przez właściciela nieruchomości, czyli Gminę Miasto Elbląg, a nie przerzucany na lokatorów – stwierdził.
Radny Rafał Traks poruszył temat obowiązku ponoszenia kosztów wymiany i legalizacji wodomierzy w zasobie komunalnym. - Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności ustawą Prawo o miarach i rozporządzeniem Ministra Przedsiębiorczości i Technologii w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych, w Polsce wodomierze podlegają obowiązkowi legalizacji co 5 lat – stwierdził.
Po upływie tego okresu tracą one ważność i muszą zostać ponownie zalegalizowane lub wymienione na nowe. Obowiązek ten – w przypadku lokali należących do gminy – spoczywa na właścicielu nieruchomości, którym w przypadku zasobu komunalnego jest Gmina Miasto Elbląg. Tymczasem do mojej wiedzy dotarły informacje, że Zarząd Budynków Komunalnych w Elblągu przerzuca obowiązek i koszty wymiany lub legalizacji wodomierzy na najemców lokali komunalnych
– zaznaczył Rafał Traks.
Takie działanie, jak podkreślił Rafał Traks, budzi wątpliwości zarówno pod kątem zgodności z przepisami prawa, jak i zasad sprawiedliwości społecznej. – Zwłaszcza, że w zasobie komunalnym mieszka wielu mieszkańców o trudnej sytuacji materialnej – dodał.
Radny zwrócił się z pytaniami do Prezydenta Elbląga Michała Missana. - Na jakiej podstawie prawnej Zarząd Budynków Komunalnych przerzuca na najemców obowiązek i koszty wymiany lub legalizacji wodomierzy? - pytał. - Ile przypadków wymiany lub ponownej legalizacji wodomierzy w zasobie komunalnym miało miejsce w latach 2022–2024 i jaki był łączny koszt tych działań?
Czy Prezydent Miasta planuje wprowadzenie zmiany praktyki ZBK, aby zgodnie z prawem to właściciel – Gmina Miasto Elbląg/Zarząd Budynków Komunalnych – ponosił koszty wymiany i legalizacji wodomierzy w lokalach komunalnych? Czy miasto analizowało możliwość centralnego zakupu i wymiany wodomierzy w celu obniżenia kosztów i zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami?
- dopytuje Rafał Traks.
Na odpowiedź radny czeka od 14 sierpnia. - Uważam, że w trosce o mieszkańców zasobu komunalnego i w zgodzie z prawem obowiązek legalizacji i wymiany wodomierzy powinien być finansowany przez właściciela nieruchomości, czyli Gminę Miasto Elbląg, a nie przerzucany na lokatorów – stwierdził Rafał Traks.
Już dawno wiedziałem że to pachnie przekrętem, ludzie założyli wodomierze po to żeby oszczędzać, to im podnieśli stawkę za m3 wody .
Wodomierze, podzielniki ciepła to jeden wielki przekręt. Co najlepsze, to teraz po ostatniej ustawie jeszcze za PiS dotyczącej obowiązku wymiany wodomierzy na radiowe (gdzie ta wolność?) to spółdzielnie zabraniają już (jak było wcześniej) samemu instalować wodomierze, tylko trzeba brać dużo drożej od spółdzielni - tak robią np. Nad Jarem. Pyt. czy to zgodne z prawem? Bo oni powołują się na ostatnią ustawę PiSu w tej kwestii. Swoją drogą to kolejny przekręt, że drożej jest w spółdzielni wymienić wodomierze (która za względu na ilość powinna mieć wynegocjowane dużo niższe ceny) niż samemu kupić na allegro i wymienić. Dodam, że spółdzielnia do wymiany zatrudnia ukraińców.
A kto używa wodomierza gmina czy pasożyty takie jak partyjne słupy. Wszystko daj.