Czwartek, 9.05.2024, Imieniny: Stanislaw, Eryk, Liza
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLITYKA

Jerzy Wilk prosi Premiera Tuska o podjęcie działań. "Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego"

24.03.2014, 12:32:55 Rozmiar tekstu: A A A
Jerzy Wilk prosi Premiera Tuska o podjęcie działań. "Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego"
fot. archiwum redakcji

- w 2009 roku elbląski port został odblokowany. Rosjanie zgodzili się na żeglugę części statków przez Cieśninę Pilawską. Problem w tym, że umowa obowiązuje jeszcze przez pół roku. Obawiamy się, że strona rosyjska znowu może zablokować żeglugę po Zalewie Wiślanym. Taka sytuacja uderzyłaby nie tylko w interesy miasta, ale także w przedsiębiorców, którzy poczynili szeroko zakrojone inwestycje. Dlatego wystosowałem list do Pana premiera i Pani Minister z prośbą o podjęcie działań w celu przyspieszenia prac nad realizacją projektu Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - mówi prezydent Elbląga Jerzy Wilk, który na godz. 13.00 zwołał konferencje prasową w tej sprawie.

Poniżej przedstawiamy treść pisma wysłanego przez Jerzego Wilka:

"Elbląg, 17 marca 2014

Szanowny Pan
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
Rzeczpospolita Polska

Szanowny Panie Premierze,   

Zwracam się do Pani Minister z wnioskiem o podjęcie działań w celu przyspieszenia prac nad realizacją projektu Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, a także pomoc w zakresie pogłębienia torów wodnych na akwenie Zalewu Wiślanego i rzece Elbląg.

Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego i najbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Leży 40 km od granicy z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej i jedyny bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Piławską. Ze względu na swoje położenie Elbląg jest portem szczególnie wrażliwym na napięcia polityczne pomiędzy Federacją Rosyjską a Unią Europejską.

Obecnie doświadczamy takich napięć pomiędzy Federacją Rosyjską, państwami członkowskimi Unii Europejskiej, Stanami Zjednoczonymi i organizacjami międzynarodowymi. Sytuacja ta może stanowić realne zagrożenie dla dalszego funkcjonowania elbląskiego portu i wymiany handlowej z portami Obwodu Kaliningradzkiego.

Port elbląski już raz doświadczył sytuacji, kiedy to jednostronną decyzją rządu Federacji Rosyjskiej wstrzymano na blisko 5 lat swobodną żeglugę po Zalewie Wiślanym.  Był to ogromny cios w gospodarkę miasta i regionu, w szczególności w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych jakie zostały poniesione w związku z budową i dostosowaniem niezbędnej infrastruktury portowej. Za 21 mln zł wybudowano i oddano do użytku terminal towarowy wraz z placami składowymi, nowym nabrzeżem, kolejne 5 mln zł kosztował terminal do obsługi ruchu pasażerskiego i promowego. Ta infrastruktura była bezużyteczna do 2009 roku, dopiero wtedy Premier Donald Tusk podpisał porozumienie o swobodnej żegludze z ówczesnym Premierem Federacji Rosyjskiej Władimirem Putinem.

Od tego czasu elbląski port przeżywa swój renesans. Przeładunki wzrastają każdego roku średnio o około 70 procent. Do portu i miasta powrócili inwestorzy, którzy modernizują nabrzeża, inwestują w budowę nowych terminali, armatorzy sprowadzają nowe jednostki do transportu wodnego. Tworzone są nowe miejsca pracy, a dzięki wymianie handlowej zwiększyły się wpływy do budżetu miasta, regionu i w konsekwencji budżetu państwa.

Rok 2013 był przełomowym rokiem dla elbląskiego portu. Przeładunek towarów w porcie wzrósł o 69% i wyniósł 285 500 ton (z czego eksport stanowił 228 700 ton). Elbląski port znalazł się w samej czołówce, zaraz po portach mających podstawowe znaczenie dla gospodarki RP. Szacujemy, iż wielkość przeładunków w 2014 roku wzrośnie do 400 000 ton. Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, operatorzy przeładunków na poszczególnych terminalach pracują nawet w systemie 24-godzinnym.
W ubiegłym roku Zarząd Portu Morskiego Elbląg skierował wnioski do Urzędu Morskiego w Gdyni o pogłębienie toru wodnego do głębokości 3-3,5 metra, co pozwoli na wpływanie większych jednostek transportowych i zwiększenie możliwości transportowych. Zdajemy sobie sprawę, iż prace te wymagają znacznych nakładów finansowych, jednakże koszty te, w stosunku do osiąganych korzyści, są bardzo niskie.

W aktualnej Strategii Rozwoju Miasta kładziemy duży nacisk na inwestycje portowe, wytyczamy kierunki rozbudowy i rozwoju miasta w oparciu właśnie o nasz port. Nie możemy zatem dopuścić ponownie do sytuacji, kiedy to w wyniku perturbacji politycznych czy konfliktów międzynarodowych poczynione inwestycje, plany rozwojowe i inwestycje nie tylko portu, ale i wielu przedsiębiorców krajowych i zagranicznych zostaną ponownie zawieszone. Straty na wielu obszarach będą trudne do oszacowania, a co najgorsze – do odrobienia.

Dlatego też w świetle powyższych zagrożeń i negatywnych tendencji należy dokonać wszelkich starań i przyspieszyć proces realizacji budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Zapewni on suwerenność portu, ale przede wszystkim wpłynie na poprawę bezpieczeństwa narodowego, bo powstaną dzięki temu powstaną drogi ewakuacji morskiej lub dostaw środków. Bezpośredni dostęp do morza i europejskich portów nadbałtyckich, pozwoli także na pełne wykorzystanie potencjału elbląskiego portu, nawiązanie bezpośredniej współpracy z portami trójmiejskimi i funkcjonowanie na zasadzie portu feederowego, a także wykorzystanie potencjału turystycznego całego Zalewu Wiślanego. Tylko budowa kanału pozwoli na wzrost przeładunków do 2 mln ton rocznie, co istotnie wpłynie na przychody do skarbu państwa, samorządu i nowe miejsca pracy. Stworzenie dogodnych warunków dla transportu morskiego do portów nadbałtyckich będzie stanowiło realizację wytycznej Unii Europejskiej „From roads to sea”, która zakłada odciążanie w poważnym stopniu połączeń drogowych, a zwłaszcza drogi S-7 Warszawa – Gdańsk. Paradoksalnie budowa kanału może również wywrzeć pozytywny wpływ na połączenie polskich portów Zalewu z Bałtyjskiem i Kaliningradem. Po wybudowaniu kanału zakaz żeglugi przez rosyjską część Zalewu straci swój sens. Możliwa bowiem stanie się w takim przypadku żegluga w relacjach Elbląg – Bałtyjsk i Elbląg – Kaliningrad. Warto również podkreślić, elbląski port jest obecnie jedynym portem morskim w Unii Europejskiej, do którego nie mają dostępu jednostki państw unijnych.

Zważyć także należy, że Urząd Morski w Gdyni w 2013 roku w specjalnej analizie uznał, iż budowa kanału jest opłacalna pod względem ekonomicznym. W prognozie oddziaływania na środowisko zyski z inwestycji oszacowano na kilka miliardów złotych.

W celu zapewnienia bezpiecznej i efektywnej nawigacji do elbląskiego portu należy również pogłębić tor wodny, co jednocześnie stworzy warunki do żeglugi jednostek o większym tonażu i zanurzeniu.

Reasumując, uważamy nasz wniosek za w pełni uzasadniony i tylko szybkie podjęcie pozytywnych działań pozwoli na pełny rozwój portu, jego suwerenność, rozwój biznesu, wymiany handlowej, a także pozytywnie wpłynie na rozwój całego regionu. Licząc na pomoc i podjęcie możliwych do przedsięwzięcia działań pozostaję


Z wyrazami szacunku

Jerzy Wilk
Prezydent Miasta Elbląg"

Oceń tekst:

Ocen: 20

%75.0 %25.0


Komentarze do artykułu (40)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +15
    ~ WYBORCA
    Poniedziałek, 24.03

    Ile ton z elbląskiego portu przepłynęło przez cieśninę Piławską - dotarło poza teren Rosji - Kalinigradu i Bałtijska. Obecna zdolność przeładunkowa portu to 1 milion ton.

  2. 2
    +15
    ~ wezyr
    Poniedziałek, 24.03

    Tuska nazwać Panią Minister ? Czy Tusk to jakaś Gender ? Jakiś wybitny dyplomata to pisał...

  3. 3
    +13
    ~ olo
    Poniedziałek, 24.03

    Nie bardzo wiem o co chodzi, podają ilość ładunków 285 500 t. pomnożone przez stawkę przeładunkową 15,40 zł/tona to obroty portu powinny wynosić ok. 4 396 700 zł To jakiego diabła do tego portu trzeba dopłacać bo nie starcza na pensje dla urzędników w Porcie ?

  4. 4
    +7
    ~ elblazanin
    Poniedziałek, 24.03

    Zawsze warto próbować. do wezyr: Naucz się czytać ze zrozumieniem a później wypowiadaj się na forum.

  5. 5
    +6
    ~ turban
    Poniedziałek, 24.03

    tusk ma to gdzies! jego nie interesuje elblaki port. jesgo interesuje jak i ile moze ukrasc polakom. On i jego kolesie skupiaja sie na tym jakby tu sie do konca kadencji obłowić. Np taki rostowski, brazylijski zyd, wrocil do polski zarobil kilkadziesiat milionow zl , w polsce posiada 3 wille i 10 mieszkan ,ktore wynajmuje a kasa leci mu na konto. Tym czasem polak uczciwie pracujacy i placacy podatki ,mieszka w obskurnej czynszowce lub kupuje mala 2 pokojowa klitke ktora splaca on, jego dzieci i jego wnuki. dlaej glosujcie na czosnkowych!

  6. 6
    --10
    ~ jasio
    Poniedziałek, 24.03

    Brawo Panie prezydencie moze te ruski pachołek Tusk i Komoruski na zołdzie Kremla chociaż trochę zaskoczy??? przed wyborami do Europarlamentu!!! bo im jak psu nie wierze!!! przejdzie taki Tusk przez podwórko i Azorowi z michy żarcie wpieprzy!!!! Kopać ,kopać[mierzeję] ale przedtem POjebów wykopać od koryta!!!! bo oni w dupe Putinowi i Merkel wchodza że nawet butów nie widać !!! a tera głupa rżną przed wyborami na takie bzdety tylko buc albo leming sie załapie!!!!!!

  7. 7
    +11
    ~ wezyr
    Poniedziałek, 24.03

    zeby jezdzić do kalingradu nie trzeba kopać mierzei. Warto by zająć się oczyszczeniem zalewu. Oczyszczony zalew to podstawa dalszych kroków w celu rewitalizacji regionu. Ale motłochowi wystarczy rzucić hasło, żeby za ich pieniądze zarobić kilka głosów w wyborach - nic nowego. A za rok, ci co teraz drą japy - będę pisać w komentarzach " kiedy referendum ". Tomasz Lis miał rację mówiąc, że " ludzie nie są tacy głupi jak nam się wydaje, są dużo głupsi".

  8. 8
    +7
    ~ A1
    Poniedziałek, 24.03

    Czy to nie strzał w kolano? Rosjanie jeszcze żeglugi nie zablokowali, więc po co jątrzyć? Trzeba poczekać.

  9. 9
    +7
    ~ Jerzy Drelich Waciak
    Poniedziałek, 24.03

    Z całego serca trzeba podziekowac prezydentowi Elblaga za postawienie sprawy na ostrzu noża Decyzja w sprawie przekopu zapadła dzisiaj zaraz po przeczytaniu listu od pana Wilka Jerzego powiedzieli przed chwilą w TVN 24.Tusk sie zgodził na przekop Mierzeji i na baze w Elblagu dla małych łodzi podwodnych.Łodzie podwodne beda produkowane w Stoczni Rzecznej na Browarnej w Elblagu.Ale szybko Tusk podjoł decyzje .Oby tak zawsze panie premierze z korzyscia dla naszego miasta.Wiadomo że to wszystko dzieki odwadze i listowi do premiera RP naszego odwaznego dbajacego zawsze o elblażan a nie sprawy partyjne prezydenta Elblaga pana Wilka .Panie Jurku tak trzymac.

  10. 10
    +7
    ~ emeryt
    Poniedziałek, 24.03

    Kto to pisał to pismo i faktycznie kto to jest ta pani minister, i jak ona się nazywa . To pismo nadaje się do kosza , a nie do ministerstwa . To pismo tak wygląda jak wypowiedż byłego ministra finansów profesora ROSTOWSKIEGO . Rostowski mówi o Bydgoszczu POLAK profesor nie potrafi odmieniać miast w swojej wypowiedzi .

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.80749583244324