Wtorek, 11.08.2020, Imieniny: Luiza, Zuzanna, Wlodzimierz
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii MOTORYZACJA

Jak wyjść z poślizgu? Porady i wskazówki

03.01.2015, 08:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
 Jak wyjść z poślizgu? Porady i wskazówki
fot. Adrian Sajko

Każdemu kierowcy zdarzyło się wpaść w poślizg w trudnych warunkach atmosferycznych. W takich sytuacjach ciężko jest zachować zdrowy rozsądek. W dzisiejszym artykule przedstawimy wskazówki, które ułatwią kierowcom wyprowadzić auto z niebezpieczeństwa.

Ciężkie warunki pogodowe coraz częściej dają się we znaki naszym kierowcom. W ostatnim czasie przez elbląską Policję odnotowanych zostało mnóstwo wypadków i kolizji. Powodem wielu z nich było niedostosowanie prędkości do zimowej aury.


Poślizgom można zapobiec


W trudnych warunkach pogodowych ważne jest dostosowanie prędkości. W przypadku, gdzie musimy hamować – zamiast dociskać pedał hamulca warto skorzystać z redukcji biegów. Jest to metoda dużo bezpieczniejsza, wspomagająca i stabilizująca pojazd.

Dużą rolę odgrywają również opony. - Zmiana kół na zimowe jest jak najbardziej zasadna. Zastosowany jest inny rodzaj gumy, stawiają one większy opór na śniegu i zwiększają szanse na wyjście z poślizgu – dodał Wojciech Dziewulak, instruktor z „Wyższej Szkoły Jazdy”.

Gdy już jest za późno

Jeśli już wpadniemy w poślizg i musimy reagować – warto pamiętać, że największym błędem kierowców jest hamowanie. Należy pamiętać, że w trakcie tego manewru wciskanie hamulca jedynie pogarsza sytuację. 

Następnie rozpoczynamy manewry kierownicą.

Generalnie stosuje się zasadę przeciwskrętu. Gdy tył wpada w poślizg, mówimy o tzw. nadsterowności, czyli poślizgu bokiem. Tu należy stawiać kontrę kierownicą. Jeśli tył zarzuca w prawo, musimy kręcić kierownicą w prawo. Jeśli zrobimy to w przeciwną stronę – nasz samochód obróci o 360 stopni. Wszystko zależy również od określonej prędkości. Jeżeli jedziemy szybko, to teoria dotycząca poślizgów nic nam nie da. Zadziała fizyka i wypadniemy z zakrętu

– informuje Wojciech Dziewulak. 

Jak się dowiedzieliśmy, szkoła ta jest wyposażona w troleje, czyli symulator poślizgu. Na placu manewrowym wykorzystuje się  prędkość 10-15 km/h. Gdy kierowca zrobi błąd, zwiększy prędkość lub skręci kierownicą złą stronę - samochód wykonuje obrót. Korzystanie z symulatora poślizgów jest aktualnie urozmaiceniem kursu dla uczestników. Instruktor przygotowuje się do rozszerzenia oferty dla wszystkich kierowców, by każdy mógł sprawdzić się w trudnych warunkach.

 

 

Magdalena Marcinkiewicz

Oceń tekst:

Ocen: 6

%50.0 %50.0


Komentarze do artykułu (12)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +6
    ~ gall anonim
    Sobota, 03.01

    Artykuł z którego nic nie wynika. Napiszcie jak wychodzi się z poślizgu autem z napędem przednim, z napędem tylnym, z napędem na 4 koła. Inaczej długim samochodem np. kombi, inaczej krótkim. W każdej z wyżej wymienionych opcji należy zachować się inaczej. Niech się Pani redaktor Marcinkiewicz przygotuje rzetelnie do tematu i opisze powyższe sytuacje, bo oczywistą oczywistość jak zmiana opon na zimowe to zna każdy kierowca.

  2. 2
    +3
    ~ maruda.
    Sobota, 03.01

    Wtrącę i ja swoje trzy grosze , bo też jeżdżę i to dużo . Pani Magdalena przekazała nam parę uwag i można się z nimi zgodzić albo nie . Ale nie ma co się czepiać p. Magdaleny , że nie jest merytoryczna . Ja twierdzę , że najlepiej jest unikać poślizgu . A jest on często winą nas samych . Przyczyna jest prosta za ciężka noga szczególnie ta prawa . Jeśli już dojdzie do poślizgu , to nie bawmy się redukcje biegów bo tracimy cenny czas . Operujmy tylko pedałem gazu . Na gazie wchodzimy w zakręty i na gazie wychodzimy z zakrętów . Prawdą jest , że warto opanować przeciwskręty . Ćwiczymy ten manewr unikając hamowania za to umiejętnie wykorzystujmy pedał gazu . Pamiętajmy o rzeczy nader ważnej samochód zawsze na biegu . Nigdy na luzie . Na koniec , nie bójmy się poślizgów , ale bądźmy ostrożni .

  3. 3
    --2
    ~ nwo
    Sobota, 03.01

    bez jej rad to bym błądził jak we mgle.... prawda jest taka że powinno się uczyć wychodzenia z poślizgu już na kursie na prawo jazy a przede wszystkim na kursie powinni uczyć jeździć a nie jak zdać egzamin. A kompletną aktualnie bzdurą która ma być albo już jest na egzaminie ma być eco driving.... to jest nieporozumienie, po co ja się pytam ? szybciej samochód zarżnąć ?

  4. 4
    +4
    ~ mieszkaniec
    Sobota, 03.01

    Są ludzie , którzy chodzą do szkoły i niczego się w niej nie nauczyli . Choćby matematyki czy fizyki . Tak samo jest na kursach nauki jazdy. Są ludzie , którzy nigdy nie powinni dostać prawa jazdy . Niestety dostają . Bo , taka jest polityka państwa . Liczy się forsa i tylko forsa . Ten co ma prawo jazdy kupi samochód , a samochód jeździ na benzynę i lubi się psuć . Czyli forsa i jeszcze raz forsa . Gostki zdają egzaminy w nieskończoność , aż z litości dostają prawo jazdy . I nadal nie wiedzą co to znaczy eco driving - czyli jazda ekonomiczna przyjazna otoczeniu . Szkoda gadać .

  5. 5
    +3
    ~ ścigant
    Sobota, 03.01

    Jakby na kursach uczyli jak jeździć a nie jak zdać to nikt by nie zdał. Proste jak budowa cepa.

  6. 6
    +3
    ~ KIEROWCA zawodowy
    Sobota, 03.01

    Na wstepie zeby się lepiej czytało ,to musze napisać ,że kierowcą jestem już 63 lata w tym 40 lat zawodowo , Taki wiek za kierownićą to nie nauka jazdy kilka godzin na placu manewrowym na jakiś cudownych przyrządach. Żeby być dobrym kierowcą trzeba .jeżdzić wiele lat i być nie piratem znać dobrze budowę samochodu jak również przepsy ruchu drogowego . Jazda latem , jazda zimą na każdym samochodzie powinna być pewna , nie zalecam jazdę na luzie , czyli na biegu jałowym .Kazdy kierowca powinień nauczyć się hamować silnikiem jest to bezpieczne i zarazem oszczędne , paliwo, hanulce opony no i bezpieczeńtwo na drogach .Najlepsi rajdowcy też mają problemy , gdy wpadają w poslisk ,są momenty nie do opanowania i na to nie ma siły , tylko ostrożnośc i umiejetnośc daje nam pewnośc i bezpiecz

  7. 7
    +1
    ~ mundek
    Sobota, 03.01

    super artykuł brawo

  8. 8
    +4
    ~ rajdowiec
    Sobota, 03.01

    Najlepszym sposobem na poslizg jest w niego nie wpadać.

  9. 9
    --3
    ~ U1
    Sobota, 03.01

    Dokładnie, bardzo dobry kierowca nie wpada autem w poślizg i tyle w temacie.

  10. 10
    0
    ~ turban
    Niedziela, 04.01

    do KIEROWCA zawodowy: a co w przypadku gdy ma się skrzynie automatyczna? tam nie ma czegos takiego jak hamowanie silnikiem. A gdy akurat nie trzymamy nogi na gazie to samochod zachowuje się tak jak auto z manualem na biegu jalowym.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2020 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.