Sobota, 27.04.2024, Imieniny: Felicja, Teofil, Zyta
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Pierwszy etap budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na ukończeniu!

26.07.2022, 11:15:00 Rozmiar tekstu: A A A
Pierwszy etap budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na ukończeniu!
fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają ostatnie roboty na budowie Kanału Żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Prawie wszystko gotowe jest już w części lądowej tej inwestycji, gdzie obecnie odbywają się głównie testy i odbiory techniczne. Coraz mniej do zrobienia pozostało również w rejonie obu falochronów w porcie osłonowym na Zatoce Gdańskiej oraz przy sztucznej wyspie na Zalewie Wiślanym.

 

Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla Polski. Dzięki niej po raz pierwszy w powojennej historii Polski będzie możliwość wpłynięcia na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej. Szczególnie dzisiaj, w obliczu wojny, widać, jak bardzo trafna była decyzja rządu o rozpoczęciu tej budowy

– powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
 

- Oficjalna inauguracja działalności Kanału Żeglugowego nastąpi 17 września. Docelowe parametry uzyska on w przyszłym roku - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.


Nowy kanał żeglugowy ma  kilometr długości i pięć metrów głębokości, sama śluza ma 200 metrów długości, 25 metrów szerokości i 6,5 metra głębokości. Dzięki kanałowi do portu w Elblągu wpłyną jednostki o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów. W zakres wykańczanego właśnie pierwszego etapu tej inwestycji wchodzi budowa portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Do zrobienia był także nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które już umożliwiają przejazd nad kanałem. Dodatkowo zaplanowano budowę sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym, która już jest rajem dla ptaków.


Faza odbiorów

Inwestorem dla tego przedsięwzięcia jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą konsorcjum złożone z sopockiej firmy NDI i belgijskiej Besix. Zarówno jedyni, jak i drudzy nie kryją zadowolenia z faktu, że wkrótce będzie można świętować zakończenie tej gigantycznej inwestycji.

- Etap pierwszy budowy przekopu już jest na ukończeniu, z czego bardzo się cieszymy. Jesteśmy w fazie odbiorów technicznych, przed odbiorem końcowym. Natomiast wiele obiektów ma już pozwolenie na użytkowanie. Są to oba mosty – południowy i północny, śluza, budynek Kapitanatu, który Urząd Morski już przejął oraz część toru wodnego w kierunku Zalewu Wiślanego o długości około dwóch kilometrów – wylicza Andrzej Małkiewcz, Naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni. .

Dotąd największą część prac zrealizowano na lądzie, czyli w rejonie kanału, śluzy i układu drogowego. Trwa tam teraz m.in. uruchamianie nadrzędnego systemu sterowania NSS oraz jego integracja z systemem automatyki mostu północnego, bram śluz oraz zewnętrznymi systemami instalowanymi na terenie przeprawy. Montowane są też kamery systemu telewizji dozorowej (poza falochronami), głośniki ostrzegania w rejonie mostów, oświetlenie drogowe czy tablice zmiennej treści toru wodnego.


98 procent za nami

- Zaawansowanie naszej budowy zbliża się do 98 procent całego stanu prac do wykonania. Na części lądowej w większości pozostały prace wykończeniowe, nasadzenia, zieleń, jak równie zakończenie testów i prób związanych z obrotem mostów i ruchem śluzy – mówi Marcin Janczewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix. - Jeżeli chodzi o port osłonowy na Zatoce Gdańskiej, to tam prowadzone są jeszcze roboty związane z realizacją falochronu zachodniego i wschodniego. Na falochronie zachodnim pozostały ostatnie prace przy odwodnieniu linowym, kanalizacji deszczowej, wykonaniu nawierzchni z kostki oraz zakończeniu części głowicy w zakresie robót żelbetowych i ułożenia prefabrykowanych elementów typu x-block. Na falochronie wschodnim również pozostały do zrobienie jedynie części nadwodne. Realizacja części podwodnych falochronów już została zakończona.
Zdecydowaną większość zadań zrealizowano już także w rejonie sztucznej wyspy, gdzie obecnie trwa profilowanie kamienia hydrotechnicznego zgodnie z przekrojem docelowym. A wszystko to oznacza, że termin ostatecznego oddania inwestycji do użytkowania zbliża się wielkimi krokami. Pierwsze oficjalne przepłynięcie jednostki przez nowy kanał na Mierzei Wiślanej ma nastąpić już we wrześniu tego roku.

 

Magdalena Kierzkowska
Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora
Urząd Morski w Gdyni

 

Oceń tekst:

Ocen: 1

%100.0 %0.0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 8 )


Komentarze do artykułu (5)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +11
    ~ kociołek
    Wtorek, 26.07

    Uczcie się motorówki i inne wróble, jak należy dbać o nasze miasto. Zamiast tego wolicie narzekać, ujadać i biadolić... Za robotę się weście, a nie sorry wy sobie nie radzicie, więc oddajcie miasto, tym którzy potrafią o nie zadbać.

  2. 2
    --6
    ~ obserwator
    Wtorek, 26.07

    na kociołku dekielek przestawił się...co władze miasta maja wspólnego z przekopem?

  3. 3
    +4
    ~ Bsp
    Wtorek, 26.07

    Już w przyszłym roku mogłaby ruszyć wielka żegluga morska do portu w Elblągu ale nie ruszy bo ten port jest zupełnie na to nie przygotowany. Władze miasta bronią się uparcie przed jakimikolwiek układem z rządem PiS jednocześnie nie mając złamanego grosza na przygotowanie infrastruktury portowej i pogłębienie rzeki. Najwięcej krzyczy o tym senator z PO Wcisła. Dlaczego nie da rady się dogadać? Bo nie - takie są mniej więcej ich argumenty. Czy wobec tego Elbląg zainwestuje w połączenia drogowe, kolejowe, niezbędną obrotnicę statków, logistykę, międzynarodowe kontrakty handlowe, etaty dla dokerów, pilotów, robotników itp? Nie, bo miasta nie stać nawet na porządną ulicę dojazdową do kapitanatu. Ta obecnie to dziura na dziurze i wielki śmietnik. Na inwestycje w porcie są potrzebne setki milionów złotych. Czemu więc nie dogadać się z rządem, wejść wzorem Gdańska lub Gdyni w spółkę? Dobre pytanie. Najprostsza odpowiedź to dlatego że rządzi PiS. Ale nam się wydaje że chodzi raczej o paru kolesiów, którzy mówiąc o pieniądzach dla Elblążan mają na myśli po prostu siebie i swoich. I niech port sobie stoi, niech miasto dalej się obsuwa. Nie damy nic tutaj PiSowi. Jest jeszcze jedna możliwość. Gdyby tutaj pojawili się ludzie związani z rządem, mogłoby to i owo się ujawnić. A tego ktoś być może zwyczajnie się boi i nie chce.

  4. 4
    +3
    ~ ikarus
    Wtorek, 26.07

    jestem za odwolaniem obecnych wladz miejskich i przejecie elblaga przez PIS. Elblag pod rzadami lewicy tylko lezy i gnije a ludzie z niego uciekaja. dosc juz lewicowych rzadow w elblagu, czas na dobrą zmianę! zobaczcie jak wyglada elblaski basen na spacerowej czy mostek elewow. To jest wlasnie lewicowa wizytowka naszego miasta.

  5. 5
    +4
    ~ macie lustra?
    Wtorek, 26.07

    To już nie jest stan, a kompletny udar umysłu.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1001131534576