Czwartek, 28.03.2024, Imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Port w Elblagu z szansą na lepszy rozwój?

02.10.2013, 15:13:46 Rozmiar tekstu: A A A
Port w Elblagu z szansą na lepszy rozwój?
Fot. arch. redakcji
REKLAMA

Czy elbląski port ma jeszcze szansę na pełen rozwój? Jak na jego dalszą działalność przełożyłby się ewentualny przekop przez Mierzeję Wiślaną? I czy w tym ostatnim moglibyśmy liczyć na poparcie Pomorza i obopólną z nim, współpracę?

Sukcesywnie, od 2010 roku rośnie transport w porcie morskim w Elblągu. Wcześniej mówiono raczej o tendencji spadkowej, od momentu, gdy rząd polski wprowadził kontyngent na import węgla, a praktycznie zanikł zupełnie od momentu jednostronnego zamknięcia swobodnej żeglugi po wodach Zalewu Wiślanego przez stronę rosyjską, w 2006 roku. W 2010 roku kontrahenci wrócili do elbląskiego portu i reaktywowana została przede wszystkim wymiana towarowa z portami Obwodu Kaliningradzkiego: w Bałtijsku, Swietły i w samym Kaliningradzie.

W elbląskim porcie głównym obrotem towarowym uczestniczącym w transporcie morskim są materiały budowlane w eksporcie, w imporcie zaś to nadal węgiel, ale w znacznie mniejszym stopniu, niż np. w roku 1997, kiedy to rekordowa wysokość przeładunku wyniosła 640 tys. ton. Resztę wymiany stanowi żegluga morska bliskiego zasięgu. Nadal jednak ograniczona jest u nas żegluga pasażerska. Od 2010 roku regularnie do portu elbląskiego zawija jednostka MS Johannes Brahms, wożąca przede wszystkim turystów z Europy Zachodniej do Obwodu Kaliningradzkiego.

Na dzisiejszym spotkaniu marszałków województw: warmińsko-mazurskiego i pomorskiego, Jacka Protasa i Mirosława Struka pytano więc o możliwość większej współpracy portu w Elblągu z portami trójmiejskimi. Mirosław Struk mówi "tak", ale zwraca uwagę na zaistnienie w tej kwestii dwóch elementów: porozumienia na linii zarządów tych portów, a przede wszystkim - konkretnego i spełnionego warunku interesu biznesowego - Gdyby w wyniku porozumień zarządów portów trzeba byłoby sformułować jakieś konkretne projekty, które miałyby umożliwić realizacje takich celów, np. w kwestii transportowej czy logistycznej, to na pewno oba województwa, do realizacji takiego projektu się dołączą - mówił dziś Mirosław Struk. - Ja jestem co do tego przekonany, że port w Elblągu mógłby zdyskontować swoje położenie i swoje zainteresowanie, zwłaszcza kierunkiem na wschód. Ale muszą tu być konkretne interesy biznesowe. To nie jest tylko dekretacja o charakterze politycznym, czy administracyjnym, musi być ona rozstrzygana w kręgu szeroko pojętego biznesu - tłumaczył.

Jacek Protas zaś zwracał uwagę na samą dostępność elbląskiego portu - A ta jest dziś ograniczona. Chcemy w najbliższym czasie podjąć działania w kierunku przybliżenia komunikacyjnego portu w Elblągu do całego obszaru Zatoki Gdańskiej. W tej chwili wyjście przez Cieśninę Pilawską jest bardzo ograniczone i do tego stopnia zniechęca armatorów trzecich, że w porcie elbląskim jest ich bardzo mało - mówił marszałek Protas.

W perspektywie finansowej 2014-2020 brak prac infrastrukturalnych dotyczących przekopu przez Mierzeję Wiślaną

W tle działalności elbląskiego portu od wielu lat przewija się także problem przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Dziennikarze pytali dziś, czy możemy liczyć na ewentualne poparcie Pomorza w kwestii wspomnianego przekopu i obopólnej, dzięki temu, współpracy? - Jest to decyzja na pograniczu biznesu i polityki, więc całkowicie leży ona w gestii i po stronie rządu - tłumaczył marszałek Struk. - Jeśliby ona została podjęta to wtedy jest natychmiastowe zielone światło dla województwa pomorskiego do współpracy z województwem warmińsko-mazurskim, chociaż już dziś elementy tej współpracy, sprzyjające ożywieniu dróg wodnych, istnieją - a Pętla Żuławska jest tego najlepszym dowodem - wskazywał marszałek Struk.

Ostrożna decyzja o współpracy w tej kwestii jednak istnieje. Teraz trzeba tylko czekać na konkretne działania. Ale tych nie należy spodziewać się zbyt szybko - Nie jest to prosta kwestia, ale my, jako władze samorządowe województwa bardzo intensywnie na ten temat rozmawiamy z rządem RP - mówi Jacek Protas. - W ostatnim czasie premier Donald Tusk mocno się tym problemem interesuje i mam takie zapewnienie, że prace koncepcyjne, przygotowawcze dotyczące tego projektu nie będą zaniechane, a kontynuowane. Chociaż absolutnie trzeba sobie tu zdawać sprawę, że w perspektywie finansowej 2014-2020 prac infrastrukturalnych w tym zakresie się nie przewiduje.

AS

Oceń tekst:

Ocen: 6

%50.0 %50.0


Komentarze do artykułu (7)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +1
    ~ Jedyny kompetentny
    Środa, 02.10

    Chętnie udzielę wywiadu na temat budowy kanału żeglownego przez Mierzeję Wiślaną.

  2. 2
    +3
    ~ nobiema rekami - głos na PIS
    Środa, 02.10

    Krótko -PIS dojdzie do władzy i przekop będzie się kopał a was obecnie rządzących za karę do szpadli POwinni POgonić.Nie wierzę tem marszałkowi z bagien.

  3. 3
    +2
    ~ hanza
    Środa, 02.10

    Jak PIS dojdzie do władzy to jedyny prze kop jaki będzie w jego wykonaniu w stosunku do Elbląga i mieszkańców mierzei to będzie kop w dupę

  4. 4
    +1
    ~ wiza
    Środa, 02.10

    Pan Wilk /przed/ po-referendalnym wyborze mówił, że przekopie Mierzeję i nawet IV port urządzi. I co obiecanki, pozostały obiecankami.

  5. 5
    --3
    ~ PIS i K.J.obiecał i wykona
    Środa, 02.10

    -hanza- to chyba za-PO.

  6. 6
    --2
    ~ wawa
    Środa, 02.10

    Czegoś tu nie rozumiem, przecież nie tak dawno pewna partia obiecywała, ze Elbląg będzie 4 portem w Polsce i co tu słyszymy, że do 2020r. nie ma pieniążków, czyżby nas nabrano? jeżeli tak po poczekajmy do wyborów choć szkoda straconego czasu i damy upyst naszej frustracji, zresztą minusów jest ogromnie dużo, wystarczy tylko wyjść na miasto, opuszczone tereny przebudowywanych dróg, bezludzie lub wałęsających się paru ludków, żałosne

  7. 7
    0
    ~ frede
    Środa, 02.10

    PO jest gorsze dla Elblaga niż UB i jej akcja po spaleniu hali zamachu w latach 50-tych, wtedy jednak zachowywano pozory, dzisiaj niszczy się miasto dosłownie w blasku fleszy,

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.96169996261597