Sobota, 4.05.2024, Imieniny: Maria, Nina, Aleksander
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii SPOŁECZNE

Kradzież, jazda na gapę, wypadek drogowy - monitoring w komunikacji miejskiej "widzi" wszystko

12.02.2015, 13:30:31 Rozmiar tekstu: A A A
Kradzież, jazda na gapę, wypadek drogowy - monitoring w komunikacji miejskiej "widzi" wszystko
fot. archiwum redakcji

Wyposażenie autobusów i tramwajów jest coraz bardziej nowoczesne. Standardem już jest monitoring wizyjny, który rejestruje przestrzeń pasażerską, pracę kierowcy czy też ewentualne wypadki drogowe. A jak to wygląda w Elblągu?

W XXI w. monitoring nie jest dla ludzi niczym zaskakującym. Obecnie kamery zamontowane są niemal wszędzie - na ulicach, w marketach, bankach czy nawet osiedlach. To właśnie one budzą respekt przed potencjalnymi wandalami, a mieszkańcy czują się zdecydowanie bezpieczniej.

Również w sektorze komunikacyjnym kamery są już standardem. Elbląska komunikacja miejska w większości pojazdów posiada już monitoring wizyjny. 

Znajduje się w każdym autobusie. To jeden z wymogów ZKM wobec spółek przewozowych w nowych umowach obowiązujących od 2014 r.

- poinformował nas Michał Górecki, specjalista ds. marketingu i komunikacji społecznej ZKM.

Inaczej jest w przypadku elbląskich tramwai. Aktualnie monitoring wizyjny znajduje się tylko w pojazdach zmodernizowanych lub nowych. Jak poinformowała nas spółka Tramwaje Elbląskie, kamery zainstalowane są w wagonach : 121N produkcji Pesa ( czyli tzw. "ogórkach"), M8C - niskopodłogowych oraz we wszystkich modernizowanych w ostatnim czasie.

Po naszym mieście porusza się 59 autobusów wyposażonych w co najmniej 3 kamery - dwie są skierowane na przestrzeń pasażerską - monitorując zdarzenia, które nie są widoczne dla prowadzącego pojazd oraz jedna znajdująca się w kabinie kierowcy, która rejestruje jego pracę.

W pojazdach szynowych trzy kamery rejestrują przestrzeń pasażerską. Monitoring nie uwiecznia na taśmie pracy kierowcy, tak jak w przypadku autobusów. Czwarta kamera tzw. czołowa nagrywa zdarzenia dziejące się przed pojazdem.

Doskonale sprawdza się w przypadku ewentualnych kolizji czy wypadków. Dzięki nagraniu można łatwo rozstrzygnąć, kto ponosi winę - czy motorniczy, czy też drugi uczestnik zdarzenia

- powiedział Ryszard Murawski, zastępca dyrektora spółki  Tramwaje Elbląskie.

Dodał również, że w tym roku modernizowany będzie kolejny pojazd szynowy w Poznaniu. On też niebawem będzie zaopatrzony w pełny monitoring wizyjny.
 
Nagrania stanowią główny dowód w każdym zarejestrowanym zdarzeniu.

Monitoring w komunikacji miejskiej to narzędzie głównie prewencyjne – każdy pojazd jest odpowiednio oznakowany, co krótko mówiąc ma zapobiegać występowaniu niepożądanych sytuacji i zdarzeń.  Pomaga również przeciwdziałać aktom wandalizmu i dostarcza materiału dowodowego służbom dbającym o bezpieczeństwo. Zdarza się, że kierowca lub motorniczy mający podgląd na obraz rejestrowany przez kamery, może natychmiast zainterweniować

- mówił Michał Górecki.

W zależności od typu urządzeń zainstalowanych w poszczególnych pojazdach, nagrania są przetrzymywane  od kilku do kilkudziesięciu dni. - Są niesamowicie pomocne w rozpatrywaniu skarg i reklamacji – szacujemy, że nawet 1/3 sygnałów od naszych pasażerów jest możliwa do zweryfikowania właśnie na podstawie takiego materiału - dodał specjalista ds. marketingu i komunikacji społecznej.

Jeśli w pojazdach komunikacji miejskiej pasażerom przytrafiła się jakaś nieprzyjemna sytuacja, zawsze można się zgłosić do siedziby ZKM. Na podstawie nagrań będzie można zweryfikować zdarzenie.

 

Magdalena Marcinkiewicz

Oceń tekst:

Ocen: 5

%40.0 %60.0


Komentarze do artykułu (9)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +1
    ~ 1962
    Czwartek, 12.02

    Jakiż to milicjant sie tak ślicznie wypina ???

  2. 2
    +6
    ~ xxx
    Czwartek, 12.02

    Jazda na gapę jest monitorowana? Ciekawe ***a przez kogo i w jaki sposób rozróżniają osobę jadącą bez biletu i tą która wsiadła z biletem miesięcznym i nie odbiła się od kasownika , bo nie ma takiego wymogu :)

  3. 3
    0
    ~ Ajajaj
    Czwartek, 12.02

    Zależy kto pyta??? :)

  4. 4
    +8
    ~ wgrt
    Czwartek, 12.02

    Gorecki sam oglada wszystkie monitoringi każdego autobusu w Elblagu i to w 8 h hahahah to dlatego w tym nędznym zkmie pracuje 30 osob :D Gorecki czemu nie wszystkie tramwaje sa pomalowane na zielono zolto co było wymogiem zkm??????????????????? ten niebieski z ta tandetna unia europejskiej to padaka jakich malo

  5. 5
    0
    ~ ALOJZY
    Czwartek, 12.02

    Proszę nie wiążać poniższego wpisu od @-wgrt. Ja tego nie pisałem.

  6. 6
    +2
    ~ ajd
    Czwartek, 12.02

    Hehe. Patrzcie redakcyjke. Lapowke wzieli od jakiegos bosa firmy i usuneli artykul o stronie na ktorej ludzie skarzyli sie na elblaskie firmy. Sprzedawczyki

  7. 7
    +2
    ~ red
    Piątek, 13.02

    Można też monitorować pracę kanarów.

  8. 8
    0
    ~ /Piotr
    Środa, 07.10

    mam dość tego monitoringu w autobusach i tramwajach, bo przypomina to ksiązke Orwella 1984

  9. 9
    0
    ~ /Piotr
    Środa, 13.07

    monitoring w autobusach i tramwajach to naruszenie art. 47 Konstytucji RP. czy macie tego świadomość?

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1013488769531