Środa, 21.02.2018, Imieniny: Eleonora, Feliks, Kiejstus
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii PRASÓWKA

Polacy nabijani w butelkę. Wiedziałeś, że tak oszukują w sklepach?

13.02.2018, 10:00:59 Rozmiar tekstu: A A A
Polacy nabijani w butelkę. Wiedziałeś, że tak oszukują w sklepach?
Źródło: https://pixabay.com/zdjęcie jest jedynie ilustracją do tekstu

Obowiązkiem sklepu jest wyraźne oznaczenie ceny produktu i pobranie takiej samej kwoty przy kasie. Jak się okazuje, aż 78 proc. skontrolowanych sklepów ma klientów za nic.
 

Wielka kontrola i gigantyczne nieprawidłowości - tak można podsumować wizyty inspektorów w polskich sklepach. Inspekcja Handlowa na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolowała 165 sklepów i stoisk z tradycyjną obsługą, czyli ze sprzedawcą za ladą. Sprawdzała przede wszystkim, jak informują o cenach i czy nie oszukują klientów. Inspektorzy udali się m.in. do tych sklepów, na które wcześniej były skargi.
 

Jak się okazało, sklepy z tradycyjną obsługą mają największy problem z podawaniem informacji o cenach. Jak wyjaśnia UOKiK, powinny je umieszczać na wywieszce lub na towarze. Tymczasem sprzedawcy nie wywiązują się z tego obowiązku najczęściej z powodu niewiedzy.


Co objęto kontrolą?

Inspektorzy wzięli pod lupę ponad 30 tys. produktów żywnościowych i mieli zastrzeżenia do ponad 6 tys. z nich, co stanowi blisko 20 proc. W przypadku sklepów ze sprzedawcą za ladą, przy zdecydowanej większości zakwestionowanych towarów na wywieszkach brakowało informacji o tzw. cenie jednostkowej (np. za kilogram, litr), a przy co piątym nie było żadnej informacji o cenie. W sklepach samoobsługowych było lepiej, ale wciąż nieprawidłowości nie brakowało.
 

Tradycyjne sklepy wypadły natomiast lepiej od samoobsługowych pod względem rzetelności. Było w nich o połowę mniej takich nieprawidłowości jak np. inna cena na półce, a inna przy kasie, oszustwa na wadze, doliczanie na paragonie rzeczy, których klient nie kupił. Takie przypadki kontrolerzy stwierdzili w 8,5 proc. sklepów z obsługą i w 17 proc. samoobsługowych.


Co wykryła kontrola?

Ogółem Inspekcja Handlowa wykryła nieprawidłowości w 78,2 proc. skontrolowanych sklepów z obsługą (wcześniej w 62,8 proc. samoobsługowych). W efekcie wydała 52 decyzje, w których ukarała przedsiębiorców za błędne informowanie o cenach - w sumie będzie ich to kosztować ponad 17,5 tys. zł. Nałożyła też 22 mandaty (łącznie 3100 zł) za niezalegalizowane wagi czy brak informacji o tym, że alkohol szkodzi.
 

Urzędnicy radzą.

Nie lekceważyć nieprawidłowości w sklepach i zgłaszać przypadki łamania prawa. Przypominają także, że ceny powinny się znajdować: na towarze, na wywieszce, w cenniku lub katalogu. Sprzedawca musi o nich informować w jednoznaczny sposób i w widocznym miejscu. Jeśli podaje je tylko ustnie - łamie prawo.
 

UOKiK podkreśla także, by przy okazji wizyty u fryzjera lub dentysty szukać cennika. Tak samo w przypadku towarów, których sprzedawca nie wystawia w miejscu dostępnym dla klientów. Natomiast gdy produkt jest widoczny, cena musi się znaleźć na opakowaniu lub na wywieszce.
 

"Porównuj, ile kosztują podobne produkty. Ułatwiają to tzw. ceny jednostkowe - za kilogram, litr, 100 gramów, sztukę. Sprzedawca ma obowiązek je podawać. Jeśli cena przy kasie jest wyższa od tej na towarze lub na półce, masz prawo kupić daną rzecz taniej" - podkreślają urzędnicy


Źródło: Wp.pl.

Oceń tekst:

Ocen: 12

%100.0 %0.0


Komentarze do artykułu (12)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +26
    ~ alvares
    Tydzień temu, Wtorek, 13.02

    Niech się też za koszyki wezmą. Bo są takie brudne jak by w nich materiały budowlane były transportowane... a tam się jedzenie kładzie które potem się spożywa.

  2. 2
    +19
    ~ ghghg
    Tydzień temu, Wtorek, 13.02

    ja teraz po odejsciu od kasy sprawdzam nawet najmniejszy paragon. Juz kilka razy mnie oszukano w cenach czy na wadze jak liczylen pozniej w domu. Na polce niby promocja bez daty, a na przy kasie nabija normalnie a pracownicy nic niewiedza o tym. Najwieksze przekrety to w Biedrze.

  3. 3
    +9
    ~ za małe mandaty
    Tydzień temu, Wtorek, 13.02

    Wg prawa marketowego cena obowiązująca jest tylko na kasie wiszą ceny promocyjne po skończonej promocji. Przecież nie będę się wykłócał czy bił z kasjerką za każdym razem. Nie jest to niewiedza tylko świadome działanie. Nagminną praktyką jest umieszczanie dużo droższego produktu obok podobnego tańszego o niższej cenie dobrze oznaczonej klient się kasuje i dopiero w domu stwierdza że go przewalono i kupił produkt np dwukrotnie droższy. Jak klient może szybko i skutecznie zwalczać takie praktyki? nie ma takich mechanizmów."Komuna" się skończyła a my nadal mamy rynek sprzedawcy i producenta. Instrukcje lakoniczne opis produktów bardzo skąpy, informacji od sprzedawców na ogół nie można uzyskać żadnej.

  4. 4
    +12
    ~ mandat dla leclerca
    Tydzień temu, Wtorek, 13.02

    Prawo marketowe podobnie jak unijne jest NADRZĘDNE w stosunku do prawa polskiego. Np w elbląskim leclercu obowiązują terminy rozpatrzenia reklamacji dłuższe niż przewiduje prawo polskie. Żadne tłumaczenia nie skutkują Nie zwracają też gotówki za wadliwy produkt tylko proponują zamianę co dopuszcza prawo polskie albo wymuszają zakup innego produktu w tej cenie. Nie praktykują zwrotu gotówki klientowi który nabył nienaprawialny bubel. Czy UOKIK lub PIH mógłby się tym tematem zająć?

  5. 5
    +5
    ~ Klientka sklepu Biedronka ul Rawska
    Tydzień temu, Wtorek, 13.02

    Często robię zakupy w tym sklepie , prawie za każdym razem wracam z paragonem bo nie zgadzaja się ceny Owszem otrzymuję zwrot gotówki ale nigdy słowa przepraszam i p kasjerka zawsze z miną 'obrażona" Kilka dni temu nie otrzymałam reszty w kwocie 30 zl. Na monitoringu p z ochrony widział jak otrzymalam gotówkę lecz po przelczeniu kasy oddano mi pieniadze. Ostrzegam sprawdzajcie paragony ze sklepu Biedronka ul Rawska!!!

  6. 6
    +5
    ~ A- Z
    Tydzień temu, Wtorek, 13.02

    Do Carfura juz ie chodzę, tyle już miałam przypadków zmiany cen na paragonie, że mnie to wk.... o. Jeszcze pani która zwraca pieniądze, to chce zatrzymać paragon, a o ile klient nie zgadza się oddać paragon , to kserowanie i stanie w kolejce do reklamacji trwa aż tyle , że jeszcze w człowieku nakłada się jeszcze większa złość. Jesteśmy po prostu oszukiwani, dlatego ja mam wybór nie chodzę do Carfura na salę.

  7. 7
    +5
    ~ smsmjs
    Tydzień temu, Wtorek, 13.02

    biedronka na krolewieckiej naprzeciwko szpitala . notorycznie nizsze ceny a wyzsze na kasie

  8. 8
    +3
    ~ Janko Muzykant
    Tydzień temu, Wtorek, 13.02

    Dziś byłem w jednym z super sklepów. Kupiłem za ponad 100 zł. Jak wróciłem do domu i sprawdziłem rachunek to okazało się, że zamiast dwóch kostek masła. policzono mi za trzy kostki. Strata ponad 11 zł. Podobnie było miesiąc temu z cukrem. Była promocja poniżej 2 zł za kg, a policzono mi około 2,80. Od dziś po odejściu od kasy i otrzymaniu wydruku będę sprawdzał,

  9. 9
    +4
    ~ stonka
    Tydzień temu, Wtorek, 13.02

    Radzę ważyć warzywa/owoce na wadze na stoisku albo nawet ze swoją kuchenną chodzić he he he w kasie waga często zawyża. Kiedyś przytrafiło mi się wziąć 5 cukierków (takich twix/mars) i wiecie, ile waga pokazała? 230 g! Mówię do kasjerki: czy pani zdaniem te 5 cukierków waży ponad 20 dag? a ona: to ciężkie cukierki he he he. pomyśleć tylko, ile ludzie tam przepłacili na każdym ziemniaku, marchewce etc. etc.

  10. 10
    +2
    ~ wasyl
    Tydzień temu, Środa, 14.02

    bardzo często są normalne jaja z cenami, np w biedronce na Nowowiejskiej

  11. 11
    +1
    ~ do PIH
    6 dni temu, Środa, 14.02

    Czy elbląski PIH był już w Leclercu wyjaśnić te dziwne praktyki?

  12. 12
    +1
    ~ Koło Zusu
    Wczoraj 21:22

    Najbardziej kantują w Biedronce przy ZUS.Tam to już nagminnie idzie,albo kasuje 3 jogurty zamiast 1 albo promocyjne ceny po terminie nie zdjęte albo gazetka promocyjna mówi inaczej a przy kasie kasuje ten sam towar też inaczej.To już standard,dlatego w każdym sklepie sprawdzam paragony a kosze krzyczą o mycie!!!Sprawdzajcie paragony z każdej Biedronki!!!!

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2018 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.