Niedziela, 28.04.2024, Imieniny: Waleria, Ludwik, Pawel
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Za światła ksenonowe w aucie możesz stracić dowód rejestracyjny

02.02.2010, 09:48:30 Rozmiar tekstu: A A A
Za światła ksenonowe w aucie możesz stracić dowód rejestracyjny

Masz w samochodzie światła ksenonowe? To lepiej zastanów się czy są one zgodne z przepisami. Jeśli nie, policja może zabrać Ci dowód rejestracyjny a samochód odprowadzić na parking. Auto z niezgodnymi z przepisami światłami ksenonowymi, nie może być bowiem dopuszczone do ruchu.

Policjanci z drogówki w ramach codziennej służby starają się zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom naszych dróg. Zwracają uwagę na wszelkie zagrożenia, a ujawniając je przypominają kierującym i pieszym o tym jak należy zachować się na drodze, aby nie doszło do kolizji i wypadków drogowych. Policyjna kontrola najczęściej kończy się pouczeniem kierującego lub ukaraniem mandatem. Może też okazać się, że z uwagi na zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu, policjant zmuszony będzie zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu, a auto będzie musiało przejść dodatkowe badania techniczne.

Wśród wielu powodów zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu, który stwarza zagrożenie dla innych użytkowników naszych dróg jest stosowanie coraz częściej przez kierujących niezgodnego z przepisami oświetlenia zewnętrznego aut, a dokładniej mówiąc stosowania żarówek ksenonowych w pojazdach nieprzygotowanych do ich użytkowania. Aby można było używać w samochodzie tego typu żarówki, pojazd musi spełnić szereg wymagań technicznych tj. reflektor musi być przystosowany do lampy samowyładowczej z oznaczeniem zawierającym na początku literę „D”. Oznacza to, że w tym pojeździe dopuszczone jest używanie światła ksenonowego. Reflektor musi posiadać spryskiwacz wysokociśnieniowy do jego oczyszczania. Kolejnym warunkiem jest posiadanie w aucie urządzenia automatycznej regulacji zasięgu światła oraz przetwornica prądowa przystosowana do tego typu żarówek. Wszystkie te elementy muszą posiadać stosowną homologację.

Używanie nielegalnych lamp ksenonowych w reflektorach przystosowanych do żarówek halogenowych stanowi złamanie przepisów prawa. Każdy reflektor wraz ze współpracującym z nim źródłem światła posiada atest. Tanie reflektory sprzedawane na portalach internetowych, wstawiane w zamian za fabryczne reflektory przygotowane do pracy z żarówką halogenową powodują utratę atestu, a co się z tym wiąże, auto nie może być dopuszczone do ruchu. Nie należy zatem stosować niezgodnych z przepisami świateł ponieważ powodują one silne oślepienie jadących z przeciwka kierujących.

Jak wynika z przeprowadzonych badań laboratoryjnych poziom oślepienia przekracza stukrotnie dopuszczone normy, a niezgodne z przepisami reflektory ksenonowe nie tworzą granicy światła i cienia, w związku z czym nie powinny być w ogóle montowane w pojazdach, gdyż oślepiają kierujących tak jak w przypadku świateł drogowych a tym samym zagrażają bezpieczeństwu w ruchu.  Dlatego warto o tym pamiętać zanim podejmiemy się zmiany źródła światła w pojeździe i stracimy dowód rejestracyjny podczas policyjnej kontroli drogowej.

Podstawa prawna:

- Regulaminy Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych stanowiące załącznik do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 i 1136);

- Art. 66 ust. 4 pkt 2 Prawo o ruchu drogowym;

- Art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. A Prawo o ruchu drogowym.

 

Mars

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (25)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ H1
    Wtorek, 02.02

    O i bardzo dobrze! Jezdza i oślepiają innych...

  2. 2
    0
    ~ miki
    Wtorek, 02.02

    Najczęściej widzę tych w starych oplach albo bmw z rejestracją NEB i na ksenonach

  3. 3
    0
    ~ r
    Wtorek, 02.02

    No, ale co tu duzo mowic... na aledrogo czy ebay za kompel niby REFLEKTOROW ksenonowych wolaja sobie okolo 400 PLN, podczas gdy sam ksenon np. Narvy kosztuj 350 PLN/szt. A gdzie przetwornica - kolejne 350 PLN i cala reszta ?

  4. 4
    0
    ~ x
    Wtorek, 02.02

    wieśtuning.

  5. 5
    --1
    ~ rolex
    Wtorek, 02.02

    po królewieckiej w tygodniu ok 5:40 rano często mijam Passata B5 na pseudo ksenonach . niech gamoniowi zabiora dowodzik bo razi strasznie tymi swiatelkami

  6. 6
    0
    ~ taximan
    Wtorek, 02.02

    Ja bym tych gości w stuningowanych w szopach samochodach z pseudoksenonami nie wpuścił do miasta. Dużo jeźdżę po Elblągu i powiem, że najczęściej zajeżdżają mi drogę, wymuszają pierwszeństwo kierowcy z rejestracją zaczynającą się na NEB. Oni wyciągają te swoje wozy raz na niedzielę z szop i ruszają do miasta. Jak już wjadą to są praktycznie nieobliczalni na skrzyżowaniach. Nagminne jest w ich przypadku np. nie sygnalizowanie zamiaru skrętu czy zmiany pasa. Jak zaś na nich trąbię, to są jeszcze oburzeni czego niby chcę.

  7. 7
    0
    ~ Kierowca
    Wtorek, 02.02

    System automatycznego poziomowania reflektorów z palnikami wyładowczymi nie jest wymagany dla aut wyprodukowanych przed 2003 rokiem. A żeby jeszcze doinformować niedoinformowanych policjantów to dodam że spryskiwacze reflektorów też nie są wyposażeniem fabrycznym aut z fabrycznymi ksenonami, dla przykładu MERCEDES E -klasa ( okularnik) Mercedes ML. Te auta jak i wiele innych wyprodukowanych przed 2003 mimo tego że mają fabryczne ksenony, nie posiadają tych wymienionych dodatków. Mało tego. Automatyczne poziomowanie o wiele bardziej szkodzi niż pomaga. I o tym wie każdy normalny diagnosta, policjant i kierowca. Jeśli mam w aucie możliwość obniżania strumienia światła z kabiny to jest to 100 razy lepsze i bezpieczniejsze niż autopoziomowanie, jadąc pod górę samochodem bez obciązonego tyłu. I działanie tego systemu autopoziomowania w wielu autach jest gadżetem wogóle nie spełniającym swojego zadania.

  8. 8
    0
    ~ Kierowca
    Wtorek, 02.02

    I pokażcie mi człowieka jaki jest w stanie sprawdzić podczas postoju, działanie autopoziomowania!!! Mimo tego że mam to zainstalowane, to reflektory podczas postoju auta, zaraz po uruchomieniu świateł nawet nie drgną. Poruszą się dopiero po załadowaniu samochodu pasażerami lub ładunkiem ale z ponad 30 sekundowym opóźnieniem i jest to praktycznie nie zauważalne. Co do tych pseudo tuningowców to ten artykuł jest trafny. Bo zamioast kupić sobie palniki o barwie 4300 K jakościowo bardzo dobre, to wstawiają bajerowcy wieśniakowcy 6000 K albo 8000 K i myślą że są cool, bo mają coś co kompletnie nie oświetla drogi a wali po oczach. Homologacje Unijne dopuszczają max 6000 K

  9. 9
    0
    ~ kierowca
    Wtorek, 02.02

    Popieram, jeszcze należy ukarać tych co nie odśnieżają świateł w samochodzie i całego auta.Jedzie sobie bałwan biały nie raz nie dwa bez świateł,auto widmo.Mam dość oszołomów za kierownicą gdy przyśpieszają przed przejściem,jadą na czerwonym światle ,brudasów myjnie istnieją.Sam jestem kierowcą ale tego cyrku mam dość.

  10. 10
    0
    ~ r
    Wtorek, 02.02

    do Kierowca: nie wiem jaki Ty masz samochód, ale powiem ze jeszcze nie spotkałem się z brakiem samo poziomowania po włączeniu ksenonów... w Megance jest na maxa do góry i schodzą w dol wg obciążenia, w Lagunie idzie w dwie strony (max dol, max góra i trzecia faza środkuje), A3 praktycznie startują na poziomie minimalnym i regulują się po kilku sek. No ale nie jestem diagnosta i to są jedynie moje obserwacje jako użytkownika :) A co do Twoich wypowiedzi o braku konieczności systemów samo poziomowania i spryskiwaczy to PLS podaj przy okazji jakiś Dz.U. czy coś takiego.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1821780204773